Gå til innhold

Mannen min tjener bedre enn meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

-som ufaglært enn meg med 3års høyskoleutdanning.

måtte bare få det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ingen hemmelighet at lønnsnnivået for oss med høyere utdanning er elendig i offentlig sektor.

Skrevet

Kjekt for han at han tjener godt, og kjekt for deg med en mann som tjener bra. Vinn-vinn. Om du er misfornøyd med egen lønn kan du jo enten bytte jobb, be om lønnsforhøyelse eller skaffe deg kvalifikasjoner som gir bedre lønn. Mange muligheter.

Skrevet

Det var da et temmelig lettvint svar på lønnsproblemet i offentlig sektor. - Det er bare å bytte jobb, liksom, eller ta enda mer utdanning. Hva så med alle de hundretusener vi uansett må ha i disse stillingene? Skal de bare avfinne seg med det, og neie pent, siden de var så "dumme" å velge akkurat disse yrkene?

Skrevet

tjener godt? Var vel kanskje å strekke det langt.

Er ikke veldig mange faste stillinger med bedre lønn her i området så får ta tiltakke med det jeg har foreløbig.

Skrevet

Nei, var ikke det jeg mente, men synes det er urimelig å være sur for at ufaglærte eller folk i privat sektor tjener bedre. Ja, utdannelse skal lønne seg, men må det være på bekostning av alle andre yrker? Ikke alle passer eller evner å studere mange år på høyskole/univ.-nivå, skal de motta minstelønn fordi de med mer skole fortjener å tjene bedre, uansett yrke?

Skrevet

Dessuten nevnte ikke HI noe som helst om offentlig sektor heller.

Skrevet

Det er hinsides enhver fornuft at man faktisk skal tape penger på å ta høyere utdanning, til yrker som er nødvendige å ha for velferdssamfunnet.

Siden hun tjener mindre enn sin ufaglærte mann, tar jeg det for gitt at hun jobber i offentlig sektor. Noe annet ville være høyst overraskende. Høyt utdannede lønnes nemlig betydelig bedre i privat enn i offentlig sektor.

Skrevet

nei, men det var riktig, offentlig. Har jobbet både i det private, stat og nå kommune.

Flyttet og byttet jobb da jeg fant den store kjærligheten. så nå er ansatt i kommunen.

mannen jobber i et snekkerfirma, har ikke fagbrev. Han tjener bedre enn meg, og har ikke ubekvem arbeidstid.

hi

Skrevet

Her har både min samboer og jeg fagbrev. Han tjener ca.100.000 mer enn meg i året.

Vi har like lang utdannelse og jeg har 4 år med ansinitet.

Jeg skulle egentlig begynne på høyere utdannelse i fjor høst, men pga graviditeten så ble det ikke noe av.

Nå har vi ikke økonomi til at jeg skal begynne på skole, så må vente noen år til.

Hvis samboeren min og jeg går ifra hverandre, så tjener ikke jeg nok til å forsørge meg og ett barn.

Det er er veldig urettferdig delt. Men alle burde ha krav på lønn man kan leve av.

Skrevet

Han er vel heldig og er i en ettertraktet bransje for tida da. I dårlige tider er det de i det private markedet, og særlig boligbyggebransjen, som ligger dårligst an, så hans lønn og jobb er mye mer uforutsigbar enn din i det lange løp. Dessuten har vel folk i kommune og stat ganske fine pensjonsavtaler og andre goder som de i privat ikke har. Det må man ikke glemme å regne med.

Skrevet

Min kjære tjener 3 ganger mer enn meg og har bare 2 år utdannelse... mens jeg har 5 år høyskole/universitet.

Bryr meg ikke mer om den saken. Det er bra for familielivet men merkelig å tenke på at man uten utdannelse faktisk kan komme lengre enn MED!

Skrevet

Lønnsnivået varierer ikke nevneverdig i takt med konjunkturene. Og heller ikke ansatte i offentlig sektor er forskånet for nedskjæringer og oppsigelser. Dessuten er det bare en myte at vi i det offentlige har så fantastiske pensjoner. For det første har vi i alle år betalt inn 2 pst. av bruttolønna for å dekke disse pensjonene. For det andre finnes det nok av pensjonsavtaler også i det private, som kan være minst like gode. I tillegg er det desidert mest frynsegoder i privat sektor, bl.a. subsidierte lån, gratis telefon, PC, aviser osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...