ScaryMama Skrevet 10. juli 2010 #1 Skrevet 10. juli 2010 Sønnen min skal begynne i en sukkerfri bhg og vi fikk beskjed om at ungene ikke skal ha sukkerholdige pålegg. Hva menes med dette? Er det snakk om kun å la være å sende med syltetøy og sjokoladepålegg, eller er mer sunne påleggstyper som makrell i tomat, kaviar og prim utelukket? Og hva med naturlige søte pålegg som brunost og honning?
kitty litter Skrevet 10. juli 2010 #2 Skrevet 10. juli 2010 Tor du kan glemme; Sjokoladepålegg, syltetøy, prim, honning, brunost, yoghurt, kaker, is, kjeks, forskjellige typer juice ihvertfall...+ sikkert endel ting til jeg ikke kommer på. Har heldigvis guttungen i en barnehage hvor foreldre selv betsemmer hva barna skal spise....
engajente Skrevet 10. juli 2010 #3 Skrevet 10. juli 2010 Min går i en såkaldt sukkerfri barnehage. De anbefaler at barna skal ha sundt brød med "fornuftig" pålegg, altså ikke syltetøy og sjokoladepålegg. Ellers er det opp til foreldrene å bestemme. Youghurt har alle barna med seg, selv om personalet også her anbefaler de sunne variantene. Til bursdagene skal ikke barna ha med kake, men de lager en varm rett som barnet har ønsket seg + at de har fruktspyd pinnsvin. Og da det er varmt og de er på tur skjer det faktisk at de stopper å tar en is på veien, så vår barnehage er iallefall ikke helt på trynet
The Bad Gal Skrevet 10. juli 2010 #4 Skrevet 10. juli 2010 Mi eldste går også i "sukkerfri" barnehage. Dvs de tilstreber å ikke ha ting med sukker, men de er ikke helt ekstreme, de får bake pepperkaker til jul, de har kaviar o.l til brødskivemåltid osv. På bursdager serverer barnehagen smoothie og fruktfat/fruktspyd, så man skal ikke sende med barnet noe. Er nok mest viktig for å unngå ørten kaker i året på bursdager, at foreldre sender med sukkerpålegg a' la syltetøy og nugatti på brødskiva, boller og annet som barn ikke trenger på en vanlig hverdag i barnehagen.
Gjest Skrevet 10. juli 2010 #5 Skrevet 10. juli 2010 Vår barnehage er ikke sukkerfri, men er allikevel ikke lov å ha sjokoladepålegg etc, tror det er en regel i de fleste barnehager. De har heller ikke kaker etc ved bursdager, da blir det servert heller ett varmt måltid som pølser, pasta eller potetstappe etc.
jordbærsjokolade Skrevet 10. juli 2010 #6 Skrevet 10. juli 2010 Datteren min går i "sukkerfri" barnehage. Barna skal ikke ha med seg pålegg som syltetøy, sjokolade/nøttepålegg, banos, honning osv. Brunost og prim går helt fint, og selvfølgelig makrell i tomat og kaviar også. de skal ikke ha med (søte) vaffler eller boller som matpakke heller De får ikke ha med kake påfødselsdager..noe som er bra i og med at det går ca 100 barn i den barnehagen:) Men vi kan ta med fruktsalat hvis vi vil. Youghurt er helt ok Jeg syntes det er kjempefint jeg, så har jeg kontroll på hvor mye sukker hun får i seg i løpet av dagen. Ikke trenger de alt det sukkeret heller.
Gjest Siklerotte Skrevet 10. juli 2010 #7 Skrevet 10. juli 2010 Barnehagen kalte seg sukkerfri, men vet ikke helt i hvor stor grad de praktiserte dette. Ikke sjokoladepålegg og syltetøy i matpakken, men så tilfeller hvor flere hadde med sistnevnte, så tror ikke de var veldig strenge på det. Alle hadde med yoghurt også... Brunost, kaviar, makrell i tomat o.l. var i hvert fall på matbordet, men ikke syltetøy og slikt. Unntak var spesielle dager, som f.eks. påskefrokost. Dessuten vet jeg at det ble lagd både kakao, boller, lov med kake til bursdag, is i varmen osv. Med andre ord kan det ikke ha blitt fulgt så veldig slavisk....
~sjiraff~ Skrevet 10. juli 2010 #8 Skrevet 10. juli 2010 Hvorfor i all verden er honning bannlyst da? Honning inneholder masse bra for kroppen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå