*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Mini har veldig dårlig blikkontakt. Jeg får kontakt innimellom men det er i korte perioder og han flakker fort med blikket igjen. Han smiler ikke når jeg smiler til han(han smiler kun innimellom når han føler for det selv). Vært på sykehuset med han i dag og han er formelt innlagt. Vi fikk reise hjem, men skal tilbake i morgen for å ta blodprøver og ultralyd av hodet. HJELP, det høres veldig skummelt ut!! Noen som har erfaringer med dette og vil dele? Er supernervøs og er liiiivredd for at noe skal være "galt" med gutten min....
Gjest Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Klem til deg! Det er aldri kjekt med uvissheter omkring sine kjæreste skatter! Vil bare påpeke for deg at slettes ikke alle starter tidlig med fast blikkkontakt og smiling på oppfordring. Men, det at han smiler for seg selv er jo et godt tegn! Smiler i søvne osv, er tegn på at han har registrert smilingen hos deg, og øver seg ubevisst. Hvorfor skal dere ta ultralyd av hodet hans? Er det andre ting i tilegg som tilsier at det skulle være noe galt? Uansett, lykke til! håper på det beste for deg og gutten din!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2010 hei, og takk for oppmuntring:) nei ikke det jeg vet om, ikke annet enn blikkontakten og smilingen.. Men han smiler til meg til tider hvis vi kiler og koser og han kikker på meg.. men barnelegen på sykehuset var ikke helt fornøyd med hva som forventes av de i den alderen. ble henvist dit pga at hs også mente dette. de skulle ta blodprøver og ultralyd av hodet hans i morgen sa legen.. om de fikk tid, han kunne ikke love noe. vi må møte opp kl 08 så tar de oss når de har tid! hjelpes! Det er grusomt å være redd for at noe er galt. mini hadde en tøff start pga svikt i morkaka også. han ble tatt med akutt ks på timen pga fare for dødfødsel. Så mye mas i begynnelsen og vi var på sykehuset i 2 uker! Så trenger ikke dette nå som han "endelig" har blitt helt frisk!
tottit Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Hei! jeg kjenner igjen gutten min i en del av det du skriver.. Jeg har veldig dårlig tid akkurat nå, men skal skrive litt mer senere i kveld.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2010 hadde vært supert. Gleder meg til å høre dine erfaringer. Nå ligger han på gulvet å prater med pappan sin. Noe han sjelden gjør. Han prater heller ikke så veldig mye. Ikke så mye som "alle" andre... Er så deilig når han gjør sånne småting.som i stad lo han skikkelig godt da pappan tulla med han:)
tottit Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Hei igjen! Kjente meg veldig igjen når jeg leste innlegget ditt.. Sønnen vår kom også til verden med akutt keisersnitt (4 uker før termin). Fikk en trøblete start med et par uker på nyfødtintensiv. Han fikk konstantert reflux da han var 2 måneder. Han hadde store smerter, men ble en ny gutt da han startet med medisiner for dette. Men blikkontakten kom ikke, han så liksom over oss eller i taket. Han smilte sjelden og laget veldig lite lyder. På kontroll for refluxen (ca 3 mnd) reagerte også barnelegen på dette og fikk en barnenevrolog til å se på han. Det ble tatt ultralyd av hodet hans og tatt en rekke blodprøver. Ultralyden viste noen små forkalkninger. En måneds tid senere ble det tatt MR av hodet hans, for å sjekke om det kunne være noe mere. Den viste lett forsinket myelinisering. Vi ble kjemperedde, for ingen kunne fortelle oss hvordan det ville påvirke han. Men,.. blikkontakten ble gradvis bittelitt bedre, da han var rundt 10-12 måneder følte vi at den var helt på plass og vi var kjempelykkelige. Jeg var jo så redd for at han ikke skulle se meg og kjenne meg.. Ansiktsmimikken kom ordentlig litt senere og etterhvert begynte han å lage mere lyder også.. Motorisk er han akkurat der han skal være. Nå er gutten snart 2 år og for et par uker siden sa han "gla i deg".. Han har utviklet seg veldig bra, spesielt det siste halve året. Han er fremdeles under oppfølging, men det ser veldig positivt ut.. Lykke til i morgen kjære dere ! Bare å spørre hvis det er noe jeg kan hjelpe med! Håper ikke du blir skremt av dette, jeg vet bare at jeg selv ønsket veldig å høre andres erfaringer.
Gjest Yunie Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Minstejenta vår er født 6 uker for tidlig og var sånn hun og. Dårlig blikkontakt, nesten så hun så igjennom oss. gulpet hele tiden. Fikk konstatert refluks og fikk kostbehandling for dette.. Hun er blitt gradvis bedre men hun er fortsatt reig på alle områder, 9mnd nå .Men hun er sosial, det er hun,. Men klarer ingenting annet. Det var veldig ekkelt når hun var liten, for hun var virkelig ikke "med". Ingen fikk kontakt. Men det bedre seg nok. 3mnd er fortsatt veldig ugnt
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2010 takk for erfaring. De skal som sagt ta ul av hodet og prøver i morgen så får vi se hva som skjer da:) Hva er reflux? Blir jo litt nervøs av å høre andres historier, vil jo ikke at noe skal være galt. håper da heller at han bare er litt "treg" i utviklingen.. Men nå skal det sies at han ser på oss. og følger med. MEN han følger ikke blikket vårt ordentlig og legen reagerte på at det er litt lite kontakt i forhold til hva som forventes. Men... han prater ikke så mye... men ler og smiler en del om man "provoserer" fram smilet.. altså må kile og leke med han for at han skal smile. han smiler ikke bare hvis jeg smiler til han. Men skal oppdatere når vi kommer hjem i morgen, håper de får tatt ul i morgen, legen ville ikke love noe siden mini ikke har time og de fleste legene var i ferie... men takk for svar jenter! Det er godt å høre andre "solskinnshistorier":)
tottit Skrevet 9. juli 2010 #9 Skrevet 9. juli 2010 Håper dere får tatt alle tester i dag, for det verste er å gå å vente.. Som de sa til oss da de skulle ta ultralyd var det for å evt. utelukke at det var noe med hodet. De bruker "elimineringsmetoden" hos så små barn siden de ikke kan utrykke så mye. Så hos oss ble tatt veldig mange tester for sikkerhets skyld. Veldig ofte finner de ikke noe galt og barna er bare litt senere enn gjennomsnittet, så sjansen for at det ikke er noe galt er ganske stor.. Refluks er "sure oppstøt" i spiserøret. Hos gutten vår var det så kraftig at han fikk spiserørsbetennelse og det er veldig smertefullt, men etter han startet med medisiner har han ikke vært plaget av dette.
tottit Skrevet 9. juli 2010 #10 Skrevet 9. juli 2010 Kan også fortelle at det virker som sønnen din har en del bedre blikkontakt enn min. Det virket som han ikke "så" oss i det hele tatt før han var mange måneder.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 9. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 9. juli 2010 Tusen tusen takk for svar og omtanke jenter:-) Tottit: Turen på sykehuset gikk bra! Alle blodprøver var normale, ultralyden av hodet viste ingenting negativt og de tok spinalvæske fra ryggmagen hans som også var normal. Leverprøvene var også normale. Hverken øyelegen eller optikeren fant noe galt med øynene hans heller. Det eneste vi venter på svar på nå er metabolscreeningen. Det er sendt inn en blodprøve,urinprøve og spinalprøve til Rikshospitalet som skal testes der. Det kan ta opp til 2 mnd før svarene kommer derfra, men legen var optimistisk siden alle de andre prøvene var normale:-) I verste fall som legen sa: OM det skulle være noe på metabolundersøkelsene så er det aller verste som kan skje at gutten min blir litt "treg". Han kan rett å slett risikere å bli litt psykisk utviklingshemmet. Man ønsker seg jo aller helst friske barn og jeg håper jo han er det og at ingenting negativt vises, men om han skulle bli litt "treg" så er absolutt ikke det det verste som kan skje. Mini er lille gutten til mamma uansett og jeg vil jo selvfølgelig elske den lille gutten like mye! Takk igjen jenter.. Nå skal vi kose oss i varmen og nyyyyte sommeren sammen alle 3 og ikke tenke så mye som et halvt sekund på metabole sykdommer eller Riksen... God sommer fra en lykkelig familie på 3:)
Snuppa! Skrevet 9. juli 2010 #12 Skrevet 9. juli 2010 Så gode nyheter!! Har selv en gutt på snart 4 mnd og fikk så vondt av dere. God sommer!
tottit Skrevet 10. juli 2010 #13 Skrevet 10. juli 2010 Så godt at ultralyd og blodprøver så bra ut!! Har tenkt på dere;) Kan jeg spørre hvilket sykehus dere tilhører? Det virker som de følger godt opp;) Ha en fin sommer!
Anja Annonym Skrevet 10. juli 2010 #14 Skrevet 10. juli 2010 Ser at dere har vært igjennom alle slags undersøkelser, men er du og babyen i såkalt samspill blitt filmet noen gang? Noen babyer kan være såkalte flakkere. Altså egentlig helt normale babyer, men for dårlige til å opprettholde blikkontaktt over lengre tid. Jeg har selv vært i samme situasjon, og ved filming av oss viste det seg at babyen ikke holdt blikkontakt mere enn 3 til 7 sekunder i gangen til og begynne med. Dette kan trenes opp.
stearin Skrevet 10. juli 2010 #15 Skrevet 10. juli 2010 Er det hjerneblødning dem vil se etter når det skal bli tatt ultralyd av hodet? Isåfall må du huske på at grad 1 og 2 ikke er noe farlig i det hele tatt. Av datteren min ble det tatt sikkert 10-20 ultralydscanninger av hodet..
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 11. juli 2010 Forfatter #16 Skrevet 11. juli 2010 tottit: hører til Sykehuset Buskerud i Drammen:) De er supre der,føler meg sååå godt tatt vare på! Takk for tips, skal høre med legen.. kan foreslå det for de neste gang jeg snakker med de,kan jo hende han er det:) Ultralyden tok de me vanlig ul-apparat, de så vel etter "alt" som kan indikere at noe er feil.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #17 Skrevet 4. desember 2020 Veldig lenge siden nå, men hadde vært spennende å høre hvordan det gikk med dere!! Anonymkode: fff08...96a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2020 #18 Skrevet 4. desember 2020 tottit skrev (På 8.7.2010 den 21.28): Hei igjen! Kjente meg veldig igjen når jeg leste innlegget ditt.. Sønnen vår kom også til verden med akutt keisersnitt (4 uker før termin). Fikk en trøblete start med et par uker på nyfødtintensiv. Han fikk konstantert reflux da han var 2 måneder. Han hadde store smerter, men ble en ny gutt da han startet med medisiner for dette. Men blikkontakten kom ikke, han så liksom over oss eller i taket. Han smilte sjelden og laget veldig lite lyder. På kontroll for refluxen (ca 3 mnd) reagerte også barnelegen på dette og fikk en barnenevrolog til å se på han. Det ble tatt ultralyd av hodet hans og tatt en rekke blodprøver. Ultralyden viste noen små forkalkninger. En måneds tid senere ble det tatt MR av hodet hans, for å sjekke om det kunne være noe mere. Den viste lett forsinket myelinisering. Vi ble kjemperedde, for ingen kunne fortelle oss hvordan det ville påvirke han. Men,.. blikkontakten ble gradvis bittelitt bedre, da han var rundt 10-12 måneder følte vi at den var helt på plass og vi var kjempelykkelige. Jeg var jo så redd for at han ikke skulle se meg og kjenne meg.. Ansiktsmimikken kom ordentlig litt senere og etterhvert begynte han å lage mere lyder også.. Motorisk er han akkurat der han skal være. Nå er gutten snart 2 år og for et par uker siden sa han "gla i deg".. Han har utviklet seg veldig bra, spesielt det siste halve året. Han er fremdeles under oppfølging, men det ser veldig positivt ut.. Lykke til i morgen kjære dere ! Bare å spørre hvis det er noe jeg kan hjelpe med! Håper ikke du blir skremt av dette, jeg vet bare at jeg selv ønsket veldig å høre andres erfaringer. hvordan gikk det med sønnen din? har jo gått en del år nå=) hadde vert spennende å høre hvordan han utviklet seg. Anonymkode: fff08...96a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå