Gå til innhold

Atopisk Eksem

tinus med jente06,gutt10 og?12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4,5 mnd som har atopisk eksem og har hatt det siden han var 2 uker gammel.

Jeg har prøvd å smøre han med mye forskjellig,gi han mme med soya og det er ingenting som hjelper.'Han ser virkelig ikke ut stakkars og klør og klør seg til blods hele tiden så han må stort sett ha på votter.Skal til homeopat til tirsdag for jeg har hørt det virker,men koster jo 1000 kr så da er det jo kjipt om det ikke gjør det.

Er det noen som har noen gode råd å dele med meg så gutten min kan bli bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å smøre med hydrokortison til utslett var borte.

Men de har en god krem på apoteket aderma tror jeg den heter. veldig god

Skrevet

Regner med dere har vært til hudlege, hvis ikke må dere skaffe time straks.

Der får dere et program for behandling.

Ellers er det å ikke bade for ofte, og ihvertfall ikke bruk såpe. Smør jevnlig for å holde huden myk, men pass på så han ikke er for varm. Kløen blir værre når huden blir svett.

Klær av syntetstoffer bør ikke brukes. Mørkeblå klær skal ikke brukes mot huden, da stoffer i fargen kan gjøre eksemet værre. Da eksemet var på det verste brukte vi klærne ut inn for at sømmene ikke skulle irritere (tråden er sjelden av bomull selv om klærne er det).

Jeg smører min sønn med Aderma Exomega, og holder utbruddene nede på et minimum med det. Nå var han mye eldre før han fikk eksem, så jeg vet ikke hvordan den virker på babyer. (Brukte SebaMed spesialkrem da ungene var små, og det var effektivt til og med mot bleieutslett og såre rumper.)

Ikke vær redd for kortisonkremer. Det er bedre for huden med kremene, enn å ha eksem lenge. Husk bare å bruke dem lenge nok, så det ikke blusser opp igjen med det samme.

Skrevet

Vi har vært hos hudlege med han,fikk resept på hydrokortison og det hjalp et par dager.

Har også brukt aderma,men da ble han mye værre.

Prøver å sørge for at han ikke blir for varm og fikk beskjed om å ta på hvite bomullsklær innerst til kroppen.

Har sett på apoteket at de har en krem fra adrema mot atopisk eksem,mulig det er den du skriver om,lurer litt på å prøve den,men hvis han ikke tåler den heller så blir han så innmari ille,men jeg må jo prøve det som prøves kan.

Men jeg ser den at jeg må kutte ut med såpe i badevannet og kun ha i olje. (har hatt i litt babysåpe).

Jeg tar til meg rådene dere har gitt og skal prøve det.

Tusen tusen takk for svar.

Skrevet

Babysåpe må du kutte ut, ja. I tillegg til at såpe tørker ut huden, så er parfyme også fy-fy. Det gjelder også til klesvasken. Parfymefritt vaskepulver og ikke minst skyllemiddel! Bading et par ganger i uka er nok, og vask av matsøl umiddelbart så det ikke ligger og irriterer.

Håper du finner noe som virker, og ikke vær redd for å ringe hudlegen og be om alternativ hvis kortisonkremen ikke virker bra nok.

Skrevet

Gode fuktighetsgivende kremer (fex locobase) skal ikke smøres på min. 15 min før kortisonkremen. Dette for at kortisonen skal få trenge ned i huden og ikke legge seg oppå den andre kremen.

Ellers er det viktig å utelukke allergier som ja, kan opptrå gjennom atopisk eksem på de aller yngste. En utvidet blodprøve vil gi svar på det og jeg ville gått til en barnelege som kan eksem.

Ville absolutt ikke brukt penger på homeopati, vet om tilfeller hvor eksemen har forverret seg kraftig.

Skrevet

Uff...kjenner meg så godt igjen. Vår sønn på 8 mnd har hatt eksem siden nesten bare noen uker gammel. Vi har prøvd det meste av kremer + kortisonkremer. Kroppen hans er ikke ille, men eksemet på ansiktet hans (kinnene + haka) går ALDRI bort og det kan til tider være veldig ille og klø noe enormt (og det ser ikke fint ut!)! Utrolig frustrerende. Han har sett nesten helt fin ut i ansiktet bare to ganger i livet sitt og begge gangene var vi på reise til Sørlandet. Vi bor i Oslo. Vet ikke hva som gjør at han blir bedre de gangene vi reiser til Sørlandet, men det har kanskje noe med lufta å gjøre....vet ikke jeg....

Har desverre ingen gode tips, men vil bare ønske lykke til med din sønn. Håper det bedrer seg!!!

Skrevet

Tusen takk for alle svar,blir nok noen ting jeg må gjøre annerledes ja.

mrs.m : min sønn ble også bedre i ansiktet da vi dro til hafjell for litt siden,det er også den eneste gangen han har vært fin,merkelige greier det der,må være lufta som er bedre kanskje.

Og akkurat nå mens jeg sitter å skriver dette har han klort seg til blods IGJEN,da er det frem med vottene igjen.

Skrevet

En krem som eg har prøvd på jenta mi dinna veka er la roche-posay- Lipikar baume ap. Står anti-irritation og anti-scratching på den. Det er den første kremen eg har hatt virkning av! Og eg har prøvd MASSE! Begynte med den på tirsdag 2 ganger dagleg og no er utslettet nesten vekke og ho klør mindre =)

Kremen får du på apotek som selger la roche-posay, eg fikk en prøve-tube på 15 ml. =) Trur vitus kanskje vitus selger den serien..

Du kan også prøve å bytte ut den olja du bruker med jordnøtt olje frå apotek. Eg pleier å ha det i badevatnet og så smøre ho inn med det etterpå også og la ho ligge å tørke =)

Skrevet

uff, høres ikke godt ut.

Hadde det sånn med eldste her, eksem fra han var tre uker, da vi endelig var til hudlege fikk vi påvst psoriassis.

Mye bedre nå, og enda bedre blir det når bare den hersens bleia er vekke.

eneste annbefalingen jeg har, er å bade han med mye babyolje, pg smøre huden med babyolje etter vask. hjalp alltid litt her hvertfall

Skrevet

Uff, ikke noe artig :(

Gutten vår har det samme rundt munnen og på haka. Prøvde først kortisonsalver men det hjalp ikke så legen skrev ut en salve som heter Locoid og den hjelper men vet ikke om så små barn kan bruke den. (verd å forhøre seg da)

Ellers bruker vi Locobase repair når det er riktig ille og en Adermakrem i stor tube fra apoteket som er ment til problemhud.

Skrevet

Da skal jeg prøve disse kremene,alt er verdt å prøve for at han skal bli bedre.Jordnøttolje kan også være lurt å prøve.

Skrevet

Vi ble henvist til hudklinikken i Moss når min sønn var 3 mnd, og det hjalp veldig. Vi ble i tilegg til informasjonen under her bedt om å lese på eksemskolen.no (Håper du leser der, for det er en meget seriøs side, og ikke som dib med foreldre med 100 forskjellige erfaringer).

Det kan hende du ikke har fått den informasjonen du skal ha...? Fikk du resept på den cortisonsalva som heter elocon? Den er mer tilpasset barn enn den som man får reseptfritt på apoteket. Vi skulle smøre hver dag i 10 dager eller helt til eksemen ble borte, og så trappe ned i 10 dager med annenhverdag. Det er KJEMPE VIKTIG å trappe ned og fortsette og smøre selv når eksemen er borte for ellers vil eksemen komme tilbake. Bade max 1 gang i uka, og da med NAF badeolje )kalles også apotekenes badeolje) som fåes på apoteket. (Den er utviklet ved rikshospitalet, og helt suveren). Det er ikke altid atopisk eksem er kostholdsbetinget, men du kan jo kutte ut noen produkter en stund for å prøve igjen. Min gutt er allerigisk mot tomat og sitrus, men er i tilegg værst om våren. Jeg er foresten veldig alternativ, og ta timen hvis du har råd, men akkurat i dette tilfellet må man nok prøve og feile litt og bli kjent med sitt barn.

PS! Sjekk ut www.eksemskolen.no

Skrevet

Har ingen gode råd, men vil bare si at jeg selv var hos homeopat med eksem for ca 4 år siden og den forsvant og har ikke kommet tilbake. Men vær tålmodig, det kan ta litt tid før medisinen du får virker!

Skrevet

jeg fikk blåresept på en kortisonsalve som er ute av produksjon for ett år siden så jeg må tilbake for å få riktig resept.

Den jeg har brukt å heter vel mildiscon tror jeg og er til små barn,men den er jo uten resept.

Har også smurt med brulidin.

Skal sjekke ut nettsiden du skriver.

Nå spiser jo ikke han så veldig mye annet enn mme enda,men han fikk fruktpuree en gang og da var han full av utslett dagen etter(tror det var sitrus).

Har hatt perioder jeg har kuttet ut med enkelte produkter for å se,uten at det har vært noe endring,til og med kjøpt mme med soya i ett par uker.

Takker for all hjelp :)

Skrevet

Støtter også kremforslagene som du har fått,kortison kommer man ikke unna likevel.Men vil likevel foreslå en krem som jeg er overbevisst hjalp gutten vår,den heter Hemp,du får kjøpt den på bodyshop,det er en bodybutter,den smelter bare inn i huden.Vår pjokk ble veldig hjulpen med denne.Siden gutten din har atopisk eksem så kan du også følge litt med på andre allergier,de er jo mer utsatt for pollenallergi osv.senere...Vår gutt kan knapt leke med fingre og tær i gress før han ser ut som en kjøttkake på disse områdene.Vår sønn klønte seg selv veldig mye opp når han var liten, han fikk ikke sove,heller ikke vi...,vi fikk en mikstur som het Phenamin,den skulle hjelpe slik at kløen ble lindret hos barnet,hjalp veldig.Vet ikke om den finns lengre,men hør med legen din...:)

Skrevet

Går god for locobase repair som noen anbefalte lengre opp. Har selv hatt atopisk eksem til jeg kom i tenårene, os sønnen min på 4 måneder ser ut til å bli plaget av det han også.

Mine beste tips er å ikke la huden bli sevett eller klam. Smør med locobase repair ofte gjennom dagen. bruk kortison når det er riktig ille, og som noen andre nevnte er det viktig å bruke dette over tilstrekkelig lang periode, ellers blusser eksemet fort opp igjen. Bruk balneum hermal badeolje i vannet (fås kjøpt på apoteket) ikke bad oftere en 1-2 ganger i uken.

Ps. Du skriver ikke noe om hvor han har eksemet, men hvis det er f.eks på armene kan du smøre et tykt lag med krem før han legger seg, og pakke plastfolie rundt.(ikke kortisonkrem) Da får kremen trukket ordentlig inn. Dette hjelper i allefall oss når det er virkelig ille.

Lykke til

Skrevet

Få legen til å fylle ut skjema og levere til nav. Ved atopisk eksem får man 1000 kroner i mnd av NAV for kremer man ikke får på blå resept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...