sola26 Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Må mann ha jobba 50% eller mer for å ha rett på foreldrepenger?eller kommer det ann på hvor mye du har tjent?Om jeg jobber 2 dager i uka i 6 mnd før fødsel,har jeg rett på det da?det må ikke være fast?
spirenrfire Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Det der med foreldrepenger er vanskelige greier å skjønne seg på De skal ha en kalkulator på sidene til nav som du kan prøve deg på,men hvis det ikke er vanskelig å få time på ditt lokale nav kontor tror jeg det er lurt å høre med dem.. Eneste jeg vet er at man må ha hatt inntektsgivende arbeid i 6 av de siste 10 mnd. hvor mye du jobber tror jeg ikke har noe og si. Men man må ha tjent grunnbeløpet som er litt i overkant av 70000. Du må se om du vil få mer utbetalt i foreldrepenger enn engangsstønaden.
sola26 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2010 Håper dem regner ut for alle tre åra da.Får ikke jobba så mye nå,ettersom jeg studerer også
Guttemamma75 Skrevet 9. juli 2010 #4 Skrevet 9. juli 2010 Du må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd, og tjent minst 35000 kr (ikke 70 000 som en annen skrev) Det har ikke noe å si om det er fast eller hvilken stillingsprosent du har, det viktigste er som sagt at du har jobbet i minst 6 mnd. Husk at det kan ikke gå mer enn 14 dager mellom vaktene ellers regnes det ikke som en periode..
EnUndreneMor Skrevet 9. juli 2010 #5 Skrevet 9. juli 2010 dette er ett svar man egentlig ikke skal svare, men hva med å ta på deg ekstra med vakter siste mnd du skal jobbe, så leverer du den lønnslippen inn til nav og da får du penger etter den, har ei venninne som gjorde detm hu tjente egentlig rundt 10 000, men fikk utbet ca 17000 hver mnd da hu gikk hjemme. så alt går tydeligvis ann, men når du studerer har du kanskje studielån? da skal du få foreldre penger ut av dette oxo, har du lån tror jeg 6mnd blir omgjort til stipend, det ble det til samboern min hvertfall. ta å undersøk litt rundt om.
Nisand Skrevet 9. juli 2010 #6 Skrevet 9. juli 2010 Det går nok ikke....og merkelig at det gikk for din venninne? Dersom inntekten siste mnd avviker fra tidligere inntekt vil man ikke få etter den siste inntekten. Da vil NAV gå inn å se på hva man tidligere har tjent. Huk at foreldrepenger skal erstatte inntekten man vanligvis har, og det skal ikke være mulig å jobbe seg opp slik at man "tjener ekstra" når man går hjemme i permisjon.
EnUndreneMor Skrevet 9. juli 2010 #7 Skrevet 9. juli 2010 hu venninna mi jobba på kiosk denne perioden. så hu tok bare ekstra vakter, har oxo ei venninne osm driver frisalong, hun gjorde det samme, så er nok fult mulig. for hvordan vet de at inntekten avviker fra tidligere mnd? arbgiver skriver jo under at dette er inntekten din denne mnd bla bla bla, jeg selv leverte oxo kun en lønnslipp på min permisjon, de trengte ikke mer opplysninger enn den, men klart kan hende de to hadde flaks, hva vet vel jeg.
Med Søtepi i magen;-) Skrevet 9. juli 2010 #8 Skrevet 9. juli 2010 Fullt mulig og fullt lovlig er vel kanskje ikke riktig det samme???? Kalles trygdesvindel spør du meg!!!!!
Nisand Skrevet 9. juli 2010 #9 Skrevet 9. juli 2010 Klart det sikkert er fullt mulig, men helt etter loven er det absolutt ikke. Og din venninne har nok vært "utsatt" for en saksbehandler som ikke kan jobben sin. Så det er nok et velmenende råd, men tviler sterkt på at det vil gå igjennom på de fleste NAV kontor. Og hvordan man vet tidligere inntekter? Det ligger i systemene til NAV. Når den oppgitte inntekten legges inn kommer det opp et skjermbilde som viser tidligere inntekter dersom den oppgitte inntekten avviker mer enn 25% fra tidligere. Saksbehandler er da pliktet til å undersøke hvorfor det er et slikt avvik. Som regel gjøres dette ved å ta en telefon til arbeidsgiver og be om kopi av lønnslipper for tidligere perioder. Dersom NAV da ser at lønnslippen som er sendt inn i forbindelse med søknaden er totalt annerledes enn de andre, vil inntektsgrunnlaget bli endret som det som er det faktiske inntekstapet. I noen tilfeller er jo avviket helt naturlig, f eks at man har vært student og fått fast jobb, eller begynt i ny jobb med høyere inntekt. Men et avvik skal uansett sjekkes opp... Jobber selv i NAV og når det er kontroll fra riksrevisjon får vi virkelig høre det om ikke disse avvikene er kontrollert. Så jeg tror nok din venninne i sitt tilfelle har vært heldig, og jeg tror nok ikke at det vil fungere noe særlig for andre.
Strandloppa og lillebror Skrevet 10. juli 2010 #10 Skrevet 10. juli 2010 Det med minimum 50% stilling handlet om pappan hadde rett på permisjon eller ikke. Men fra 1.juli ble denne regelen endra, så den gjelder ikke lenger -heldigvis. Hvis du jobber og i tillegg er student, blir det vel en vurderingssak om hva som lønner seg for deg. Derfor anbefaler jeg deg å få en time hos nav, så kan de hjelpe deg til å finne ut hva som er mest gunstig for deg. Er ikke så lett å fylle ut de skemaene heller, så greit med litt hjelp uansett;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå