Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har et dårlig forhold til min mor og delvis mormor. De kritiserer absolutt alt jeg gjør. De- forteller naboer, venner, og familien om hvilke grusomheter jeg begår. Det er mye mer, men nevner bare noe. feks, jeg ikke ammet (gikk på medisiner så det var ikke forsvarlig) Jeg har det rotete, er ikke hygienisk, (koker ikke flasker hver gang- når datteren min skal ha mme) (hun er 6mnd) - utalelser som- jeg håper de finner ungen i rotet Lagde masse spetakkel om navnevalg, dåp osv. Latterligjør meg for andre, Hallo- Hvordan skal du klare det? Hund- hva var vitsen med det? osv Jeg har fått mail fra mine mors venninner som sier det er trist at jeg ikke ammer. Da jeg var hjemme for noen uker siden spurte til og med postbudet (!) om ammingen.. (Det er ei lita bygd) Det verste med alt dette, er hakkingen. Aldri er noe godt nok, enten så har jeg ikke gjort nok, eller så er det overdrevet. Føler jeg blir en usikker 14år gammel jente igjen med engang jeg setter foten i inngangsdøren hjemme. Blir helt nervøs når jeg må dra på besøk dit. Hvis jeg prøver å ta dette opp med henne på en konstruktiv måte går hun helt i vranglås, gråter, skriker, gjemmer seg på badet, låser seg inne. - får min far til å "verne" om henne. Noen som kan donere meg litt ryggrad?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Herlighet....Stakkars deg. Tror jeg hadde flytta jeg. Har du noen venner i bygda da? Noen flere som er på "din side"? Finnes så utrolig mange som bare mener sin måte er god nok! Provoserende er det..
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 jeg bor heldigvis ikke i bygda- men når jeg er der på besøk er det jo en uke eller 2 i slengen. Blir helt nervevrak av det. takk for svar. Håper noen har gode råd. HI
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Først og fremst. SETT NED FOTEN! Hvor gammel er du? Du kan jo ikke sitte og godta alt det de sier! Du er da vell ingen nikkedukke! Før du drar på ferie dit neste gang, så ringer du moren. Eventuelt skriver et brev å sender. Og forklarer hvordan du føler det og slik. Ellers kan du jo også bare drite i å besøke de.. Å når de spør hvorfor du ikke kommer på besøk. Så sier du enkelt fakta!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Prøv å ikke la det gå inn på deg og fortell dem hvorfor du gjør som du gjør. Folk flest har ikke noe problem med å forstå at hvis mor må bruke medisiner som kan gå over i melka, så er det beste å gi erstatning i stedet for. La dem slippe til minst mulig når det gjelder ting de ikke har noe med som navnevalg og dåp. Vi har aldri fortalt navnet vi har bestemt oss for før barna våre har blitt født og da har vi unngått alle meninger om det. Enten så kommenterer ikke folk navnet, eller så sier de det er et fint navn, for når barnet først har fått navnet, så er det ikke så lett å si noe negativt. Kommer hun med spørsmål som "hvordan skal du klare det" el, så svarer du helt saklig på spørsmålet som om det var et fornuftig spørsmål. Vis henne at du er voksen og kan klare ting uten henne, så kanskje hun slutter å oppføre seg på den måte. Uansett så må du ikke la dette gå inn på deg. Hun har hatt sin runde med barn og har tatt sine valg, nå er det din tur til å ta dine valg (evt sammen med lege når det gjelder medisiner ol).
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Jeg er 25 år, har høyere utdanning, har en stabil oversiktig økonomi, en snill samboer, ei kjempe fin datter. En diger, og siklete men snill hund. Fungerer helt normalt her, normalt utadvendt sosialt osv, men når jeg kommer til hjembygda, er det så vidt jeg klarer å gå med rett rygg, klarer nesten ikke å snakke når jeg er der. Alt sklir liksom tilbake på slik det var den gangen da jeg flyttet ut (16 år) usikker, redd, osv. skal reise dit neste uke. Har overhodet ikke lyst, men blir siste anledning for de å se barnebarnet før jeg begynner å jobbe igjen. (min mor har vond rygg og orker sjelden å reise hit) takk for svar HI
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Syns du må begynne å tenke mer på deg selv og babyen enn på din mor. Når du reiser dit neste uke fordi det er siste sjanse for henne å se babyen før du begynner på jobb er det jo nettopp HENNE du tar hensyn til. Ellers er det fint mulig og ikke direkte uvanlig heller å bare dra på besøk ei helg, selv om reisa er lang, trenger ikke bli ei hel uke. Gi henne kun lillefingeren, ikke hele hånda! Og når det blir spørsmål, kan du jo være helt ærlig og fortelle at årsaken til at du kutter ned på besøkene er den dårlige behandlingen de gir deg.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 skjønner hva du mener,man går liksom automatisk tilbake i "båsen" sin som man fikk/hadde da man var fjortis når man drar tilbake til heimbygda si,og det er meget vanskelig å klare å heve seg over denne båsen når man vet hvordan alle tenker om en,SELV om det er ti år siden du var slik! kommer selv fra ei bygd så jeg snakker av erfaring (selv om jeg ikke har vonde erfaringer) men når det gjelder at din egen mor og mormor står der å hakker på deg da blir det så veldig personlig (kan det bli mer personlig egentlig??)og man blir en usikker fjortis igjen som står der å tar imor kjeft fra mora si og de rollene kommer aldri til å forandre seg om hun ikke snart oppdager at du faktisk er en voksen dame,ikke en ung datter. vet ikke om det er så mye du kan gjøre egentlig, iallefall ikke når hun oppfører seg så tåpelig som du beskriver om du prøver å motsi henne. (hva er problemet hennes egentlig?er hun psykisk syk?) det du kan prøve å gjøre er å knuge på tanken at du er 25 år, du er voksen, du er IKKE fjortis,du trenger IKKE å stå der å ta imot dritt fra folk som ikke vil seg vel.Du er voksen nok til å være herre over eget liv,ta vare på barn,hund,hus,mann,jobb osv på din måte så får de bare dra til hælvete om de ikke klarer å innse det disse to dinosaurene som sitter der å gnager på dine bein. om de begynner å hakke så kan du jo bare gå?si at dette søpplet orker du faktisk ikke å høre på og blir du ikke bedre tatt imot så blir det lenge til neste gang du kommer på besøk.Ikke for å true men for at det er sant? hvorfor orker du å dra på besøk i det hele tatt når det er slik? FORLANG RESPEKT KVINNE!!HER ER HALVE RYGGMARGEN MIN,SÅNN,NÅ KAN DU STÅ MED RAK RYGG NÅR DU KOMMER HJEM! lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Mora di er sprøyte gal. Skriker og gjemmer seg? Herregud, hun skulle jo vært innlagt. Det er høyst unormal oppførsel, og KUN en hersketeknikk. Dette er det verste jeg har hørt. Kom deg vekk mens du kan.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Takk dette var oppløftende- støtte fra fra dere! måtte nesten le, hun har ekstreme tendenser når det kommer til hersketeknik. min stakkars far er en tøffelhelt. hun hadde foresten sultestreik i en uke pga navnvalget. Så dere har vel rett i at hun ikke er helt normal. takk igjen for støtten, og ryggraden, skal putte den inn med engang, og begynne å manne meg opp til neste uke:) Hi
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 Du må sette ned foten HI! Ærlig talt, hva er det for en respektløs oppførsel fra både moren din og mormoren din? Du er en like god mor enten om du ammer eller gir mme! Du er voksen og bestemmer selv navn, dåp osv. Husker min mor og blandet seg opp i dåp osv., hun begynte å ringe meg for å minne meg på om jeg hadde husket ditt og datt..sa til slutt følgende til henne: Dette er dåpen til min sønn, kjekt at du vil hjelpe - men det er jeg som styrer dette her. Du må gjerne komme med råd/hjelp men KUN hvis jeg spør om hjelp. Jeg er voksen og har kontrollen selv. Er 28 og har hus, barn og mann og jobb...alltid vært selvstendig. Men hun syns jo at jeg MÅTTE få hjelp siden jeg har jo aldri hatt dåp før. Argh. Gikk så langt at mine foreldre hadde lyst å ha møte med meg for å planlegge dåpen(!) Alt det de skal legge seg opp i, eller hva? Nei, du må sette ned foten og si til dem at dette må de bare slutte med, du klarer deg selv. Et tips er å ikke mate dem med ting de kan hakke på, altså ikke fortell om problemer osv. Da kommer kritiseringen nemlig. Gi beskjed HI!!!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #12 Skrevet 8. juli 2010 Ta igjen med samme mynt! Når du tar igjen og hun begynner og skape seg, låser seg selv inne osv så bare banker du på døren; sier takk for deg og sier at du nå reiser hjem. Si til henne at hun kan ta kontakt når hun lærer og oppføre seg som et voksent menneske og ikke som et barn i trassladeren. Så lukker du døren stilt bak deg, setter deg og babyen i bilen og kjører hjem!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 Du er på god vei når du skjønner at dette ikke kan fortsette. Mora di tråkker seriøst over dine grenser. Er nokså enig med hun som skriver at mora di er sprøyte gal. Antar at du er for influert av henne fortsatt, det tar tid å skjønne sånt med en slik mor, hun har vel alltid vært sånn, egentlig. Ta vare på deg selv, nå. Ikke reis dit når det skaper så mye negative følelser hos deg. Hva så om mora di har vondt i ryggen? Du skal vel ikke være den eneste som tar hensyn, hva med at hun får krav på seg til å ta hensyn til deg? Sett grenser for henne, og begynn NÅ! Kan være at du trenger profesjonell hjelp til å skjønne at det er mora di som er gæern og ikke du. Sultestreik pga navnvalg er svært langt utenfor normalen..
