Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Bare generell fargesymbolikk. Hvitt har alltid vært den reneste fargen og en brud skulle tradisjonelt være ren og ubesudlet. Nå er det mest for å forsikre seg om at bruden får all oppmerksomhet, for alle vet at de ikke skal ikle seg hvitt som gjest i et bryllup.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Hvorfor hadde alle svarte brudekjoler rundt 1900 da? De hadde riktignok hvite slør til.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Ja. Menigheten ,bruden,gjort i stand for sin brudgom (Kristus) ,uten synd...ren og hellig. Det å være jomfru knyttes som regel til dette å være syndfri. Dersom kvinnen ikke er jomfru på bryllupsnatten så er hun ikke verdig til å bruke hvit brudekjole under vielsen...dette symbolet på hellighet og renhet er altså ikke alle verdig i følge den vanlige holdningen i samfunnet.Og da spesielt i Kristne sammenhenger som er så klar over symbolikkene på grunn av sin tro på Gud...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 tja jeg får undersøke på et mer sikkert sted enn dib, da jeg har fått 3 svar som ikke gjør meg klok verken i den ene eller andre retning hi
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Saken er at festkjolene, og da også bryllupskjolene ofte var sorte på den tiden. Det var først på 1950-tallet, da den typiske amerikalooken gjorde sitt inntog for alvor, at kjolene ble hvite. Denne trenden varte til godt ut på 1990-tallet, før det snudde på nytt, til fordel for mer offwhite kjoler, som mange benytter i dag når de skal gifte seg.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Dette er rett og slett en motesak adoptert fra amerika som så mye annet.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 En av grunnene til at kjolene ble hvite var fordi hvitt penstoff var utrolig dyrt, så i prinsippet står det for rikdom like mye som renhet. Det er ikke kristent, om du er redd for det.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 De rike hadde hvite brudekjoler på begynnelsen av 1900-tallet også, de hadde råd til flere selskapskjoler. Men ihvertfall for et par generasjoner siden, etter krigen og utover, måtte du "ha rett til" å bære hvit brudekjole, og den retten hadde du bare hvis du var jomfru på bryllupsnatten. Dette er vel ikke spesielt kristent, men en gammel skikk som henger sammen med at mannen "eier" kvinnen, og ingen andre skulle ha "hatt" henne før ektemannen. Vet at noen prøvde å sno seg unna ved å bruke en kjole i elfenbenshvitt el.l., men stort sett ble det vel ikke tatt så alvorlig.
Villa Perlesukker Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Kjære deg om du ikke skal gifte deg i kirken så driter du da i hva de kristne mener om saken. Det er jo de som mener dette er noe kristelig. Selv skal jeg gifte meg i kirken for 2.gang og gifter meg også i hvitt... tipper folk blir sjokkerte men men jeg skiter jo i det. Det er jo DIN dag!!!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 Man giftet seg i penkjolen i gamle dager. Man tok seg rett og slett ikke råd til å kjøpe egen brudekjole. Penkjolen var som oftest i svart og ble brukt når man skulle pynte seg ekstra, både til bryllup og til begravelser faktisk.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #12 Skrevet 8. juli 2010 skal gifte meg borgelig. er ikke redd for kristendommen lagt ifra, har respekt for andre menneskers tro. tenkte det ble litt feil hvis den hadde det samme kristne budskap som feks en dåpskjole. takk for svar. hi
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 Hvilket kristent budskap har en dåpskjole - bortsett fra at den heter en dåpskjole? Folk gifter seg overalt i verden, og i alle religioner. Det er jo som en innstiftelse av familien som er felles for hele verden. Dåp er derimot ikke felles for alle religioner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå