Gå til innhold

Baby og grøt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå begynnt å gi gutten vår på 4 mnd grøt, og begynnte i går med en smaksporsjon. Han spiste alt etter han "skjønte" at det skulle ned og ikke ut :) Og var en suksess. Men hvor mye skal jeg øke med i dag, og hvor ofte skal jeg gi? skal gi mme og en smaksporsjon til nå til lunsj klokken elleve, kan jeg gi en smaksporsjon til kvelds også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vente noen dager, bare for å sjekke at han tåler det med tanke på hard/løs mage og ellers vondter.

Jeg starta med baer et par skjeer grøt til frokost og ga litt mer for hver 3. dag eller noe. Var vel oppe i full grøtporsjon etter et par uker. Trenger kanskje ikke å bruke så lang tid dere.

Etter at hun hadde fått full grøtporsjon i 1 uke til, begynte jeg med kveldsgrøt, omtrent full porsjon med en gang.

Vi fikk trøbbel med magen til vesla etter noen uker. Hun hadde konstant diare og vi måtte bytte grøt og slutte med grøt og styre på ganske lenge før vi fant en grøt hun tålte.

Lykke til!

Skrevet

Fikk hun grøt til frokost og kvelds da?

Skrevet

De skal ikke ha mer enn 1-2 ts med veldig flytende grøt de første dagene. Så kan man sakte øke litt på tykkelse og antall skjeer.

Forøvrig trenger en baby ikke grøt før h*n er 5-6 mnd....

Skrevet

Jeg har gitt en smaksporsjon som gikk rett ned. Han har fått en voldsom matlyst og spiser bare mme. Begynner å nærme oss en liter i døgnet, så tenkte det er på tide med grøt. Noe vi fikk beskjed om av helsesøster. Så jo min baby trenger å begynne med grøt nå!

HI

Skrevet

vi fikk beskjed av HS å begynne ved 3,5mnd, var flasebarn, og utrolig glupsk.

Flytende to skjeers grøt første ettermiddag,

halvflytene fem skjeer morgenen etter,

halvflytende porsjon om kvelden.

Var vel oppe i vanlig babygrøt både i porsjon og tykkelse på en fire dager.

Så for oss gikk det veldig greit

Skrevet

10.46

Får babyen din to porsjoner om dagen da eller? vanskelig dette :)

Skal ikke begynne med det enda. Men prøve å øke gradvis. Babyen her også er ganske glupsk. (ikke HI)

Skrevet

Litt på siden, men:

Er det vanlig at mme-barn blir mer sulten og tidligere begynner med grøt? Og hvordan vet man når det er dags for å begynne?

Jeg har ei mme-jente som blir 3mnd. den 16. så det er tidlig enda, men hvordan "ser" jeg når hun er klar?

Skrevet

han fikk morgen og kveld førtse uka etter han var oppe i "normal"porsjon.

Og det fine med kveldsgrøt var at da ville han bare ha ett og ikke to måltider på natta =)

Gikk så over til tre ganger pr dag, og MME til resterende måltider.

Begynte også å gi litt vann på flaske til grøten, og ellers når han bare virket tørst og ikke sulten.

Han er nå 3 år og ca 104cm og 17kg

10,46

Skrevet

Mengden på mme?

Så om man er over en viss mengde så kan hun begynne med grøt?

Skrevet

Vinterflickan:

De skal helst ikke spise over litern med MME over lengre perioder. Men på min gutt merket jeg at han drakk og drakk men virket aldri mett. Var utilpass og ville ha mye mer en magen hadde plass til. Prøvde da med grøt og det hjalp veldig :).. Når det kom til vidre måltider har det vært på samme måte. Han sa hele veien i fra når han ville ha mer mat og mindre MME med å suttre, nekte flaske, drakk så mye at han halveis spygulpa osv. Tror de fleste barn gir "beskjed" når det er på tide men MME barn trenger ofte grøt mye tidligere

Skrevet

11:25 : Tusen takk for svar. Nå ble jeg litt klokere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...