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 Hehe, sultestrik pga navnevalg, det må jeg si! ;-) Lykke til neste uke!
Gjest Antarctica Skrevet 8. juli 2010 #15 Skrevet 8. juli 2010 Hei! Jeg kjenner ikke din mor, men jeg har kjent noen hysteriske mennesker i mitt liv, og det aller meste av det du beskriver ville jeg sette i båsen for "taktikkeri". Syns du skal prøve å få faren din over på din side. Faktisk kan du godt informere han før du drar på det neste besøket, og si at du ikke egentlig gleder deg til å dra - at du gjerne vil treffe ham, men at det plager deg å ta i mot masse kritikk, og at du syns det er ekkelt og tåpelig at hun skal låse seg inne på bade og hyle som om hun var en pubertal tolvåring med primadonnanykker. Når du så kommer dit, og du svarer på en del av kritikken med f eks å si ganske rolig, med vanlig stemme: "Jeg hører hva du sier. Jeg hørte deg godt første gangen også, men jeg valgte å ikke bry meg om din mening i dette", eller lignende, så kan det jo hende moren din går i baklås - og da er det du trenger pappa. Jeg ser for meg scenariet der mor hyler på badet og nekter å slippe noen inn (dvs gjør seg passe kostbar, og venter på det riktige stikkordet, som bortskjemte barn også gjør) og du, babyen og faren din står utenfor og ber henne åpne. Her er hva du gjør; du sier til pappa: "Ser du, det er akkurat dette jeg mener. Hvem er det egentlig mest synd i nå, da? Hun spiller jo alltid denne komedien. Det blir jo for dumt. Kan vi ikke bare la henne rase fra seg, hun kommer jo ut til slutt, og det er ingen grunn til at både du og jeg og vesla skal få dagen ødelagt av dette?" Hvis du klarer å få pappa med deg på at moren din ikke trenger noen til å "verne om seg", og at det er best dere ignorerer det hele, f eks gjennom å dra på utflukt til en annen slektning og drikke kafffe sammen noen tier, kan ett av to skje. Hun kommer ut og later som ingen ting/spilller the silen game - eller hun kommer med en kraftig aksellerasjon, for eksempel å true med ting (gjøre deg arveløs, skade seg selv fordi du ikke bryr deg osv). Da er det ekstra viktig at du bare ler og sier at det tror du er tomt prat. Og det er avgjørende at faren din ikke lar seg skremme. Når taktikkeriet ikke fører fram, må hun nemlig selv krype til korset og normalisere situasjonen - eller bo en uke på badet, til du reiser. Da skal du selvsagt være så rolig så rolig, og svare på alle anklager med at "Ja, jeg ser du er opprørt, men jeg har jo sett mye av dette før også, og jeg er litt lei av at det liksom skal ha føre til noen slags tilpasninger fra meg.Jeg er her, jeg er innstilt på å hygge meg, og det vil jeg være hver gang jeg kommer, men ikke til enhver pris."
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #17 Skrevet 8. juli 2010 folat er mot ryggmargsbrokk...ikke for å bygge ryggrad
LinnisR83 Skrevet 8. juli 2010 #18 Skrevet 8. juli 2010 mmmhmmmmmmm..... ....og innlegget mitt var DØNN seriøst.....
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #19 Skrevet 8. juli 2010 Hva tror du ryggmargsbrokk er? Det er at ryggmargen ikke har lukket seg. Ergo er det mangel på ryggmarg/ryggrad. Syntes den var morsom, med tanke på de dumme trådene som florerer her inne pga folat.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #20 Skrevet 9. juli 2010 Jeg skal ta ei pakke folat og rådene jeg har fått her med meg nord over neste uke. Min mor Dramaquinen- har sikkert noe nytt på lager. Min mormor får jeg bare lukke ørene for, hun prater før hun tenker. Jeg kan oppdatere når jeg komer hjem igjen HI
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #21 Skrevet 9. juli 2010 Ved neste anfall av hysteri hos både mor og mormor så overser du totalt det de sier og fortsetter å kose deg. Tving gjerne faren din til å sitte med deg ved at han må holde babyen eller lignende.. til mormor så er det bare å gjennta stikk motsatt av hva hun har sagt like etterpå. Eks Du vet jo at babyer skal sove på magen... blablabla.. Ditt svar, ja det er bevist at det er tryggere å la babyer sove på rygg mtp krybbedød. hvis de drar opp sterilisering av flasker, så svarer du i en rolig tone, ja, har du lest eller hørt at man ikke trenger å sterilisere flaskene fra til alder. Ellers så får du bare spille stokk dum, hæ?? Stemmer det?? Helsesøster/legen sa stikk motsatt.. Ble litt usikker på hvem jeg bør følge nå... Sender deg litt ryggrad siden jeg i de fleste tilfeller har litt for mye...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #22 Skrevet 9. juli 2010 Din mor og din mormors oppførsel er ikke ditt ansvar, eller din feil... Din rolle i alt dette er å ikke bli som dem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå