Gå til innhold

Shutter Island! Var han gal eller ikke???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så Shutter Island i går, og klarer ikke helt å finne ut om det var han som var gal, eller om de klarte å få han til å tro at han var det.

Videoannonse
Annonse
Gjest thricane
Skrevet

tror det var meningen at det skulle være åpent for å tolke begge veier.

tipper han var gal, siden de tok opp temaet i løpet av filmen om det var best å være "gal" med hukommelsen i orden, eller leve i fred og slette minnene.

Skrevet

Jeg tror han var gal, men på slutten skjønte han at de hadde rett og han var frisk men faket at han var syk igjen.

Skrevet

Akkurat ja. Får fnatt av filmer som jeg ikke helt skjønner :-P Men, den var bra da.

Skrevet

Jeg toklet det slik at han var gal, men at han innså det selv på slutten. Altså så funket metoden deres. Da han skjønte hva han hadde gjort ønsket han ikke lengre å eksistere.

Skrevet

Det er lenge siden jeg så den så jeg husker ikke ordrett, men han sa noe sånt som at han ikke å ønsker å leve som et monster, rett etterpå blir han frivillig med dem. Da avslører han at han har innsikt i sin egen galskap.

Skrevet

Han var gal og innså det i slutten.

Skrevet
Jeg tolket det som at han var gal jeg også...Jeg hater sånne slutter,synes slutten ødela filmen...
Skrevet

Han hadde et forvrengt bilde av virkeligheten ja. Det fascinerende med filmen er at seeren selv blir forvirret, da kan man jo bare tenke seg hvor forvirrende og skremmende virkeligheten er for personer med psykose.

Flott film!

Skrevet

den likte jeg ikke!! Bare fordi jeg satt igjen med var han gal eller ikke? og fant han ut av det selv??

Skrevet

Ja, han var gal og forstod det selv på slutten.

Jeg skjønte det sånn at det også var den siste sjansen for ham å bli frisk før de lobotomerte ham. Så latet han som om han fortsatt var gal for å bli lobotomert..sånn at han ikke husket fortiden lenger....eller?

Skrevet

Gal er vel ikke rette ordet?

Jeg tolket det slik at han ble psykotisk igjen på slutten, og at han skulle lobotomeres(?) siden de kom med lobotomeringsutstyret.

Skrevet

annbefaler deg å se Mullholland drive

sett den fire fem ganger, tror jeg skjønner 10% av meningen =P

Skrevet

same same but different:)

Skrevet

Enig med Keisere og Rognebær, sånn jeg tolket det også.

Likte forøvrig ikke filmen noe særlig, ser heller Gangs of New York, King of Comedy eller Goodfellas om igjen enn Shutter Island. For Scorsese er en artig regissør han ;)

Men slenger med en artig tråd jeg fant på IMBd, hvor HI tar til orde for en nazi-tolkning. Noen mennesker har litt for mye fritid..

http://www.imdb.com/title/tt1130884/board/thread/158230384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...