Gå til innhold

En oppfordring til alle her inne:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du ikke allerede er det, vil du kanskje vurdere å bli blodgiver?

På denne tiden av året skjer det mange ulykker som tapper blodbankene rundt om i landet vårt, så påfyll trengs stadig.

Dersom du vil hente informasjon eller melde deg som blodgiver, finner du det du trenger her:

https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint å se at man engasjerer seg for en viktig sak!

Hilsen blodgiver

Skrevet

Gir blod selv jeg =) Har 0-,så jeg blir ringt etter ganske ofte både for å gi plasma,trombocytter og blod,så jeg støtter deg på den hi =)

Vil også oppfordre alle til å gå på apotek/legekontor/sykehus og skaffe seg donorkort og informere familie om det. Om tragedien slår til, er det greit å ikke grave ned fullt brukbare ting som andre trenger for å overleve =)

Skrevet

Prøvde å gi blod i fjor, men de ville ikke ha blodet mitt fordi jeg hadde prøvd hasj for 15 år siden!!!

Så da kjenner jeg at jeg blir litt irritert, og blåser i hele blodgivergreinet.

Skrevet

Godt er det! Vi trenger ikke hasjiser og narkomane som blodgivere! Du hadde sikkert fått donert kriseblod i et eller annet u-land.

Skrevet

Jeg og har veldig lyst til å gi. Jeg er frisk, medesinfri, trener hver dag, spiser sunt, røyker ikke og drikker heller ikke alkohol. MEN jeg var rusmisbruker for 5 år siden. I følge listen så kan jeg ikke gi i heletatt så lenge jeg har brukt stoff

Skrevet

Neivel. Er sikker på at det er maaaange flere enn meg som har prøvd hasj i sin dumme ungdom, så da er det ikke rart man ikke får nok blodgivere....Tenk deg det om du noengang befinner deg i en situasjon som gjør at du trenger blod, men at de ikke har din blodtype...Kanskje jeg hadde hatt det, men fikk ikke gi deg det fordi jeg røyket to trekk med hasj for 15 år siden? (som heeelt sikkert er ute av kroppen by now)

Skrevet

Det er strenge krav til blodgivere og det gjør at Norge er et av de tryggeste stedene i verden å få blodoverføring :) Det er bra!

Jeg kan heller ikke gi blod for jeg er for tynn men jeg kan skrive under på at blod redder liv, hver eneste dag! Både jeg og den lille niesa mi som hadde leukemi hadde vært døde i dag om det ikke var for flinke blodgivere.

Og dere, skubb av gårde mannfolka deres om dere ikke kan selv. Det er flere kvinner enn menn som gir blod og det er det ingen grunn til (burde heller være tvert om for det er oftere at vi damer ikke kan gi blod).

Skrevet

Skulle gjerne, men jeg har tatoveringer, piercinger og røykte en bitteliten joint for seks år siden, så jeg får ikke:(

Skrevet

Jeg kan heller ikke siden jeg har anemi. Og har tattoveringer.

Men har selv mottatt blod så takk til alle som gir. Noen ganger kryper hb verdiene mine ned mot bånn og da må jeg låne blod fra noen :D

Skrevet

Er det virkelig sant? Jeg har røykt hasj fire ganger i hele mitt liv, for snart 20 år siden. Er superstreit og ordentlig. Ville jeg virkelig ikke fått gitt blod? Jeg har lave jernlager selv, så jeg har ikke meldt meg, men det føles veldig rart å vite at jeg ikke ville blitt godkjent.

Skrevet

Kan man ikke gi blod når man har slitt psykisk?

Skrevet

Herregud for noen syke krav da...

Da får folk bare dævve da...

Skrevet

Stemmer nok det. Var utsatt for passiv hasj for flere år siden, og dro selv til lege for å få sjekket om det hadde kommet i meg. Det hadde det og grunnet andres idioti har jeg nå det i mine legepapirer og får aldri gi blod/donere organer. Så krysser fingre for at ikke mine nærmeste trenger en nyre eller beinmarg en dag.

Skrevet

Om du faktisk har vært rusmisbruker er det jo en fare for tilbakefall. Kanskje ikke i ditt tilfelle, men slik som systemet ser på det... Grattis med å ha slutta og lagt deg til sunn livsstil! :)

Skrevet

Jeg stryker dessverre på 60% av kravene=/

Skrevet

Jeg ville sikkert fått lov, men er det noen vits når jeg har blodtype A negativ?

Er det virkelig noen som reiser til lege for å se om de har pustet inn hasjrøyk når de har sittet i nærheten av noen som røykte hasj?

Har ikke prøvd hasj selv, men ville ikke reist til legevakten av en slik grunn. Rimelig innlysende at man puster inn røyken ved passiv røyking.

Er det slik at man kan/må spise flere kalorier til dagen når man er blodgiver? (på samme måte som ved amming)

Og blodbanken burde egentlig aksjonert mot denne Kat von D... Hun saboterer faktisk arbeidet deres.

Skrevet

Da meldte jeg meg som blodgiver :) Håper jeg kommer gjennom nåløyet!

Skrevet

Skulle gjerne gjort det, men kommer neppe gjennom sensuren, så... Er organdonor ihvertfall. Mannen min må tappe blod iblant pga jernopphopning, så vi er ihvertfall representert med èn!

Skrevet

Uuuææh, jeg tør ikke! Men respekt til alle som gjør det! :)

Skrevet

Man kan fint gi blod om man har tatoveringer eller piercinger (med unntak i slimhinner). Det eneste kravet er at det er over 6 mnd siden de ble tatt.

Man må ikke spise mer, men drikke mer væske den dagen man gir blod.

Man kan bare gi blod 3-4 ganger i året, så ingen grunn til å pøse på med mat av den grunn :)

Om man ikke kan gi blod på grunn av f.eks lave jernlagre, så kan man høre om man kan bli vurdert som blodplategiver, noe som er uvurderlig for f.eks kreftpasienter og før store operasjoner der blødningsrisikoen er stor.

Blodplater kan man gi så ofte som hver 14 dag, men det tar 2-3 timer i motsetning til å gi blod som bare tar et kvarter til en halvtime.

Ser du lurte på om det var noe vits å gi, siden du var A-.

Selvfølgelig er det vits :)

Hvis jeg ikke husker feil er det A og 0 som er de vanligste blodtypene i Norge, og du er ekstra attraktiv siden du er Rhesus negativ, noe som vil si at alle med A kan motta ditt blod uansett om de er Rh- eller Rh+.

Skrevet

tør nok ikke jeg heller, prøvde dessuten 2 trekk hasj for 12 år siden, var også passiv hasjrøyker da, så hadde kanskje uansett ikke passert nåløye.

Skrevet

Huff, det høres litt skremmende ut med Blodbussen :-)

Skrevet

jeg får ikke lov til å gi, men bra med oppfordringer

Skrevet

Jeg mista såpass mye blod under fødsel, at jeg fikk blooverføring. (bestemte meg derfor at jeg sku bli blodgiver når jeg ble stor;) takk for sparket bak for nå har jeg meldt meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...