Gå til innhold

Falsk isjas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det og vet hva en kan gjøre for å slippe for store smerter?

Vet det er pga irritert bekken..

Har tatt ibux men det hjelper svært lite!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva falsk isjas er, men jeg hadde isjasnerven i klem da jeg gikk gravid. Hadde vondt på høyre side, fra midt på ryggen til nederst i leggen. På slutten var det så ille at det ene benet mitt sviktet når jeg gikk. Særlig når jeg gikk i trapper av en eller annen grunn.. så jeg følte meg ganske handicappet kan du si. For meg hjalp det litt hvis jeg unngikk å sitte i ro... Det ble alltid mye verre når jeg hadde kjørt bil f.eks.. .. Hør med lege eller fysioterapeut!

God bedring!

Skrevet

Hmm.... Pleide å svare på mye slikt før.. Skal se om jeg husker..

Har du fått konstatert at det er falsk isjas og ikke isjas? Tenker på mr, røntgen,ct-scan, sjekking av reflekser, blodprøver osv.? Fint å få det gjort det aller først slik at behandlere etterpå vet om det er områder de må være forsiktige på.

Ved isjalgi (falsk isjas) er det greit å finne ut hvor irritasjonene ligger og hvorfor. Har du vært gravid? Hormoner og myke ligamenter kan få mye til å forskyve seg og da kan det være greit å ta seg en tur til kiropraktor for å sette rygg, nakke og bekken tilbake til førsvangerskapsmodus:)

For noen trengs det ikke mange behandlinger mens for andre tar det lang tid. Amming gjør også at muskler og ligamenter er stivere og mer irritert enn normalt pga. Forhøyet prolaktinnivå ( ammehormoner)

Når alt er klarlagt og du er klar for behandling ville jeg først:

1.Prøvd et par ganger med kiropraktor + gått på Ibux i samråd mrd fastlege

2. Hvis ikke dette virker: Kiropraktor + klassisk akupunktur.

3. Hvis ikke dette virker: Kiropraktor/ manuellterapi med trening i terapimaster samtidig med behandling av Ibux.

4. Hvis ikke dette virker: Kiropraktor/ manuellterapi, vannterapi, kognitiv fysioterapi:)

Ps. Antidepressiva og medisiner for nervesmerter virker også utrolig bra, men ville nok hatt det som et aller siste alternativ.

God bedring, følg listen og pling så er du bra:)

Skrevet

Symptomene har kommet etter at jeg har fått akupunktur og massasje hos nettopp manuellterapeut.

Hun "knakk" på meg også, jeg var veldig stiv denne gang, så det er jo bekkenet som har blitt ganske irritert av det.

Har bekkenproblemer etter svangerskapet (6 mnd siden) og går til behandling hver uke.

Får vel ta opp med henne at jeg har fått falsk isjas - symptomer etter forrige gang da.

Smertene var verst første dagen, nå er det mer prikking og nummenhet i beina/føttene.

Takk for svar! :)

Skrevet

og jeg ammer ikke, så har ikke noe med det å gjøre.

Skrevet

Helt vanlig å få irritasjon i området som er behandlet når man går og knekker opp gammel skade, derfor det er greit å ta seg en tur til sertifisert akupunktør som utfører klassisk akupunktur, ikke den smertefulle, akupunkturen med tykke vonde nåler som fysioteraputer og manuellteraputer utfører. De gjør ikke annet enn vondt!

Skrevet

Ps. Jeg ha selv opplevd en gang og bli "overknekt" av en manuellteraput, er du myk i kroppen slik som meg, så kan det skje.. Jeg gikk tilbake og klaget og forsikret meg om alt var ok før jeg gikk derfra..

Håper du blir bedre snart da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...