Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Lurer på å hive meg ut i det men...eg har ingen erfaring. Noen som kan gi meg noen gode råd basert på deres erfaringer ? På forhånd takk
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Du forteller så lite.. Har du penger kan du starte et AS (min 100.000), har du ikke så bli det et enkeltmansforetak. Budsjetter må du sette opp.... sette opp kostnader, både faste og uforutsette. Lønn, ansatte osv.. Lokaler; månedsleie, forsikring... Skriftlige avtaler mellom deg og leverandører kan være lurt..Skal du selge varer, må du være sikkert på at du får tak i varene du ønsker å selge. Handlingsplan som du kan vise i banken, slik at du kan be om kassekreditt.. (KUN ved AS). Du trenger regnskapsfører, revisor.. men i det du etablerer ditt eget firma vil du få tilsendt hauevis med info/reklame osv om ting du trenger osv. .. På brreg.no finnes en del info til deg også..
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Ja jeg startet som NUF, trengte ikke egenkaptial osv.. Gå på Navs etableringskurs..!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Var inne på å starte NUF eg og. Men eg må jo allikevel ha penger til å starte opp. Hvorfor ikke AS da ?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Selv synes jeg as er ryddigere. Det virker som pes å måtte forholde seg til utenlandske lover og regler i tillegg til de norske ...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #6 Skrevet 9. juli 2010 VIl IKKE anbefale NUF iallefall...Argumentet for å "slippe egenkapital",- som "alle" NUF bruker er bare verdens dårligste.. Greier man ikke samle 100 000 kroner, som er kravet til EK ved AS-oppstart, så er ikke bedriften/forretnignsiddene mye liv laga. Husk at denne EK ikke trenger og bestå av rene penger i banken. Men møbler, inventar, driftsmidler/utstyr som man invseterer i ligger også inn i denen summen..Man kan f.eks ta opp et lån på 100 000 som man investerer i AS; og bruker den startkapital til innkjøp av datautstyr, lagerreoler, varelager til oppstart...100 000 i så måte er IKKE mye da altså.. SÅ om man "trenger" å starte opp NUF fordi man ikke greier anskaffe 100 000, så er vel forretnignssansen såpass dårlig at man ikke får stor kred blant kunder og leverandører..FOr det er også et ankepunkt, som NUF så blir man ikek prioritert av hverken leverandører eller kunder.....Selv om NUF etterhvert er blitt en mye mer ryddig og oversktlig selskapsform, så sliter man med og oppnå troverdighet og seriøsitet takket være mange "svin på skogen" tidligere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå