Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Mannen min eide et hus før vi ble sammen. Skjønner at det kan kreves skjevdelt om vi skulle skilles, men hvordan er det nå når vi er gift. Eier jeg også huset da? Og hadde jeg hatt krav på halve verdien eller noe om vi skilles? Kjenner at jeg stresser litt med dette. Jeg jobber nemlig bare deltid fordi han er så lite samarbeidsvillig når det kommer til hjemmet. Vi bor på landet og pendler begge to så vi har en del utfordringer i forhold til kollektivtrafikk. Jeg har ytret et ønske om at han skal begynne to timer senere på jobb så jeg kan ta noen ekstra nattevakter, men han er ikke interessert i det for det vil bety at han kommer to timer senere hjem. Så jeg tjener jo bare en brøkdel i forhold til ham, og ikke får jeg opptjent noen pensjonspoeng heller. Og i følge ham eier jeg ingenting, siden det er hans hus, hans bil osv. Hvordan er det dette med verdier fungerer? Jeg tar meg av 95 % av alt som må gjøres hjemme og med barna, og syns ikke det blir rett av ham å si at det er hans hus og han som bestemmer når det i praksis er jeg som gjør nesten alt. Noen som vet om jeg ville stått på bar bakke ved samlivsbrudd?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Hvis dere ikke laget noen særeie-avtale da dere giftet dere tror jeg alt er felles. Men jeg er ikke helt sikker. Ville bare spørre hvorfor i all verden du ikke setter krav til at han tar sin del av ansvaret på hjemmebane? Vil han at du skal jobbe deltid, og gå glipp av oppspart pensjon så han kan jobbe mer så be ham kompensere med å sette inn penger hver mnd på pensjonssparing i ditt navn for eksempel... Enten får dere legge opp dagene slik at begge kan jobbe fullt, og dele ansvaret for barn og hus likt, eller så må dere lage en avtale som veier opp for ulempen for den av dere som jobber mindre...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Pensjonssparing var sannelig ikke dumt. Det skal jeg sjekke ut. Det er vanskelig å legge opp dagene, men om jeg kommer med et forslag blir det nedstemt umiddelbart. Gjerne uten at han har hørt det. Men hovedproblemet mitt er at jeg føler at jeg er hushjelp i et hus som ikke er mitt. Hadde gjerne gjort det på denne måten om jeg visste med sikkerhet at halvparten av alt er mitt osv. Det hadde fint gått an å få stillingen min opp til over 50% om jeg fikk jobbe netter, men det ville betydd at han måtte stått opp med ungene og levert de i barnehagen et par ganger i uken. Jeg syns det er lite å be om, men i følge ham er jeg veldig kravstor. Skjønner ikke hva som er galt. Han var ikke slik før. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å sette krav til ham når han under ingen omstendighet gidder å gi seg når han har bestemt seg for noe. Jeg kan ikke akkurat bare gå fra ungene hjemme...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Det du tar med deg inn i et ekteskap tar du også med deg ut. Huset er hans og blir ikke ditt med mindre han skriver det over på deg.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Men tenkte mer på verdien jeg. Er ikke interessert i huset som sådan. Men halve huslånet står på mitt navn etter refinansiering og jeg syns det blir feil om han får alt da:/ Jeg har gjerne ikke bidratt så mye med verdier, men alt i hus og barn bør vel telle likevel... eller? Føler jeg har gjort noe dumt ved å kaste bort så mange år og kanskje sitte igjen med ingenting...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Det stemmer at det han eide før dere ble gift er hans, men ut fra det du skriver eide han ikke huset. Han hadde ut fra det du skriver ett hus med lån. Så det som er blitt nedbetalt på huset og verdistigningen av det etter at dere ble gift er nok felles. Jeg ville uansett ikke hatt det slik du har det. Det ville jeg ikke funnet meg i.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Det man tar med seg inn i et ekteskap tar man også med seg ut. Det er ingen automatikk i at man eier halvparten av det ektefellen eier selv om man gifter seg. Det er et fenomen i feks USA, men heldigvis ikke i Norge.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Dette høres ut som et svært usunt forhold.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Som flere over her skriver så tar eier man det man går inn med. Om huset er belånt og du er med på lånet nå så har han jo ikke eid huset før dere giftet dere, det er det banken som har eid egentlig. Det du eier den dagen du gifter deg + arv og eventuelt særeie er ditt. Det dere opparbeider dere når dere er gift er felles selv om han tjener 1 mill og du 100 000. Hvis en av dere ikke har råd til å betale en regning, huset eller liknende er dere økonomisk under ett og plikter i å hjelpe hverandre.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Du er IKKE kravstor. Og tenker han på skilsmisse siden han har blitt så opptatt av hvem som eier hva? Arbeid i hjemmet er etter hva jeg har skjønt likestilt med arbeid utenfor, så i tilfelle brudd vil du ha rett til halvparten av verdien dere har opparbeidet )dvs verdistigning på huset og nedbetalt lån) i løpet av tida dere har vært gift/samboere med barn.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 Her er det litt av hvert av svar, hvor de som har svart stort sett ikke har peiling på hva de snakker om! Mye visvas her for å si det litt pent. Jeg er jurist, men det er noen år siden jeg jobbet med familierett, og jeg tør ikke å gi noe svar her uten å vite mer om saken. Ja, skjevdeling er en mulighet, men det blir en konkret vurdering hvis saken ender i retten. En hjemmearbeidende ektefelle har mulighet til å opparbeide seg eierandel, men det er ikke mulig å gi noe svar ut fra opplysningene her. Man er også beskyttet av regelverket ift at huset fungerer som felles hjem, men det gir ikke dermed eierrettigheter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg at du kontakter enten advokat, eller en av rådgivningstjenestene til jusstudentene; feks jussbuss, jurk, jusshjelpa ol. Se hvertfall bort fra de fleste rådene over her:p Spes hvis du føler at dette kanskje ikke går rette veien.... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå