Gå til innhold

Hvorfor kjøpe mobiltelefon til små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har blitt enige om at datteren vår ikke skal få mobiltelefon selv om mange andre på hennes alder har det. Vi følger henne opp på en slik måte at hun ikke har behov for at vi skal ringe etter henne når hun er på besøk hos venner og ol.

Slektninger med barn på hennes alder har kjøpt mobil til 5 og 6 års dagen til barna. Argumentet er at barna må tidlig krøkes for å klare å være med i utviklingen i samfunnet.

Datteren vår er 7 år og allsidig og flink på skolen og jeg skjønner ikke hva hun skulle ha mobil for. Er jeg helt bak mål?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke fasttelefon og da er det greit at barna har mobil slik at de får ringt ut om noe skulle skje når de er alene hjemme

Skrevet

Hvorfor vil dere ikke at hun skal ha mobiltelefon?

Skrevet

Hun er aldri alene hjemme. det er hun for liten til. Vi har kun mobil selv som hun kan bruke hvis hun skal ringe noen. Synes ikke det er noe barn har bruk for hvis foreldrene er tilstede og tilgjengelig. Synes og hun må lære seg at det å tjene penger og bruke penger har en sammenheng. Hun får viljen sin til mye og har andre dyre leker som nintendo ds, men at hun vil bli hengende etter i utviklingen mener jeg er tull.

Skrevet

Jeg er helt enig med HI, og vi har en mob som ligger hjemme og som fungerer som fasttelefon. hva skal ungene med mobil? Tenker dere ikke på strålefaren? Ungene lærer seg tidlig å lyve og jeg vil ikke at de skal kunne ringe å si at de er hos B når de er i Oslo sentrum... Mine skal bli de siste i klassen med mob, og jeg er stolt av det!!!! At folk kan bli så tett i pappen å tro at ungene MÅ ha mobil??? De kan vel bare låne av foreldrene til dem de besøker alik vi gjorde da vi var små (fasttelefon).

Skrevet

6 åringen vår skal få mobil nå. Hvorfor? Jo, så vi får tak i ham uten å måtte ringe til alle foreldrene i hele bygda.

Skrevet

jeg trenger ikke ringe rundt til hele bygda. mine unger sier fra hvor de går.

Skrevet

Vi vurderer å kjøpe til vår 7 åring i høst (blir 8 år) siden vi ikke har fast-telefon og han må være litt alene hjemme. Ser du skriver at hun er altfor liten til å være alene hjemme. Er hun da veldig umoden for alderen, eller er du ekstremt hønemor? En normal 7 åring klarer utmerket godt å være alene hjemme i 0,5-1 time. Noen litt lenger også.

Skrevet

Moren er stolt av å gjøre barna til mobbeofre?

Kan ikke sammenligne tiden før og nå.

Skrevet

5-6 år synst eg er litt tidlig.

Mine har fått rundt 9 års alderen. Me har ikkje fast telefon, og det er greit at dei kan ringe om dei er aleine heime.

Også begynner dei å reke litt meir rundt i den alderen, og da er det greit å kunne få tak i dei.

Men eg trur ikkje barna hadde hengt etter i utviklingen om dei ikkje hadde hatt mobil. Tar eit barn 5 minutter å lære seg å bruke mobil.

Skrevet

Mine barn leker her i grenda. Hvis han går til Andreas kan de like gjerne gå derfra til Tobias eller Trond, og så viser det seg at de leker ved skolen. Og ingen hører at vi roper her hjemme. Mobilen er hendig, og jeg kjøper en enkel mobil til mitt barn fordi det passer oss - så kan du la være å kjøpe til ditt.

Skrevet

Nå er ikke jeg så fryktelig gammel, men jeg fikk da ikke mobiltelefon før jeg var 13. Da kjøpte jeg selv. Før den tid klarte vi oss helt suverent!

Mitt barn leker ute i gata, eller hos naboene. Men hun går aldri avgårde til andre, eller sammen med andre, uten å si fra. Jeg er jo bare en liten løpetur unna.

Skrevet

Jeg er kanskje overbeskyttende siden hun ikke får være hjemme alene.

Ingen 7 åringer er modne nok til å være alene hjemme, etter min mening.

Nabojenta som er like gammel er mye alene hjemme og kommer ofte til oss fordi hun ikke har noen andre å henvende seg til. Foreldrene tror kanskje alt er i orden siden hun har mobil, men der tar de veldig feil.

Hun er ikke umoden for alderen, men hva kan man forvente av en 7 åring.

Jeg synes det er på sin plass å ha kontroll på hva disse små driver med.

De er ikke istand til å ta modne avgjørelser fordi de vet ikke enda sitt eget beste før om en del år. Hun klarer seg fint om jeg går på butikken og hun leker ute imens, så lenge hun vet hvor jeg er og vet hvor lenge jeg blir, men da trenger hun ikke mobil.

Barna skal bli betrodd ansvar etterhvert som de vokser til, men jeg var mye overlatt til meg selv i oppveksten. Har ikke med modenhet å gjøre at jeg synes at voksne skal involvere seg mer i barna.

Men jeg ble forsøkt kidnappet på åpen gate da jeg var fem og har vært borti litt av hvert siden den gangen. Jeg vil vite hvem datteren min involverer seg med fordi hun er under mitt ansvar.

Skrevet

Har dere ikke fasttelefon, og dermed må kjøpe alle barne hver sin mobil når de skal være hjemme alene..? Hæ? Er det ikke bare å kjøpe en mobil som er "hjemmetlf", og hvis det kommer et tilfelle der barnet trenger mobil med ut en gang, så kan barnet låne den med seg?

Skrevet

Datteren vår fikk mobil da hun var seks år, men hun har jo ikke brukt den noe særlig, tar den med seg hvis hun skal til venninner på besøk som ikke bor like ved, eller en tur på skolen, eller når hun går hjem etter skoletid(hun sluttet på SFO før jul i 2.klasse siden hun ikke trivdes og heller ville gå hjem), så ringer hun til meg for å si at hun har kommet hjem.. Regner med at det nok blir mer mobilbruk nå som hun nærmer seg 9-10 år, og venninnene ringer på hennes telefon i stedet for på min.

Var litt spent på om hun kom til å miste mobilen, da hun kan være litt rotete av seg, men nå har hun hatt samme mobil i over 3 år, og vi vurderer om hun skal få ny i julegave i år.

Skrevet

Takker for svar! Høres jo ut som en grei løsning å ha en ekstra mobil i tilfelle behovet melder seg..

Ser at de barna i gata som har mobil har mer enn nok med å passe på telefonen og får ikke lekt seg uhemmet på grunn av dette. Vi kjøper vel telefon før eller senere, men jeg vil først se et reelt behov før jeg gjør det.

HI

Skrevet

Vår eldste på snart 9 har hatt mobil i flere år. Han har den stort sett hjemme og tar den med seg når han skal på tur og det er greit å ha mobil med. Han fikk den tidlig, og har brukt den til å snakke med oss og skrive meldinger med sine besteforeldre. Har bare hatt positive opplevelser rundt mobilbruken. Har sikkert fyllt kontantkortet 4 ganger for ca 200 kr pr gang på tre år. Han har flere ganger ringt oss når noe har skjedd f.eks på fotballbanen og de har hatt behov for voksne der. Det er en ekstra trygghet for oss og han. Vi ser fotballbanen fra huset, men det er så langt at vi ikke kan se alt som skjer. Vi sitter heller ikke i vinduet hele tiden.

Nestemann som snart er 7 har ikke tlf enda, men vi vurderer å gi en til jul. Han er en som farter litt mer rundt og vi ser det har vært greit å kunne nå ham.

I praksis så har telefonen vært en "hjemmetlf" fordi han ikke bærer den på seg, men tar den med ved behov, og den ligger ubrukt i uker av og til uten at det er noe savn.

Tror ikke at barn ikke vil henge med i uviklingen dersom de ikke har, og heller ikke bli mobbet, men for oss var det praktisk og jeg har ikke mange motforestilinger. ANg strålefare er jo den like stor om han bruker min eller en såkalt "hjemmetlf". Da må vi jo forby mobiler totalt i vårt hjem, og det gjør vi ikke.

Skrevet

Med den holdningen 14:43 så skjønner jeg hvorfor nesten halve klasser består av såkalte ADHD barn og andre med NULL oppdragelse! Jeg er skikkelig gammeldags og vil at mye skal være som i gamle dager når folk hadde respekt for andre og tenkte på andre enn seg selv!

Det er INGEN her som tenker på den strålefaren en mobiltlf faktisk gir; er det ingen som bryr seg om barna deres får kreft eller blir barnløse fordi de har hatt mobiltelefon i lomma siden 6-års alderen? Nei, selvfølgelig ikke... Leve i nuet er jo livsmottoet til de fleste tankeløse mødre her inne

Skrevet

Med den holdningen 14:43 så skjønner jeg hvorfor nesten halve klasser består av såkalte ADHD barn og andre med NULL oppdragelse! Jeg er skikkelig gammeldags og vil at mye skal være som i gamle dager når folk hadde respekt for andre og tenkte på andre enn seg selv!

Det er INGEN her som tenker på den strålefaren en mobiltlf faktisk gir; er det ingen som bryr seg om barna deres får kreft eller blir barnløse fordi de har hatt mobiltelefon i lomma siden 6-års alderen? Nei, selvfølgelig ikke... Leve i nuet er jo livsmottoet til de fleste tankeløse mødre her inne

Skrevet

Sønnen min fikk en på 11-årsdagen, og det var litt tidlig syns jeg!

Skrevet

Spørrs jo litt korleis ein bur også.

Me bur på landet, i ei bygd, og folk bur spreidt.

Når ungene skal på besøk må dei køyres som små. Men når dei blir litt større (ca 9 års alder) begynner dei å sykle sjølv til og fra venner. Da er det greit å kunne komme i kontakt med ungene uten å måtte ringe til mora til Fred, tanta til Gunnar og bestemor til Per før ein får tak i ungen. Derfor er det greit med mobil. Utenom det så vert den ikkje mykje brukt.

11 åringen tar også bussen ned til sentrum aleine av og til, da er det greit med mobil i tilfelle ett eller anna.

Skrevet

Barn flest vet vel ikke sitt eget beste før lenge etter at de har bikket 20....

Men er enig med at 7 år er veldig tidlig for mobil. TIdligst ungdomsskolen etter min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...