Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Har fått brev fra legen om svært lave verdier. HB var under 3 og ferritin lå på 11,2. HB har ikke gått opp siden september, men det har ferritin som var da på 10,1. Jeg har tatt jerntabeletter i flere år nå, og jeg er så lei. Er det farlig for kroppen min å ha så lave verdier? Har hatt det i 4 år nå. Men blitt verre det siste året. Er det noe annet en jerntabeletter jeg kan ta?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 Er ikke så inne i HB, men vil tro det er farlig lavt siden jeg har brukt å ligge på 11 til 15. Ferritinen vet jeg mye om og 11,2 er lavt. Jeg har vært nede i 9 og da var jeg dårlig og måtte få det opp. Om du f.eks skal slippe å ta jern under gravididtet må ferritin ligge på minst 60 før du blir gravid.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 du mener kansker jern var 3.. den bør være over 9. hb på 3 har jeg aldri hørt om. det høres livstruende ut.. når vi har pasienter som ikke kommer opp på ref. omr. med tabletter gir vi jern sprøyter. det er veldig effektivt. settes i den store muskelen i baken. 1 i uka.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 Merkelig at du ikke blir utreda, men kun får et brev. Så lave verdier av Fe og Hb kan jo bety mye farlig!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 Kan hende jeg har blandet hb og ferritin. For i brevet stod det ikke hvor lavt det var så jeg ringte å hørte, og da fikk jeg tallet under 3 som hun sa var jernlagrene og andre på 11,2. som var jernprosenten tror jeg hun sa. Dette er 4 brevet jeg har fått angående dette!! To av brevene har kommet det siste året. Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #6 Skrevet 12. juli 2010 Det er klin umulig å ha en hb på 3,og være oppegående. Er nok jern (ferritin) som er på tre, og hb på 11,2.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 Ikke bare kan godt hende, jeg kan nesten garantere deg at det er sånn. For å si det sånn,hadde hb vært på 3,hadde du vært på sykehus.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #9 Skrevet 12. juli 2010 Enig 1035. Det er bare å google Hb og Fe så ser du!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #10 Skrevet 12. juli 2010 Kanskje du kan forklare meg hva som er forskjellen på dette. For jeg har en lege som ikke vil gjøre det. Eneste han sier er at jernlagrene mine er så og si tomme og jeg må ta jerntabeletter. Det er fryktelig slitsomt å ta disse tabelettene i flere år, jeg reagerer veldig på de, får hard mage og når jeg slutter i noen dager med tabelettene får jeg diare. Ingen vil fortelle meg hvorfor jeg ikke får opp jernet i kroppen, og legen vil heller ikke ta seg tid til å forklare meg hva dette gjør med kroppen min. Jeg tenker hva vil skje hvis jeg slutter helt å ta disse tabelettene?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #11 Skrevet 12. juli 2010 Dersom du har en Hb på 3 er du død. Du må ringe legen å få klarhet i disse verdiene. Ferritin blir ofte kalt for jernlager, men det er en egen blodprøve for jern. Dermed kan det være litt forvirring her. Men det er vanlig med litt lave jernverdier hos menstruerende kvinner og kvinner som har født.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #12 Skrevet 12. juli 2010 Jern, eller ferritin er noe som er med på å føre oksygenet rundt i kroppen sammen med de røde blodplatene også kjent som blodplater. Blodplater måler man i HB. Siden legen sier at jernlagrene nesten er tomme, er det jernlagrene som er på 3. Hadde de vært på 11,2 hadde han ikke sagt det, for det er en helt fin verdi for jern. Bytt fastlege. Du kan jo forsøke å google litt og, så finner du svar på det du vil.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #13 Skrevet 12. juli 2010 Over et år siden fødsel. Jeg har hatt disse verdiene i 4-5 år, kanskje lengre også, fikk påvist anemi da jeg gikk gravid med eldstemann og det er 7 år siden, etter det har jeg slitt med lave jernverdier. Jeg er konstant sliten, jeg vil føle meg opplagt igjen. HI
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #14 Skrevet 12. juli 2010 Men da må du jo gjøre noe! Enten tropp opp hos legen og krev, eller bytt fastlege. Ikke vær så tafatt. Vi er ikke leger,vi kan ikke hjelpe deg.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #15 Skrevet 12. juli 2010 jern på 3 er faretruende lavt Ligger selv på 5,5 og legen venter på t det skal bli under 5 så jeg kan få jern injeksjoner (kanke ta jerntabletter, spise spinat etc gr allergier) Men er det jerninnholdet i blodet som er 3??
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #16 Skrevet 12. juli 2010 Jeg har byttet fastlege, jeg har vært hos legen 3 ganger de siste to mnd pga dette problemet, men jeg blir ikke hørt. Har ny time om 3 mnd for nye prøver.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #17 Skrevet 12. juli 2010 Da bytter du som sagt enten fastlege igjen, eller krever!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå