Mamma+2 Skrevet 11. juli 2010 #1 Skrevet 11. juli 2010 Vi har en gutt på 9 og ei jente på 10...de ønsker å tjene ukepenger som de sier.... De skal gå ut med søpla, hjelpe til med å dekke på bord og ta av..ordne rommene sine...litt diverse, men ikke kjempemye iløpet av en uke...hva er normalt at de "tjener"...sikkert stor forskjell hva foreldrene velger å gi sine håpefulle...men jeg er helt blank... Håper noen kan gi meg svar -tips
hamsterpia Skrevet 11. juli 2010 #2 Skrevet 11. juli 2010 Her for 10åringen betalt pr oppgave han gjør. Har et skjema hvor han krysser av for hver gang han går med søpla, dekker bord, rydder ut/inn av oppvaskmaskina, støvsuger stua osv. Får 3 kr for søpla, 5 kr for å dekke bord, 10 kr for å støvsuge osv. Noen uker er han kjempeivrig og tjener godt med penger, mens andre uker gjør han ingenting og inntekten er da 0,- Dette fungerer veldig bra hos oss i hvertfall.
___ Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Det viktiste når man skal avgjøre hvor mye de skal ha i ukepenger er ettermin mening hva disse pengene skal dekke. Det bør dere være enige med barna om, og så holde dere til det. Hvis Dere fortsatt skal betale klær, mat, fritidsaktiviteter, lørdagsgodt og alle andre vanlige utgifter, slik at pengene bare skal dekke de tingene dere egentlig ikke ønsker å kjøpe til barnet, vil jeg foreslå 50,- pr uke. Om pengene skal rekke til mer må de også få mer, men da må dere også være harde på at dere ikke betaler for de tingene ukepengene skal dekke. Betaler dere da likevel de "nødvendige" utgiftene lærer ungene seg raskt at det lønner seg å bruke opp pengene.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 Enig med Poamin her. Man bør se på hva ukepengene skal dekke. Våres gutter får dekket alt, så de får 25-30 kr som de kan spare til leker de ønsker seg ol. Vi har vurdert å trekke ut lørdagsgodt og blader og heller gi dem 50 kr, så må de bruke egne penger til snop om de vil ha dette. På sikt, når de blir en 10-12 år har i hvertfall jeg planer om å trekke ut enda mer og la dem spare til andre ting de vil ha, men da gi mer penger. F.eks kan en vanlig bukse koste 200 kr, men om de ønsker seg en merkebukse til 400 kr, så må de spare mellomlegget på 200 kr selv. Og også gi muligheten til ekstra inntekt ved f.eks vaske bilen, klippe plen osv.
lille sprelle Skrevet 11. juli 2010 #5 Skrevet 11. juli 2010 Generelt synes jeg at barna skal hjelpe til uten noen forventning om betaling ifht familiens felles liv. Så er det også slik at barna skal ha sine egne penger å disponere. En fast liten sum i uka i starten med god opplæring ifht bruk og sparing. Ingen krav til gjenytelse, men en selvfølge at de hjelper når de blir bedt om det, ev ser noe som skal gjøres. Så store barn som du beskriver der, skal selvsagt holde orden på eget rom og kan fint lage middag en dag i uka. Ekstraoppgaver kan bety litt ekstra betaling - f.eks. være med å male huset osv. I 12-årsalderen kan de få i oppgave å vaske hele eller deler av huset mot fast betaling dersom de er interessert. Skriv kontrakt! Så lærer de det også! Når de blir ungdomsskole-elever er det naturlig å legge inn litt mer i hva pengene skal gå til og gå over til månedspenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå