Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Lurer på om jeg skal søke på jobb som miljøarbeider. Hva gjør dere på jobb? Trives dere med det? Hvorfor/hvorfor ikke?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #2 Skrevet 9. juli 2010 Jeg både jobber med og har psykisk utviklingshemmede barn. Hva gjør dere på jobb? På barneavlastningen: Her går hverdagene mest ut på å lage måltider og tilretelegging, kanskje leksehjelp til de som har det. Noen ganger går vi turer, andre ganger spiller vi spill eller stimulerer på andre måter, vi ser også film eller hører på musikk og har det sosialt sammen. Vi kjører til aktiviteter de har på ettermiddagene. På kvelden er det kveldstell, varierer etter behovet hos brukerne hvor mye jeg gjør. Helgene er annerledes, da prøver vi å finne på noe kjekt hver dag. Vi går turer i skogen, på stranden eller bare kjører tur og spiser lunsj/middag en plass. Vi gjør aktiviteter som barna liker, lekeplass, lekeland, åpen gård osv. På ettermiddag/kveld gjør vi inneaktiviteter som spill, film osv. Har alltid ekstra god middag lørdag kveld. Jeg som ansatt har ansvar for brukerne, medisiner, måltider, husarbeid, klesvask, aktiviteter osv. Det er viktig med godt samarbeid med foreldrene for at barna skal få et best mulig opphold. I voksenboligen: I hverdagen hjelper jeg til med middagslaging når brukerne kommer hjem. Tilrettelegging og hjelp til husarbeid. Ellers kjører vi de som trenger det til aktiviteter. Gir tjenester ved behov. Her bor de i rekkehus i motsetning til barneavlastningen hvor de bor i ett stort hus sammen. Noen brukere har alarmer og vi rykker ut ved behov, andre har faste tider vi kommer inn og hjelper. Vi tilrettelegger og hjelper ved kveldstell, varierer selvfølgelig hvor mye. I helgene gjør vi kjekke aktiviteter med de som ønsker det. Vi kjører på turer, går turer, går ut å spiser, går på kino osv. Jeg som ansatt har ansvar for Jeg som ansatt har ansvar for brukerne, medisiner, måltider, husarbeid, klesvask, aktiviteter osv. Trives du med det? Ja, kjempegodt. Er variert og ingen dager er like. Blir veldig glad i de jeg jobber med og gleder meg til å gå på jobb.Det gir meg mye glede i hverdagen å se at de har det godt og se gleden i øynene, få følge dem i livet på godt og vondt, kunne være tilstede å trøste ved behov, styrke selvfølelsen og ikke minst det å ha det sosialt på jobb.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #3 Skrevet 9. juli 2010 Jeg glemte å nevne hvordan det er å se det fra den andre siden, som forelder som leverer fra seg barn på avlastning: Det å bli møtt av personer som er åpne og som bryr seg om barnet ditt gir en trygghet til foreldre. Det å vite at de som jobber der ønsker barnet ditt alt godt og at de tilrettelegger for å fremme styrkene til barnet fremfor å bemerke svakhetene gjør noe med en person. Når det er sommer og mange vikarer er det ofte lett å se hvem som passer i yrket og hvem som ikke passer. Du må ha evnen til å sette deg inn i andres liv, evnen til å hjelpe med hendene på ryggen (ikke fremme hjelpesløshet), evnen til å dele gleder og sorger, du må like å jobbe med mennesker og prate med mennesker.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #4 Skrevet 9. juli 2010 Jeg jobber med eldre med pu. De er fra 55 år. Helt klart en tøff og utfordrende jobb, men jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe med noe annet! Siden de er eldre, har de endel av de sykdommer som demens og kreft. Vi har 15 brukere i vår bolig, og hver morgen fordeler vi hvem som skal ha hvem den dagen. Det varierer ut fra hvilke personer jeg har, hvordan dagen ser ut. Men det handler om å hjelpe/veilede ved stell, lage frokost, noen skal på aktivitetsenteret, og blir borte frem til middag. Vaske/ veilede i renhold av leiligheten, prate, spille, ta med på tur, osv. Det varierer så klart hva slags diagnose de har, vi har noen brukere som er svært utagerende både verbalt og fysisk, og de må ha en person hos seg hele dagen. Når man jobber med de er dagen spreget av å beskytte seg mot slag, spark, kaffekopper som kommer flygende og å bli spyttet på Fitte er forresten det hyggeligste vi blir kalt av disse:P Jeg trives utrolig godt, og har det stort sett moro på jobb!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå