Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Jeg har aldri bodd sammen med barnefar, vi har heller ikke hatt noe kjæresteforhold. Jeg har jo da foreldreansvaret, men nå etter 4 mnd har han plutselig funnet ut at han vil ha delt/felles foreldreansvar. Er det noe som helst jeg kan gjøre for å unngå dette? Han har ikke stilt opp underveis, og jeg stoler ikke på han. Kjennes så feil at han skal kunne ha noe å si i mitt barns liv. Hvordan er reglene, og hva kan han gjøre om jeg sier nei?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #2 Skrevet 9. juli 2010 Han vil vel gjerne ha noe å si i sitt barns liv, det er tross alt ikke bare ditt :-) Rådfør deg med familiekontor og kanskje også advokat. Jeg og bf gikk til megling og samtaler for å få til en samarbeidsavtale. Vi har heller ikke bodd sammen og jeg har foreldreansvaret alene. Etter en del samtaler på familiekontoret glapp det ut av han at han SKULLE ha delt foreldreansvar- dette var midt i en opphetet diskusjon. (Det var da ikke snakk om barnets behov/ beste, men bf sitt syn på sin rett) Da kom det tørt fra familieterapeuten: Da må dere først samarbeide MYE bedre enn det dere gjør nå.." Vet ikke hva han kan gjøre om du sier nei, ville rådført meg.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #3 Skrevet 10. juli 2010 Jeg fikk beskjed om at gikk min eks til rettsak, så skulle det veldig mye til for at han ikke fikk delt foreldreansvar. SOm regel vart det delt. Vi har heller aldri bodd sammen, og han tenker kun på seg selv, ikke gutten vår. Men lykke til. Det er flere som har fått beholde åleine.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 Tusen takk for gode svar, dere to! Er det flere her som har erfaring/ synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 står det ikke svart på hvitt i ett eller annet lovverkspapir, at så lenge mor og far ikke bor sammen når barnet er født, har mor hele foreldreansvaret alene? Hvis ikke noe annet er bestemt? Det gjelder da barn født etter 1. juni 2006, hvis jeg ikke husker feil... Hos oss, vi bodde ikke sammen da barnet ble født, men drev å letet etter tak over hodet og skulle flytte sammen. Så da far skulle fylle ut det papiret om "erkjennelse av farsskap", der var det en egen rubrikk om foreldreansvar. Så jeg skrev under, og idag har vi felles ansvar. Jeg kunne velge å ikke skrive under (angrer litt idag) og dermed fått hele ansvaret alene. Så, konklusjon, jeg tror ikke far kan tvinge deg til å gi han noe foreldreansvar.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Han kan gå til retten. Og det skal MYE til for at ikke får det. Som regel får alle det. Fikk jeg beskjed om .
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2010 #7 Skrevet 17. juli 2010 Høres rart ut, jeg fikk beskjed på familievernkontoret at det skulle mye til for at far skulle kunne få delt foreldreansvar, selv ved å gå rettens vei..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 Åhh...det var advokaten min som sa det til meg, at han fikk det i retten. Skulle ønske jeg hadde hørt dette før. Nå er det bare tull, fordi han bare krangler uansett hva det gjelder.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Det er lett for far å få felles foreldreansvar i retten, om han er normalt oppegående og ikke en fare for barnet. Det er delt omsorg som ikke kan dømmes i retten. Dvs å ha barnet 50% hver(far og mor). Bland ikke omsorg og ansvar. Dette er to helt ulike ting.
Muffemor og lille Ida <3 Skrevet 21. juli 2010 #10 Skrevet 21. juli 2010 Utgangspunktet i barneloven er at begge foreldre skal ta del i barnets liv. Nå er det nå en gang sånn at lovverket regulerer gifte og samboende foreldre. Når det kommer til foreldreansvar (og de fleste avgjørelser som knytter seg til barn og foreldre) er det avtalefrihet mellom partene. Det vil si at du og barnefar står fritt til å avtale det foreldreansvar og daglig omsorg osv som passer dere best. Hvis dere ikke blir enige, hverken på egenhånd eller på familievernkontoret er rettslig skritt den eneste måten å få avgjort hvordan foreldreansvaret skal deles. Dvs at saken bringes inn for retten. Nå skal det nevnes at de fleste barnesaker løses før hovedforhandlinger, da barnet ikke nødvendigvis har godt av å gjennomgå en rettstvist. Tidligere har man hatt noe som heter morspresumsjonen, dette innebærer at, som utgangspunkt, skal mor ha den daglige omsorgen, samt foreldreansvaret. Denne morspresumsjonen har forsvunnen fra det norske rettssystem, og utgangspunktet nå er at far skal være uskikket for å ta vare på barnet sitt, for å ikke få foreldreansvar. Hvorvidt dette innebærer en 50/50 løsning må en dommer avgjøre. Konklusjone: Det skal vanskelig sies at far FÅR 50/50 i en evt rettstvist, men uansett må du forberede deg på å dele det formelle foreldreansvaret hvis dere ikke blir enige.
Muffemor og lille Ida <3 Skrevet 21. juli 2010 #11 Skrevet 21. juli 2010 Fra 01.07.2010 kan det dømmes delt omsorg i retten, også der det ikke er anført fra partene. Lovendring som akkurat har kommet ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå