Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Hvorfor er det så mange som ønsker å kle seg helt på kanten av hva som anses som alminnelig folkeskikk og høflighet når de skal i bryllup? Det er da morsomt å kle seg i en fin kjole i en fin farge. Å velge noe som er "på kanten" og så ringe bruden og spørre om det er greit, er direkte uhøflig! Hva er vitsen?!
Sweet Amber Skrevet 9. juli 2010 #2 Skrevet 9. juli 2010 Hvor i all verden opplyses det om alle disse reglene? Seriøst, i min verden pynter man seg, oppfører seg pent og legger omtanke i gaven. Kjolefarge, lengde og evt andre hemmelige regler ble aldri nevnt før jeg fikk brukerkonto her...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #3 Skrevet 9. juli 2010 Alle vet at en ikke skal ha hvit eller svart eller mini-kjole i bryllup. Hvis du ikke vet det, må du ha levd helt i din egen verden og ikke fått med deg alminnelig folkeskikk.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #4 Skrevet 9. juli 2010 Her jeg kommer fra og i de bryllupene jeg har vært i er det normal folkeskikk å kle seg pent og noenlunde anstendig når en skal i bryllup. Alle etikettereglene har vært fraværende og ikke et tema. Kommer nok ann på øyet som ser. Mora til brugdommen (min tante) skal ha rød kjole på seg i sønnen bryllup. Hun er en godt vant bryllupsgjest, så tror ikke disse reglene er like noe en er så veldig opptatt av alle steder.
Sweet Amber Skrevet 9. juli 2010 #5 Skrevet 9. juli 2010 Da lever du nok i en temmelig liten verden, hvis "alle" vet sånt fjas og det er viktig for deg:)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #6 Skrevet 9. juli 2010 Det er viktig for meg å ikke fornærme folk som inviterer meg i bryllupet sitt!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #7 Skrevet 9. juli 2010 Det er viktig for meg å ikke fornærme folk som inviterer meg i bryllupet sitt!
trollmamma Skrevet 9. juli 2010 #8 Skrevet 9. juli 2010 Vettu, eg har faktisk hatt på meg svart kjole i bryllup, med turkis sjal, smykker og "bånd" rundt magen. var høggravid og det var det einaste eg hadde som passa uten at det såg ut som ein potetsekk. Kjøpte meg ikkje nye klær for å gå i bryllu da altså. Og det var eit fantastisk bryllup. Ingen fornærma brud, ingen stygge blikk fra gjester, men mange søte ord og klapp på magen min ) Fatter ikkje at voksne normale folk kan bli fornærma av kva andre mennesker går kledd i.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #9 Skrevet 9. juli 2010 Det siste bryllupet jeg var i der var brudeparet (etter min oppfatning) veldig opptatt av skikk og bruk, kleskoder osv. Det var høy prinsessefaktor for og si det sånn. Var faktisk slik at vi gruet oss til bryllupet.. "Alle" var redd for feil kjole, feil gave++ Altså, dette var nær familie så vi kjente paret godt. Men da dagen kom dukket forloveren opp i kirka i lårkort kjole med dyyyp utrigning og bare skuldre.. Kan love dere at vi fikk oss en overraskelse over at brudeparet ikke hadde nektet henne adgang. Forloveren har siden bare blitt omtalt som "hun med puppene"... Og da også av brudeparet... Så jo lekkert ut da hun bøyde seg foran alteret for å rette på sløret til bruden... En viss skikk og bruk er på sin plass...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #10 Skrevet 9. juli 2010 Trollmamma: Hvorfor hadde du turkis og ikke svart tilbehør, tror du, når du tenker deg om?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #11 Skrevet 9. juli 2010 Seriøst..? Er ikke dette ca det 11 innlegget om akkurat dette temaet?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #12 Skrevet 9. juli 2010 I min verden er det normal folkeskikk å ikke komme i hvitt eller i veldig "sexy" klær i bryllup. Det var noe jeg trodde alle visste? Rødt og svart er vel litt i gråsonen, personlig ville jeg aldri ha brukt noen av delene nettopp fordi det er så mange andre farger man kan ta av som er ok å bruke. Om andre hadde kommet i rødt eller svart i mitt bryllup så tror jeg neppe jeg ville ha brydd meg med mindre kjolen var veldig kort, veldig utringet eller veldig skrikende.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #13 Skrevet 9. juli 2010 Altså.. Når det gjelder dem som går i kjoler der puppene velter ut eller rumpa vises hver gang de bøyer seg litt...At man ikke går i såpass vulgære kjoler er etter min mening skikk og bruk uansett anledning. Men dette med NEI til svart og rød og grønn kjole og jeg vet ikke hva - det er sære regler som var nye for meg, og jeg har da vært i noen bryllup opp gjennom årene. Ingen som har kommentert dette noengang, verken gjester, brudepar, familie, eller ekspeditører i klesbutikker for den saks skyld.
valkyrien Skrevet 9. juli 2010 #14 Skrevet 9. juli 2010 For folk i min situasjon så blir det eneste muligheten... Skal i bryllup når jeg er høygravid, er feit fra før av, og har ikke råd til å kjøpe ny, dyr penkjole som passer til den anledningen. Da synes jeg det er bedre å spørre bruden om jeg kan komme i en sort eller rød kjole jeg har liggende fra før av, som fremdeles kommer til å passe da, enn å stille i en kjole bruden synes er feil.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #15 Skrevet 9. juli 2010 Hva om bruden velger en annen farge på kjolen, eller bunad/samekofte? Kjolen er jo som regel hemmelig...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #16 Skrevet 9. juli 2010 Det verste man kan gjøre er i hvertfall å ringe bruden og spørre om kjolen er ok. Hun har sikkert endel annet å tenke på enn gjestenes kjole. Er man i tvil så velger man noe annet. Fro en gjeng med harrytasser som holder til her inne! Herrejesus!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #17 Skrevet 10. juli 2010 Hallo.... De e itj fæst ut'n skinnvæst!!!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #19 Skrevet 10. juli 2010 Tror det bare må være her inne at folk ringer til bruden for å spørre om de kan kle seg i jeans, svart, rødt eller hvitt. De fleste gjør det nok ikke, dessuten vet vel bruden at hun har eksentriske venner og forventer kanskje noe sånt fra enkelte? Skulle likt å se den bruden som sier at, "Nei, om du kler deg sånn får du ikke komme." Heldigvis tror jeg dette er et hypotetisk tilfelle for de fleste av oss, IRL oppfører folk seg mer sivilisert en de gjør på dib og bim. Respekt for anledningen, respekt for verten og vertinnen og ikke minst respekt for brudeparret bør komme foran et personlig ønske om å kle seg orginalt.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2010 #20 Skrevet 10. juli 2010 Jeg er helt enig! Man bør kle seg ordentlig. Det er bedre med en billigkjole fra HM som er passelig, enn en svart eller hvit kjole. Man kan finne maaange rimlige kjoler til langt under 1000lappen, så da ser jeg ikke poenget. Men nå er sikkert jeg i overkant sær da, jeg mener også at menn bør bruke svart dress kun i begravelse og bryllup. Til andre begivenheter bør den være koksgrå, brun eller lys til sommeren.
trollmamma Skrevet 10. juli 2010 #21 Skrevet 10. juli 2010 Fordi ikkje kjolen skulle være så kjedeleg. Det var ein veldig enkel svart kjole og trenkte litt stæsj.
Miss Misantrop Skrevet 10. juli 2010 #22 Skrevet 10. juli 2010 Kunne ikke vært mer enig med deg 0813! Egentlig litt deilig å forholde seg til fremmede mennesker når vi alle spiller med samme kort også, er det folk man kjenner kjempegodt syntes jeg kanskje det er greit å være litt mere avslappet i forhold til sedvane. Selv er jeg også litt opptatt av at jakken ikke skal av før brudgommens heller og at talere har den på, noe det syndes endel mot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå