Gå til innhold

hva skjer med jenta vår?? soving...trenger noen gode tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en jente på 2,5 år som plutselig har begynt å våkne mange ganger om natta og ikke vil legge seg igjen. vet snart ikke hva vi skal gjøre..hun har fra hun var født vært et skikkelig sovedyr. alltid sovet hele natten og har selv gitt uttrykk for at hun vil legge seg når kvelden kommer. men nå har altså alt snudd:(

det hele begynte med at de ikke fikk henne til å sove på dagen i bhg. og hun trenger virkelig å den luren, blir bare trøtt og sur uten. Så den siste uken har jeg hentet henne tidlig i barnehagen siden det er ferie og jeg har muligheten til det, sånn at hun skulle få en liten dupp på dagen.

når kvelden kommer og det nærmer seg legging begynner det med VIL IKKE, og hun utsetter alt med at hun må på do. men får henne som regel greit i seng uten de altfor store protestene, men problemet er når vi skal forlate rommet hennes...da begynner hylingen. og med engang vi er ute av døren , hopper hun ut av sengen og kommer opp i stuen..vi følger henne tilbake og det samme skjer igjen..alt fra 1-10 ganger, så sovner hun. våkner igjen i ellevetiden og står plutselig i stuen. virker helt i ørska, nesten som hun skulle ha gått i søvne. følger henne i seng igjen og hun sovner med engang. så rundt halv 4 starter hylingen igjen. hun må på do, og vil ikke legge seg igjen. noen som da fører til at hun vekker sin lillebror. å ta henne inn i vår seng er uaktuelt, da blir hun verdens største makk og syns det er så gøy at hun ikke klarer å slutte å tulle. når hun våkner og hyler vil hun at vi skal sitte på rommet hennes ..men jeg mener det er en unødvendig uvane og ikke minst slitsomt å sitte der halve natten.

Virker heller ikke som hun har mareritt eller noe..for hun virker ikke redd. Hun har den siste tiden også blitt EKSTREMT mammadalt...og levering i barnehagen blir bare verre og verre. for 1 mnd siden elsket hun jo barnehagen..snakket om de voksne og barna hele dagen og ble pottsur viss hun måtte være hjemme en dag. men akkurat det med bhg tror jeg har litt med ferieavviklingen å gjøre. få voksne, så litt kaotisk pluss mange vikarer.

trenger sårt noen gode råd/tips til hva vi kan/burde gjøre om natten?? noen som har opplevd noe lignendes?? blir jo slitsomt i lengden, å maks sove to timer i slengen,,,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har min bonusdatter på nå 3,5 boende - flytta hit på senvinteren i fjor. Hun har antagelig aldri sovet rundt på natta, og holdt på sånn som din hver natt i tre-fire måneder. Holdt på å bli klin gæærn. Til slutt gjorde vi kort prosess og kutta dagduppen selv om hun egentlig trenger den - og vips! Det er selvsagt en omstilling fra å sove om dagen og ikke om natta til å bli omvent, men for vår del var det helt nødvendig. Vi hadde hjelp fra BUP underveis også, men selv de var tomme for gode råd... Vi må fortsatt "passe på henne" på ettermiddagen hvis hun er sliten, men ikke like ille som i starten da vi kuttet duppen. Og nå er det ikke noen krise lenger hvis det blir et timinutt på vei hjem fra barnehagen heller, for hun har endelig etablert en god vane med å sove på natta. Men sniker hun seg til å sove en dupp på dagen, så ser vi det umiddelbart når hun skal legge seg igjen, da er vi tilbake på å bruke fire timer på legginga :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...