Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Vi har fikk en gutt for 3 1/2 måned siden og har begynt å tenke på at det kanskje ikke hadde vært så dumt å ha to som er født med 1 1/2 til 2 år mellom. Dere som har psudotvillinger, jobbet dere imellom permisjonene? Jeg lurer på hvordan det blir med permisjonspengene hvis jeg igjen må være sykmeldt pga av bekkenplager mellom to permisjoner, Hva beregner de sykepenger av? Og hvordan beregner de permisjonspenger? Må jo vite hva jeg får i permisjonspenger før vi kn bestemme oss for om dette er noe vi vil gjøre... Setter pris på mange svar:)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2010 #2 Skrevet 11. juli 2010 Hvordan det er i forhold til sykepenger tør jeg ikke svare på. Men vi har to tette, 15 mnd mellom. For å få rett til permisjonspenger må man ha inntekt i 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter. Tidligere permisjonpenger teller på lik linje med annen inntekt, så permisjonspenger har du uansett krav på. Siden jeg i min første permisjon hadde 80% prøvde jeg å sjekke med NAV hvor lenge jeg måtte jobbe mellom permisjonene for å igjen ha full lønn som beregningsgrunnlag til den nye permisjonen. Det kunne de ikke svare meg på siden regelverket ikke spesifiserer det. Så da tok jeg kontakt med personal/lønnskontoret hos arbeidsgiver (som forskutterer lønnen min under permisjonen). De fant ut at siden regelverket kun sier at det er lønnen man har når man går ut i perm som gir grunnlaget for ny beregning, var det nok at jeg hadde "tiltrådt stillingen igjen", dvs det holdt at jeg møtte opp på jobb en dag. Så lenge arbeidsgiver forskutterer lønnen, så betaler de meg og krever refundert fra NAV. Og som NAV sa, de stoler selvsagt på arbeidsgiver og etterprøver sjelden hva de krever refundert. Så hos oss ble det slik; jeg hadde permisjon med 80% lønn med førstemann. Så hadde jeg 2 mnd ulønnet permisjon. Så hadde jeg 5 uker ferie, før jeg jobbet i 3 uker. Så gikk jeg igjen ut i permisjon med 80% lønn (og det var da 80% av 100% lønn) Nå er jeg fast ansatt i det offentlige, og som sagt så forskutterer min arbeidsgiver lønnen under permisjon. Så om din situasjon er annerledes bør du dobbeltsjekke med din arbeidsgiver, evt NAV hvis de utbetaler pengene direkte til deg. Når det er sagt så er det helt topp med to tette! Vi storkoser oss alle, guttene er kjempegode venner. Og sjalusi er det lite av. Men, det var tyngre å være gravid med nr 2, når man i tillegg hadde en liten man måtte bære på og som ellers krevde sitt. Jeg har vært heldig, og hatt lite bekkenplager samt en arbeidsgiver som mer enn gjerne tilrettela for meg så jeg kunne greie å jobbe de 3 ukene imellom. Om du var plaget med bekkenet i første svangerskap (som jeg mistenker siden du spør ang sykepenger) så ville jeg tenkt meg om. Det er tungt, men jeg syns absolutt det er verdt det ;-)
papoyo Skrevet 16. juli 2010 #3 Skrevet 16. juli 2010 Vi har 15 mnd mellom våre to. Hadde permisjon med full lønn med 1.mann, og skulle derfor jobbe 3 mnd før jeg gikk ut i permisjon med nr 2, etter ferie osv. Jeg hadde bekkenplager som jeg ikke ble kvitt etter 1.fødsel, og de forverret seg da jeg ble gravid igjen. Jeg ble derfor sykemeldt, og jobbet ikke i det hele tatt i mellom fødslene. Dette hadde ikke noe å si for utbetalingen av penger. Hadde også 10mnd med full lønn med nr 2. Jeg er ansatt i offentlig sektor, men de samme reglene gjelder vel alle....
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 Takk for svar:) Arbeidsgiveren min utbetaler permisjonspengene mine, men er ikke offentlig ansatt. Slik jeg skjønner det så er det godviljen til arbeidsgiveren det går på om hva de er behjelplige med å "gi" folk i permisjonspenger? Det er så lite info om dette, så det er jo helt håpløst å finne ut av. Lurer på om sykepenger eventuelt beregnes etter lønnen jeg hadde før jeg gikk ut i permisjon eller permisjonspengene. Permisjonspenger regnes jo som lønn vet jeg... Tør ikke spørre arb. giv. før jeg er gravid tror jeg om hva jeg kan forvente meg i permisjonspenger, er jo litt "tabu" å annonsere en mulig ny permisjon. De er ikke akkurat glade når noen blir borte et år;) Sånn er det nå når vi damene er de eneste som kan bære frem et barn, men kan hende vi fordeler permisjonstiden annerledes neste gang. Skulle virkelig ønske jeg kunne få noen klare svar på dette, så jeg visste hva jeg skulle forholde meg til... Ja jeg vet at bekkenplagene kan bli ekstra ille når man i tillegg må løfte og bære lillegutt: Slik vil det vel være uansett, hvis vi ikke venter til han ikke vil bæres eller løftes mer da men det kan jo ta mange år.... Er det flere som vet noe om permisjonspenger og sykepengegrunnlaget?
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 25. juli 2010 #5 Skrevet 25. juli 2010 Vi har tre tette barn, 13 og 15 mdr mellom hver, og jeg gikk fra permisjon til permisjon. Var sykemeldt mellom permisjonene. Hadde også 80% lønn, og fikk beholde det samme grunnlaget for hver permisjon (slik beskrevet over her). Vi tapte ikke noe økonomisk:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå