Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning.,,


LadyGrr

Anbefalte innlegg

Da har man vært på rutinektr og plutselig hadde jeg et blodtrykk på 127/96 og +1 på proteiner( dette kan jo være forurensing av prøven).. Blodtrykket likte jeg ikke helt... Hun målte 3 ganger og undertrykket var aldri under 93. Forrige ktr var for 3 uker siden og da lå det på 119/75. Skal tilbake og måle det igjen om 1 uke og har fått beskjed om å ta kontakt om jeg får synsforstyrrelser eller andre typiske symptomer. Akkurat nå føler jeg meg som tidenes dårligste rugekasse og har bare dårlig samvittighet ovenfor alt.( selv om jeg i prisipp ikke kan noe for dette). Vil bare at lillegutt skal ha det best mulig. Hvordan står det til med blodtrykket deres? Fler som ligger litt høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hatt sv.fotgiftning med de to første svangerskapene,men ikke hittil...¨

har blodtrykk på 90/45 hiitl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg hadde svangerskapsforgiftning og måtte forløse babyen 4.juni, terminen var 24.august. dvs i 29.svangerskapsuke i følge ultralydtermin. Min termin var 8.august... så egentlig var babyen uke 31.

 

Anyway, var til vanlig kontroll den 1.juni, der var blodtrykket mitt 150/108, og det sies at undertrykk over 100 - så skal men legges inn m engang. (har sakte men sikkert økt blodtrykk for hver gang) Hadde også protein i urinen, og bare littebittegrann opphovning. Jeg selv merket ingenting til dette. De besluttet å sende meg på sykehuset og etter to dager tok de keisersnitt! det var veldig dramatisk og et sjokk!

 

Utrolig kor lite man vet om svangerskapsforgiftning, og kor lite informasjon det er om det. Jeg hadde lest lite om det, og ante ingenting om keisersnitt, og om andre ting og tang som følge av svangerskapsforgiftning.

 

Idag er lillegutten 6 uker, og stabil. Han var kun 800 gram da han ble født, (skulle vært ca1400 gram i 29.sv.uke), men idag er han nesten 2000 gram! Dvs. at han hadde vokst veldig lite i magen. Kan ha sammenheng med stress, pluss at han ikke har fått nok næring pga svangerskapsforgiftning. Det dannes allerede grunnlag for svangerskapsforgiftning når morkaka dannes.. så d er ingenting man selv kan gjøre for å unngå dette.

I ettertid ser jeg at magen min var veldig liten... Men jordmora mi har ikke reagert på det. Man må nok passe selv på hvordan utviklingen er, men d var ikke noe som jeg tenkte at kunne hende meg, da jeg er relativ sunn og ung (28 år).

Andre symptomer er trykk/vondt øverst i magen, og vondt i hodet.

Når alle tre symptomer opptrer samtidig; protein i urin, høyt blodtrykk og opphovning = legges inn.

Jeg hadde aldri protein over +1, så den trenger ikke å stige for at man skal ha svangerskapsforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går bra m gutten din. Var selv innlagt 4 juni med blødninger og sammentrekninger uten at det var noe( som jeg fikk vite;)) var på ktr 2 uker etter det og iflg ultralyden var det en velfødd baby. Var hos legen igår og målte trykket og protein. Fortsatt litt høyt 127/85 og +1 på proteiner. Hjalp kanskje på trykket å bli sykmeldt fra en mildt sagt stressende jobb.Har lite andre symptomer. Kanskje litt hovne føtter og hodepine innimellom men det er liksom ikke noe ekstremt. Legen ringte føden og lurte på hva de mente og fikk beskjed om å ringe dersom jeg ble dårlig. Synes det er vanskelig å vite hva som er normalt og ikke, hvor lav terskel skal man ha for å ringe liksom? Vil liksom ikke være hysterisk førstegangsgravid. Jaja.. Skal til legen på tirsdag for ny ktr så får man se da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. liker ikke at du har høyt blodtrykk og protein, pluss at du sier at noe hovne føtter.. og hodepine! Har legene sjekket barnets puls md CTG og ultralyd? Jeg hadde ikke ekstremt opphovning og veldi lite hodepine. Men tilslutt sa legene (som jeg ikke ble å skrive først), at det var alvorlig svangerskapsforgiftining når dem hadde tatt ut ungen...

Hadde jeg vært deg, ville jeg bedt om at de forsikrer seg om at det er bra. Særlig om du selv føler at det er noe galt. Jeg hadde følt lenge at babyen ikke sparket og bevegde seg på den måten den skulle og at magen min var liten... Men tenkte at det er bare meg som har en baby m svake spark og at det er mye fett i magen min der babyen har gjemt seg... Det viste seg at babyen var veldig liten og tilslutt hadde den det ikke bra i magen, da det var lite flow (dvs. lite blodoverføring i navlestrengen) og ikke klarte å gi store/sterke bevegelser. Det måles med et sånt CTG apparat.

Hvis du føler at det er vondt øverst i magen, MÅ du ringe legen. Og hvis det er lite bevegelser i magen din..

Når er terminen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare såvidt hovne føtter og bittelitt vondt i hodet. Har ingen magesmerter. Føler at jeg hele tiden går og kjenner etter om jeg har noen symptomer så blir litt gal av det. Lege sjekket bare hjerteslagene m doppler på fredag og disse var ok. Hun ringte som sagt føden og hørte der og de sa at jeg fikk ringe hvis jeg ble dårlig. Føler meg jo ikke dårlig men skal snakke m legen når jeg er på ktr på tirsdag. Hadde jo vært fint om de sjekket at lillemannen har det bra m ultralyd. Fikk to lungemodningssprøyter når jeg var innlagt i juni så de har forhåpentligvis gjort det de skal dersom ting plutselig skjer fort. Har termin 31 august så er jo en liten stund til. Er veldig observervant på babyene bevegelser. Har hele tiden vært en aktiv baby og sparker fortsatt mye i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har der akkurat på samme måte.

På fredag

var blodtrykket mitt 145/105

jeg har +1 på proteiner. Ståa var den samme for en uke siden. Da ble jeg sendt til sykehuset for kontroll. Målinger og ultralyd viste at alt ser bra ut der inne.

Nå i helgen har jeg vært en del bekymret. Beina mine hovner opp om kvelden, men går litt tilbake om natta.

I går og i dag har jeg hatt småvondt i hodet (ikke mye)

jeg tenker at de sannsynligvis skyldes at jeg har sovet for lite fordi jeg tenker for fælt.

 

Jeg er 33 uker nå.

Har fått beskjed om at jeg skal ha veldig lav terskel for å kontakte legen. Men hva er egentlig lav terskel? Jeg har aldri vært

mye syk. Jeg er 30 år og er sykmeldt for første gang i mitt liv. har aldri vært den som har nedrennt legekontoret. Er liksom litt redd for at jeg kanskje venter for lenge med å ta kontakt. Men hva er egentlig hovne bein? Hva er hodepine?

 

Ang hodepine så har jeg prøvd å tenke sånn: "hadde jeg tatt en pinex nå hvis det ikke var sånn at jeg var gravid?" hvis svaret er nei så er det vel ingen grunn til å oppsøke lege?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har heller aldri vært mye syk, og følte meg heller ikke dårlig og trodde vel ikke at de skulle sende meg på sykehuset etter kontrollen som jeg var på. De måtte tvinge meg til å sette meg i ambulansen, heller enn å kjøre selv (det er mange timer å kjøre til sykehuset).. så lite trodde jeg på at det var alvorlig.

Ang.hodepine, jeg hadde litt hodepine bare den siste helga før jeg ble innlagt og trudde det var fordi jeg våket lenge.., bruker ikke å ta hodepinetabletter, bare hvis det er veldig veldig ille, men det var det ikke..

Hovne bein hos meg var også såvidt man kunne se det...

Jeg fikk også lungemodningssprøyte, så det tyder på at man trur at ungen vil komme tidligere for å forberede lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt dårlig i magen i dag.

Litt diare-liknende avføring. Vært på do tre ganger de siste 5 timene.

Er dette grunn til å ringe føden?

 

(Unnskyld at jeg "kupper" tråden din LadyGrr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. er helt greit;) synes bare det er fint å se at det er fler enn meg som blir i tvil om ting... Ringte du føden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det gikk over. Har vært til ktr idag. Akkurat samme som forrige gang. Idag ble jeg sendt til Ullevål for ktr også. Alt ser bra ut med babyen så da er det fortsatt samme status som tidligere. Ta det med ro og vente å se om jeg blir dårligere. jiiipiiii...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...