Gå til innhold

"jeg riser barnet mitt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser dr. phil....og er mildt sagt SJOKKERT! der står ei dame og sier at hun riser barnet sitt, eller kanskje det var nevøen, men uansett! synes dere dette er greit? å rise barna sine?

jeg må jo innrømme at jeg er på den helt motsatte siden av skalaen, men det som også overrasker meg er at hele salen sitter å klapper for denne dama og er tydeligvis enige....!!!

jeg vet at alle barn er ulike og det finne ikke at fasitsvar på hvordan man skal oppdra barna. men jeg har tro på gjensidig respekt mellom meg og mine barn. ennå er barna mine bare 2 og 4 år så kan ikke si at jeg har "lyktes" med dette. jeg mener ikke å være en "bedreviter"! men fakta med mine barn er at de har svært få og kortvarige "sintutbrudd". om det er fordi pappaen og jeg aldri har kjeftet, rist dem ol. eller ikke vet jeg ikke..... jeg har ikke "bedre" barn enn andre. jeg vet at dette innlegget kan misforstås! men det skal sies at det er veldig harmoni i hjemmet vårt hvis det kan forklares slik. pappaen og jeg hever heller aldi stemmen til hverandre. vi kan ha en sintstemme både til hverandre og barna for at vi skal forstå at nok er NOK, og nei er NEI!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I USA er det lovlig og dessuten akseptert blant folk som ikke vet bedre (mange er fattige og har lav utdanning eller ingen utdanning i USA). Her til lands mener neppe så veldig mange at ris er greit.

Skrevet

Jeg hever desverre stemmen litt for mye, skulle ønske jeg klarte å la være, for det er ikke noe hyggelig for noen av oss... men å rise barna syns jeg er HELT uakseptabelt, og det finnes ingen unnskylning!!!

Skrevet

Helt annen lovgiving der borte, husk at det er mye kristen dobbelmoralisme i tillegg, samt at dr.phils tilhengere ikke er de best utdannede eller best sosialt utrustede menneskene akkurat.

Skrevet

ikke bare i USA det er mer vanlig og mer akseptert å gi barna litt ris på stumpen som straff.. i England også f.eks. er dette helt vanlig!! et lite klaps på rompa eller noe i den duren, og dette gjelder alle samfunnsklasser..

(når det er sagt, så betyr jo ikke det at man trenger å være enig i at det er en fornuftig måte å oppdra barna sine på.. Jeg er f.eks ikke det, og kommer aldri til å slå eller rise barna mine. I norge er det også forbud! )

Skrevet

Jeg fikk smekk på rompa ved en del anledninger da jeg var lita. Jeg kommer ikke til å gjøre det med mine egne unger, selv om jeg føler jeg langt fra fikk traumer å få smekk på rompa.

Det som var verre var det psykiske. Hadde en mor som var deppa og hadde en noe pyton måte å få meg til å være lydig på. Gjør som mamma sier ellers flytter jeg fra deg.... mamma har bare lyst til å dø osv. Nå drar jeg, jeg tar frakken min og går nå og da ser du meg ikke igjen.

Jeg ville mye heller ha ris på rompa enn å få slike kommentarer slengt til meg. Det har skadet meg MYE mer enn smekk på rompa.

Men som sagt... jeg kommer ikke til å slå barna mine. Ei heller skremme de med ting som gir merker i sjelen.

Husk at ord kan skade like mye og mer.

Skrevet

I norge er det heldigvis ulovlig.

Skrevet

Det er ikke akseptabel oppførsel av et voksent menneske, og heldigvis ulovlig.

Skrevet

I Frankrike, Italia, Tjekkia og flere andre land i Europa er dette helt vanlig. Det er nok mer vanlig i USA blandt fattige folk, ikke bland vanlig middelklasse mennesker..

Skrevet

Det er faktisk ganske mange barn som fortjener litt ris iblant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...