Gå til innhold

Barnearbeid og miljøvern

Anbefalte innlegg

Gjest datatyven
Skrevet

Å spørre seg selv litt om hvordan de kan selge klærene så innmari billig på H&M, Lindex og Cubus, alle andre butikker også for den saksskyld. Billige møbler på IKEA, nytt hagemøbel sett her og der, og alle disse tingene vi bare må ha liksom.

Er ikke giftige elver, syk befolkning, barn som lider og dør en direkte konsekvens av vårt forbrukssamfunn. Barn som arbeider og syr, sorterer søppel, jobber med giftige kemikalier. Alt for å holde produksjonskostnadene nede, slik at de får best mulig overskudd etter det er solgt for nesten ingenting her i nord. Medfødte misdannelser av alle giftene.

Trenger vi og våre unger alt dette billige rasket, trenger ungene en plastik leke med hver happy meal, trenger ungene heliumsballonger etter å ha vært på egon. Tattoveringer inni hver tyggis, trenger de i det hele tatt tyggis.

Trenger vi nytt salatbestikk bare fordi det var fint, ny brikke til å bære glassene ut i hagen. Og nye puter å sette rompa vår på. ( Har vært på shopping :-s )

Jeg tenker mere og mere på dette, jeg har ikke greid å begrense meg selv, men jeg begynner å tenke at det egentlig er temmelig ukult å holde på slik som vi holder på, det er egentlig en synd og skam.

Ungene har en slengdisse ute i hagen, et pinne på et tau. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en rund plast og goretex disse å henge opp i stedet. Men de har jo aldri bedt om det, de trenger det ikke, det er egentlig ingen grunn for å bytte ut tauet og pinnen mot noe som er made in china.

Hva sier dere dib damer? Skal vi alle begynne å tenke oss litt om? Støtte hverandre litt, få litt ideer til å tenke nytt, eller gammelt, tenke litt grønt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åh datatyven, jeg tror jeg elsker deg! :)

Vanvittig bra innlegg. Det er så sant, så sant.

Har alltid kjøpt "økologisk" til piraten, men bør vel begynne å tenke litt mer på det jeg handler til oss voksne også.

Tusen takk for påminnelsen!

Gjest datatyven
Skrevet

Jeg er ikke noe bedre enn andre, og kan ikke drive å minne på. Men av og til dukker det opp i hodet mitt, oftere og oftere. Trnger vi alt dette vi kjøper og fornyer hele veien. Det byr meg egentlig litt i mot, det jeg selv kjøper. Ikke bare klær, men også ting, massevis av ting, skrot og rot, ting til barna, ting til huset, ting til hagen.

Koser meg med shopping jeg, gleder meg over nye ting, men samtidig begynner jeg å tenke det ikke er rett, det er ikke riktig å holde på sånn.

Er ikke så flink til å kjøpe økologiske klær selv, for det har jeg ikke "råd" til liksom, men å kjøpe ørten billig skjorter i stedet for det kan jeg. Henger faktisk ikke på greip!

Skrevet

I grunn så gjør vi allere ganske mye som er bra for miljøet.

Feks har ungene arvet mye klær da de var baby og småbarn, større barn sliter mer så da har det ikke vært så mye å arve, men de har arvet mye fine leker. Tørketrommel har jeg aldri eid enda vi er en familie på 5 og av og til kunne jeg trengt det også, men alt går.

Handler ikke klær og sko bare for å handle, ikke ting ellers heller i grunn. Sofan er 11år gammel, kjøkkenet fra 50-tallet, men må skiftes ut etterhvert uansett.Fyrer med fornybar energi, har varmepumpe. KJøper helst sessongmat og kortreist mat.

Jeg ser du skriver om økologiske produkter, joda sikkert vel og bra det, men vær klar over en ting, hvis all mat skulle vært dyrket økologisk, samt all fedrift være økologisk så hadde menneskeheten sulta ihjel.

Gjest datatyven
Skrevet

Det var fin og positiv måte å se ting på :-) Hva man gjør for miljøet allerede. Da kan man jo ha et startpunkt for å bli bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...