Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Vi var på halvtårskontroll hos legen på helsestasjonen i dag. Hun lyttet lenge på sønnen vår og etter en stund sa hun at hun hørte en bilyd på hjertet hans. Hun sa at det er pga et lite hull i hjertet, og at det er ganske vanlig og det regnes ikke som en hjertefeil. Vi ble henvist til Ullevål for ekg i september. Hun forklarte litt rundt dette med bilyd, men jeg var så trist og sjokkert at jeg fikk ikke med meg alt hun sa. Har noen av dere erfaring med dette? Jeg er så redd noe skal skje med ham eller at dette vil bli hemmende på noen måte senere i livet... Huff, har bare gått rundt i ring på gulvet og grått etter at lillegutt sovnet i kveld...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Begge mine har fått "påvist" det samme hos legen på helsestasjonen. Da vi kom til spesialist var det ingenting galt med noen av dem. Spesialisten gikk så langt som å si at legen på helsestasjonen trengte å få sjekket hørselen sin. Det trenger ikke være noe som helst. Skulle det være et lite hull lukker det seg ofte av seg selv. Ikke vær redd.
trollmor & trollungene Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Minstemann er født med hull ihjertet. Dette ble oppdaget på sykehuset to dager etter fødsel. Fikk UL av hjertet dag 3. Veldig mange barn blir født med dette uten å ha noen som helst problemer med det, på de aller fleset lukker det seg det første leveåret. Gutten min er 1.5 år og det har fortsatt ikke lukket seg. Nu kontroll når han blir 2 år. Fått beskjed om at det kanskje ikke kommer til å lukke seg etterom det ikke har gjort det ennå. Han har ingen ubehag med dette, og det er ikke noe vi tenker på i hverdagen. Kan bli synligere med alderen. Dvs at han kanskje ikke kommer til å være like aktiv som andre barn og vil nok ikke bli en toppidrettsutøver. Vi fikk beskjed om at så lenge han vokser og legger på seg, følger sin kurve, er aktiv og fornøyd så er det ikke noe å bekymre seg for. Lykke til. Vet det kommer mange tanker når man får en slik beskjed. Men hadde de trodd at det var veldig alvorlig ville dere fått en tidligere henvisning.
Gjest Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Om det er et hull i hjertet, så er ikke det verdens undergang, selv om jeg virkelig forstår at det føles sånn Jentungen her hadde ett hull på en cm, og fikk det lukket rett etter nyttår. Ingen åpen kirurgi, de gikk inn lysken og satt inn en Amplatzer-propp. Men som andre sier her, som oftest lukker de seg av seg selv Det kommer til å gå bra, om det må tettes eller ikke Mange klemmer til deg
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 eldste min er født med bilyd. den kom av ett hull i hjerteskilleveggen.. akkurat på grensa til operasjon, men når han var to år, ble han "friskmeldt". nå er han 15, og har fortsatt en bilyd, men det er ufarlig. hullet er veldig lite nå. halvsøstra hans ble operert for det samme. det gikk kjemefint nå er hun tre år, og en merker ingenting på henne dette går nok bra, de er flinke på ullevår
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Det er faktisk ganske vanlig å ha bilyd på hjertet fant jeg ut da jeg fikk en sønn som ble født med det. Det var et lite hull. Vi ble også henvist til spesialist, og det var ingen lyd når han ble sjekket, og ble helt "friskmeldt" innen han var 1 år.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Hei. Et hull i hjertet er ingenting å bekymre seg for. MEN, hvordan kan hun vite at det kun dreier seg om et hull i hjertet basert på bare lytting?? Er hun spesialist i hjertesykdommer? Alle hjertelegene og kirurgene jeg kjenner er avhengig av ultralyd og EKG bl.a for å finne riktig diagnose. Svake bilyder tyder på små feil så sånn sett er det neppe noe alvorlig men jeg ville ikke tatt til takke med et EKG i september nei. Som sagt, uten symptomer og svake bilyder - neppe noe som er kjempe alvorlig, men å stille diagnoser uten redskaper er jo bare dumt.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Hei. Nå syns jeg du tar sorgene på forskudd, og det er det ingen grunn til. Bilyd på hjertet er langt mer vanlig enn man tror. De aller fleste lever helt normalt. Vi fikk også påvist bilyd på hjertet på vår gutt på 6 mnd kontroll. Vi ble henvist til ultralydundersøkelse på sykehuset. Der fant de en liten lekkasje på en hjerteklaff. Men det er helt ukomplisert og ufarlig. Mest trolig vil det rette seg selv, og godt mulig at det har gjort det allerede. Legen på 1 årskontroll kunne hvertfall ikke høre noen bilyd. Vi skal på ny kontroll når han er 20 mnd, og deretter 1 gang i året hvertfall til 5 år, om det ikke retter seg før. Vi fikk beskjed om å la gutten vår leve som normalt, men følge med om han skulle være mye kald på hender/føtter og få blå lepper. Skulle det være til hinder for han, vil han regulere aktivitetsnivået sitt selv. Og så langt er det ikke noe som hindrer han hvertfall, her er full fart dagen lang. Senk skuldrene og slapp av du. Det går mest trolig bra for dere også. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Ikke bare jeg som fikk denne beskjeden idag ser jeg. Fikk du time på Ullevål med en gang? Jeg fikk bare beskjed om at de ville sende meg en innkalling...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Vi går til oppfølging på sykehuset pga spisevegring på minste vår og når vi var der sist, hørte legen også en bilyd på hjertet hennes. Det bekymret han absolutt ikke, var vist veldig vanlig hos barn som vokser i følge han.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 Vi får også innkalling i posten, og hun regnet med at vi må vente til september. Huff, kjenner jeg får migrene av dette :/ Lykke til, håper vi begge får beskjed om at alt er i orden.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 Takk for mange gode svar, får inderlig håpe at alt er i orden. Det som er mest slitsomt nå er ventetiden på å få komme på sykehuset, dette her ødela virkelig sommeren... HI
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 Jeg er selv født med bilyd på hjertet. Jeg har bilyd på grunn av trang åre mellom hjert og lunge. Har levd normalt hele mitt liv med dette. Fikk også beskjed da jeg var på siste kontroll ved 16 års alderen (gikk til kontroll på sykehuset ca annenehvert år) at det er veldig mange som blir født med bilyd. Jeg synes det er rart at de på helsestasjonen umiddelbart kan påstå at det er hull.....
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #15 Skrevet 8. juli 2010 Både jeg og en av døtrene har en bilyd på hjertet. Ikke noe farlig her:) Kjenner mange andre som har det også.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #16 Skrevet 9. juli 2010 Nå skal jeg være direkte, ikke foir å være slem, men for å sette det i perspektiv: Legen sa det var normalt og ufarlig - hvorfor gråter du da? Jeg skjønenr du er bekymret, men veldig mange av oss har en bilyd. Mange har også et lite hull uten at det betyr noen ting. Det kan være mange andre tingt som er annerledes enn det normale inni kroppen vår uten at vi er klar over det. Så lenge det ikke har noen betydning for helsa vår spiller det ingen rolle. Er hullet så stort at det har betydning fikser de det enkelt og som en sa uten operasjon. Og noen betydning for livet fremover vil det ikke ha. Søsteren min har en bilyd, uten å ha noen feil. Jeg har to fettere som har lukket et lite hull i hjerteskilleveggen. En gjorde det som ettåring, en som 18 åring. De har alltid vært som alle andre og ikke merket noenting. Hilsen en som har møtt utallige barn med bilyder, både friske og de med hjertefeil .
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #17 Skrevet 9. juli 2010 På vår sønn ble det også oppdaget bilyd på hjertet, fikk UL av hjertet hans da han var 1 uke gammel. Der ble det påvist et lite hull. Det har mest sannsynlig lukket seg helt av seg selv, ingen bilyd å høre nå mer. Han hadde bilyd på 8 mnd kontroll, men ikke på 1 års kontrollen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå