Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Jeg har aldri bodd sammen med barnefar, vi har heller ikke hatt noe kjæresteforhold. Jeg har jo da foreldreansvaret, men nå etter 4 mnd har han plutselig funnet ut at han vil ha delt/felles foreldreansvar. Er det noe som helst jeg kan gjøre for å unngå dette? Han har ikke stilt opp underveis, og jeg stoler ikke på han. Kjennes så feil at han skal kunne ha noe å si i mitt barns liv. Hvordan er reglene, og hva kan han gjøre om jeg sier nei?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #2 Skrevet 9. juli 2010 Barnet har rett på en far. Om du ikke stoler på ham så la ham ta del i hverdagen din - på godt og vondt. La ham skifte bleier, la ham trøste og mate. Og ikke minst betale! Han kan gå rettens vei og har god sjans for omsorgsrett.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #3 Skrevet 9. juli 2010 han er en far med rettigheter! rettighetene blir ikke noe mindre av at han var en tilfeldig du knulla! for å si det litt stygt! ville du ikke hatt ham med på leken når ungen kom skulle du ha latt være å ført ham opp som pappa! og ungen har rett til en far...at du ikke liker det har ingenting med saken å gjøre, med mindre du har noe konkret på ham som kan bevises på at han er en dårlig egna far der barnet vil være i fare!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #4 Skrevet 9. juli 2010 Øh, slapp av... Det er jo derfor jeg spør. Dette er en vanskelig situasjon der jeg har behov for råd. Poenget er vel heller at jeg ikke forstår hvorfor han vil ha delt foreldrerett, når han verken har stilt opp for meg eller barnet så langt. Og ja, det var HAN som ikke ville føres opp som far, men jeg gjorde det likevel, så kjennes nesten ut som han prøver å hevne seg ved å kreve det han kan.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #7 Skrevet 11. juli 2010 Du vil dytte han ut for at han ikke har stilt opp i ungens 4 mnd lange liv? Du vet vel at det er ingen ting i forhold til resten av livet? Om du ikke skriver under nå kan han bare gå til retten å få det. Og ja han vil få det om det ikke er noe veldig graverende ved han. Da vil du også få på deg at du er vannskelig.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #8 Skrevet 11. juli 2010 Fy fader så mange drittsvar du har fått her! Synes ikke dere som ikke har vært i lignende sko som HI skal være så sabla krasse. Jeg har vært der, og det er ikke lett! Det er snakk om en baby- og ja barnet har rett på en far- men ikke greit å sitte med alt ansvaret og så skulle serve en som ikke har satt seg inn i hva babys behov er. Trygghet, rutiner, ro rundt måltider osv. Og som kanskje attpåtil ikke har barnets beste som utgangspunkt, men at han nærmest vil ta igjen fordi han er blitt far på en måte han ikke ønsket. (Han kunne jo f.eks brukt prevansjon, eller så får han ta følgene av at han ikke hadde ansvarlig og sikker sex og oppføre seg som folk) Jeg har svart deg før tror jeg, på aleneforeldre. Gjentar rådet mitt, be om hjelp fra familievernkontoret. Du kan be om en samtale alene, eller for dere begge. Går ut i fra at du ønsker at barnet skal bli kjent med far, men at du vil ha en ordentlig avtale. Det er vanlig med korte, hyppige samvær med mor til stede til å begynne med for babyer. Mitt inntrykk fra familievernkontoret at mors beste ofte er barnets beste i situasjoner som din med lite barn. Blir du stresset og presset kan det gå utover både psyke og melkeproduksjon, som igjen ikke vil være barnets beste. Mitt råd er å ikke høre på alle rare svar du får her inne, men å søke saklig hjelp. Den finnes! Masse lykke til og klem til deg og lille :-)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #10 Skrevet 11. juli 2010 Helt enig med sistnevnte, mange drittsvar her. Utrolig lett å sitte seg opp på sin høye hest og dømme når en ikke har vært i situasjonen selv! Jeg har to barn med en mann som mildt sagt er udugelig. Ble slutt mellom oss når jeg var gravid med nr to, og etter den dagen har han aldri stillt opp eller engasjert seg i barna. Han har foreldreansvar til den første, men jeg nektet å gi han det til nr to. Dette har ikke noe med samvær å gjøre, det har han like mye rett på for det.Han kan fint være pappa fordi om han ikke har foreldreansvar. Men skjønner MEGET godt at du ikke vil at en person som ikke stiller opp, skal kunne ha rettigheter i forhold til barnet. Tenk da hvis mor skulle falle fra, da vil jo han få retten til barnet dersom han har foreldreansvar, skremmende tanke når han ikke kjenner barnet! Tviler på et retten vil gi han foreldreansvar sånn helt uten videre, når han ikke stiller opp og ikke viser interesse. Ikke la deg true av han, er han sånn som min ex, så er det sånn at tomme tønner skramler mest, og han gjør ikke noe mer ut av det. Sa til at hvis han skulle ha foreldreansvar, måtte han først vise at han kunne stille opp for barnet, men da ble det stille i gården du.. Vil råde deg til å skrive ned hver gang du har kontakt med han, og spare notatene, de kan komme godt med hvis han plutselig skulle lage trøbbel. Ikke bry deg om alle besserwissere her inne. Stor klem:-)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #11 Skrevet 11. juli 2010 det jeg tror folk som har svart her ikke skjønner, er at det er forskjell på samvær og foreldreansvar! Samvær har alle fedre rett på, med mindre det er noe alvorlig galt med dem, men foreldreansvar er ikke noe de automatisk får!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #12 Skrevet 11. juli 2010 Tusen tusen takk for gode svar. Det hjelper svært lite å få slengt dritt etter seg her når man omtrent føler at livet går en imot, men jeg kan vel takke meg selv som legger ut den typen innlegg på et forum som dette. Dere to siste har skjønt det, -det er jammen ikke en lett situasjon å være i akkurat nå. Samvær med barnet er det klart han skal få om han vil og viser interesse, men et evt delt foreldreansvar mener jeg må komme ETTER at han har vist interesse for å bli kjent med barnet, og viser at han stiller opp til barnets beste. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå