Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #1 Skrevet 10. juli 2010 Hvorfor skal man gidde å spare penger til ungene hvis man har det greit økonomisk? Det vil jo lønne seg mye mer å betale ned på lån. Når tiden kommer og barna trenger hjelp til noe, er det jo bare å belåne hus o.l. på nytt for å få ut penger.. Å spare en tusenlapp i måneden f.eks over flere år vil da aldri lønne seg over å betale ned på egne lån??
Gjest Tale30 Skrevet 10. juli 2010 #2 Skrevet 10. juli 2010 Fordi man har godt med penger i dag, så er det jo ikke dermed sagt at man er rik resten av livet..
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #3 Skrevet 10. juli 2010 Har ikke lån så jeg sparer til barna. Eier hus som er gjeldfritt, bilen ble betalt kontant og jeg har det romslig i hverdagen så da har barna sparekonto som jeg overfører til hver måned.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #4 Skrevet 10. juli 2010 Jeg vil påstå at mennesker med store lån har dårlig råd. Så hvis man følger din logikk burde du virkelig spare penger til dine barn.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #5 Skrevet 10. juli 2010 Vi har ikke store lån. Vi har hus til en verdi av 3,4 mill med lån på 1,5 mill, to gjeldfrie biler, en gjeldfri båt, en gjeldfri båtplass og en gjeldfri hytte.. Tjener 1,3 mill tilsammen pr. år. I vår situasjon vil det aldri lønne seg å spare til barna framfor å betale ned på lån HI
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #6 Skrevet 10. juli 2010 Nei vel, så får dere la være å spare :-) Er det noen som har sagt at du må spare penger til barna siden du er så oppsatt på å få fram at du ikke trenger det?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #7 Skrevet 10. juli 2010 Ja, synes alle gnåler om det hele tiden jeg! og, vil bare ha frem at det ikke alltid lønner seg.. HI
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #8 Skrevet 10. juli 2010 Godt poeng. Det er vel en grunn til at dere har det bra økonomisk, bedre økonomisk forståelse enn snittet av befolkningen :-)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #9 Skrevet 10. juli 2010 Jeg tror nok de aller aller fleste er fullstendig klar over at det ikke lønner seg å spare til noe som helst så lenge man har lån av noen som helst sort. Men det er ikke alle som har fleksi lån, og da er det ikke alltid like greit å spare på boliglånet. Det er ikke sikkert man får tak i de pengene igjen. Så har man annuitetslån, eller serielån med faste avdrag, så er det helt klart at man godt kan spare utenom. Vi har flexilån, veldig god sikkerhet, relativt lite lån, alle ungene sine penger er inni der, dåpsgaver, andre gaver de har fått, hele rukkelet. Om vi selger og flytter når de skal etablere seg, og gir dem litt starthjelp, eller om vi låner opp på vårt hus, eller om vi da er nedbetalt og har spart oppigjen pengene deres vil tida vise. Vi kommer nok til å gi dem en starthjelp større enn penger vi hadde spart til dem direkte.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #10 Skrevet 10. juli 2010 Hoi, vrient å ikke legge merke til at du svarer deg selv her, HI. Kanskje de menneskene som maser på deg er litt mindre egoistiske, og prioriterer barna framfor å betale ned på egne lån?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #11 Skrevet 10. juli 2010 Vi har ikke noe sånn spesielt dårlig råd,men vi sparer allikevel 500 til hver av barna hver måned. Totalt 1500 kr. Ser ikke hva som er galt med det. Vi kommer selvfølgelig til å hjelpe til på andre måter også,når de blir eldre. En av grunnene til at jeg sparer til barna mine er at jeg synes det var veldig trist at ikke mine foreldre gjorde det til oss. De ville gjerne, men hadde ikke råd til å spare noen ting. Så jeg tenker at om jeg klarer å spare 100.000(uten å ha regnet med rentene) til hvert av barna mine frem til de er 18, synes jeg det er bedre enn å måtte belåne huset mitt på nytt igjen. Du,hi, er en dust.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #12 Skrevet 10. juli 2010 Ehm... En slik holdning som du har er for uintelligente folk. Man vet jo aldri, aldri hva fremtiden bringer.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #14 Skrevet 10. juli 2010 Nå både sparer vi til barna og betaler ned lånene mye kjappere enn folk flest, har pr dags dato 1,5 mill i lån og eier to eneboliger der vi leier ut den ene. Ja takk begge deler for vår del. Sparer også til mye annet og har en solid buffer.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #15 Skrevet 10. juli 2010 i forhold til verdensøkonomien så er det lurt å ha litt penger gjemt unna. Plutselig kommer det er skikkelig crack på børsen og renta stiger til himmels, prisene skyter i taket og verden blir et mye dyrere sted. Da er det lurt å ha litt ekstra i bakhånd, helst årslønnx2 og så lite lån som mulig. Dermed må man være smart i sine investeriger! Et lån som er lett betjent og "trygt" (slik som til lånekassa) kan man trygt betale litt mindre på enn et skummelt og stort lån som til hus via DnBnor, siden vi alle har sett hvordan de melker kundene sine i nedgangsperioder. Man bør prioritere å nedbetale de farlige lånene og spare på et trygt sted. I Norge skal det godt gjøres at banker går konkurs siden vi har så mye penger på bok til eventuelle kriser, men det er lurt å holde mesteparten av pengene unna fond som kan gjøre at du taper alle dine penger i en håndvenning. Sist vi snakket med banken vår, så fikk vi se hvordan de forskjellige fondene hadde oppført seg i det siste, og de som hadde klart seg bra, og som hadde gitt avkastning er de som er innlands eller nært beslekted Norge. Beveger man seg lengre utenfor blir avkastningen større, men også risikoen. Spar litt i fond, og litt i bank, men følg alltid med på utviklingen og vit hvilket fond man bør spare i. Men å spare til fremtiden er aldri dumt! En kan gjerne ha mange penger pr år/mnd og klare seg flott, men har man ingenting i bakhånd blir livet HARDT hvis det går skikkelig galt. Det er ikke sikkert husene, bilene, båtene eller hyttene er lettsolgte i nedgangstider, og da stå man med lite å forhandle med for å opprettholde livsstilen. Så spar! det er viktig, du finner ikke en eneste økonom som sier at sparing er dumt eller uøkonomisk, men å spare uvettig er selvsagt ikke det man gjør best. Betal gjerne en god del mer enn "nødvendig" på lån, men husk at lån gir skattefordeler, og tjener man godt bør man tenke på at toppskatt er kjedelig siden man aldri ser de pengene man skatter i stor grad (verken helse, veg eller offentlig kommunikasjon er supert her til lands, til tross for penger på bok og mye skatter og avgifter) Oj, dette ble langt, men det er et viktig tema. Å ha penger på bok er superviktig når det trengs, og å betale ned gjeld er like viktig. JA takk, begge deler, som Ole Brumm ville sagt
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #16 Skrevet 10. juli 2010 Hvis du ikke sparer noe- hva gjør du den dagen du evt ender opp ufør, mister jobben, blir alvorlig syk eller enke? Og ikke kan ta opp noe lån i det hele tatt?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #17 Skrevet 10. juli 2010 da selger jeg mine gjeldfrie eiendeler, din luring ;-)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #18 Skrevet 10. juli 2010 Du har helt rett! Den spareformen som gir desidert mest avkastning er å betale ned lån... Er i ganske lik situasjon som dere økonomisk, men setter av barnetrygden på en egen konto - mest for å unngå at pengene skal forsvinne "i det store sluket", men også fordi jeg føler at dette er penger som skal brukes på min datter. I det daglige akkurat nå har jeg ikke behov for den ekstra tusenlappen i mnd og jeg tenker at når pengene akkumuleres vil de kunne brukes på en mer "nyttig" måte. Kommer aldri til å fortelle henne at jeg sparer dem og hun kommer i hvertfall aldri til å få alt utbetalt i et engangsbeløp til fri disposisjon ;-)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #19 Skrevet 10. juli 2010 22:32 da har man spart via å ha mindre lån siden man har prioritert å nedbetale på det. Huset mitt har verdi på over 5 mill. Jeg har pr i dag lån på 2 mill. Jeg har da over 3 mill i egenkapital, siden jeg har prioritert å nedbetale på huslånet.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #20 Skrevet 10. juli 2010 Eh, hæ? mener du at det er lurere å betale ned lån, deretter LÅNE enda mer når barna blir større og trenger hjelp økonomisk enn å spare slik at barna kan bruke egne penger når de blir eldre og trenger noe? Er du helt tett? Eller gjør du deg til? Håper det, for din skyld...
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #21 Skrevet 10. juli 2010 Nei, det er for folk som ikke kjønner bedere! Hvorfor skal barna få hivd penger etter seg egentlig? Er de ute av stand til å tjene og spare selv?? Å hvis de er det, så får de skylde seg selv. Jeg er bare 22 og har aldrig fått penger kasta etter meg.. å ikke vil jeg det heller. Jeg har mye større glede av å kunne si at jeg har selv spart og jobba til det jeg har trengt. Å tenk, mine foreldrer har god råd i massevis.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #22 Skrevet 10. juli 2010 Ler så colaen nesten spruter over tastaturet her:) "de som ikke kjønner bedere"...veldig kul setning...;D
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #23 Skrevet 10. juli 2010 For de fleste går vel ikke barnetrygden (eller annet sparebeløp) til ekstra nedbetaling av lån hvis de ikke sparer den til barna, men den går til økt forbruk. En ekstra bukse, dyrere ferie, ... Her setter vi til side barnetrygden til barna en gang skal kjøpe seg sin første bolig. Godt mulig vi også kommer til å gi dem annen hjelp, men jeg synes dette er fint uansett.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #24 Skrevet 10. juli 2010 og jeg lure på om DU gjør deg til 22.44
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #25 Skrevet 10. juli 2010 Åja, når du sier DET virker låneplanen din mye lurere..Jada, luringen:) Eller ikke... 22:44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå