Gå til innhold

Samtale med NAV ang AAP


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har opplevd å bli innkalt til det?

 

Har nylig søkt om AAP som støtte til første semester av høyere utdanning (etter rådføring og anbefaling fra fastlegen og sksbehandleren min i NAV, uten at jeg vil gå mer inn på hvorfor her :) )

 

Nå har jeg fått et brev der det står at det i forb. med min søknad om AAP er nødvendig med et møte. Er dette vanlig? Hva vil de? Brevet var så kortfattet og kaldt at jeg er helt på sammenbruddets rand (har angst og gode greier). Kan jeg be om å utsette det men en uke slik at fastlegen min er tilbake fra ferien og spørre om å få ha henne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter.. kommer ikke til å få sove før jeg føle rmeg tryggere på dette :s

Skrevet

Er vanlig å bli innkalt til møte og du kan ha fastlegen din med. Det hadde jeg og det var en god støtte

Skrevet

takk for svar :-)

 

Hva spurte de om, hva ville de egentlig? Skjønner jo at det er individuelt, men føler at de vil sette spørsmål ved hvordan jeg har det, hva jeg trenger, diagnosen min, at de vil sette meg i dårlig lys og aller helst vil sette meg i dårlig lys så de kan gi avslag..

 

Nesten så jeg helst bare ville hatt avslaget i posten uten møte :-(

 

Flere med erfarigner?

Skrevet

Er du helt bak mål eller? Klart de må ha en samtale med deg, det minste du kan gjøre er å møte til samtale med nav når du krever en ytelse fra fellesskapet. Du må også forvente mange møter med nav om du får innvilget søknaden din, for da skal man kartlegge arbeidsevnen din, og se hvilke tiltak som må til for å få deg tilbake i et eller annet arbeid eller avklare om du ikke kan stå i noe form for arbeid.

 

Sette deg i dårlig lys så de kan gi deg avslag? De følger jo vanlige lover og regler, og foretar jo en vurdering basert på de opplysninger som foreligger - det er vilkår som skal oppfylles, oppfylles de ikke får du avslag som alle andre dersom man ikke fyller vilkårene. Slik er det. Har ikke noe med lys å gjøre i det hele tatt.

 

Du må nok bare belage deg på en og flere samtaler med nav i tiden fremover..

 

PS: De skal sikkert bli kjent med deg, kartlegge arbeidsevnen din etc.

Skrevet

Nei, jeg er ikke bak mål, jeg har angst og kan greie å bekymre meg over og skape krisesituasjonsbilder ut av den minste lille ting.

 

Selvsagt skal jeg stille til møte, jeg vil bare vite hva jeg kan forvente meg, og spurte i hovedinnlegget om jeg kunne utsette møtet og ha med meg fastlegen (som er på ferie), ikke om jeg kunne droppe det.

Skrevet

Ro ned a 2242.

--------------------------

 

Skjønner godt du gruer deg HI, har det sånn selv.

Skrevet

Ja, alle som søker AAP må ha en samtale med saksbehandler.

Du må fylle ut egenvurderingen. NAV skal utfra den, legeerklæringen og samtalen med deg gjøre en vurdering av din arbeidsevne for å bestemme hvilke bistand du har behov for. Ut fra dette bestemmes så om du fyller vilkårene for AAP og om du kan få godkjent utdanning som et attføringstiltak.,

 

Å få innvilget AAP er en ting. å få innvilget utdanning som et attføringstiltak er noe helt annet. For å få goskjent utdanning må det godtgjøret at du er i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon eller at du pga sykdom ikke kan stå i ditt nåværende ytke og trenger påfyll av kompetanse for å komme ut i arbeid igjen.

 

Du kan altså godt på innvilget AAP uten at NAV nædvendigvis godkjenner at du tar utdanning samtidig. De kan godt foreslå andre attføringsformer som f.ek arbeidspraksis, avklaringskurs osv.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar, 22:57.

Jeg er absolutt forberedt på at det stilles ekstra krav til å få aap godkjent som attføringstiltak i form av utdanning. Det er er delvis derfor jeg er så ekstremt nervøs, føler det er vanskelig å forklare situasjonen min, hvordan jeg har det og hvorfor jeg tror jeg kan klare studier, men ikke stå i jobb..

 

Jeg får ringe og få møtet utsatt til fastlegen er tilbake fra ferie, så får jeg litt støtte til å forklare akkurat det :-)

 

Jeg var bare ikke forberedt på å bli innkalt, trodde det tok vurderingen ut ifra egenerklæringen og legeerklæringen. Og brevets tone skremte meg litt, selv om jeg skjønner at det egentlig er opplagt at de skriver "kalt" og formelt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...