Gå til innhold

Angående Gudstro. En undersøkelse med 300 mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

der alle mente de ikke trodde på noen personlig Gud ble utført.

De ble eksponert for fake traume hvor en heis stod fast i en bygning som skulle evakueres pga brannalarm.

Og samtlige som var med i forsøket begynte å rope til Gud.

Hvorfor gjør de det?

Fæl undersøkelse. Trodde ikke det var lov å skremme folk på den måten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du link til dokumentasjon på den undersøkelsen? Høres lite sannsynlig ut at 300 mennesker har blitt utsatt for noe slikt. Høres dessuten helt uetisk ut. Denne undersøkelsen tror jeg rett og slett ikke på.

Skrevet

Mener å ha lest for noen år siden at soldater sendt ut til Normandie under andre verdenskrig, kom tilbake fra slagmarken med samme konklusjon; deres døende kollegaer ropte enten på gud eller på mor i sine siste øyeblikk på jord. Skremmende.

Skrevet

At de ropte på "Gud" betyr jo ikke nødvendigvis at de trodde noe mer i det øyeblikket, men at de ikke hadde lært noen annen måte å uttrykke dyp fortvilelse på rett og slett.

Skrevet

Link hadde vært fint. Tror nok mer på det den under skriver, om at døende ropte på Gud eller mor, jeg tipper jeg ville ropt på moren min eller faren min kanskje, men vanskelig å vite.

Har selv vært i en situasjon for noen år siden der ikke jeg, men han nærmest meg holdt på å dø. Det falt meg faktisk ikke inn å be, men jeg satt selvfølgelig og håpet på harde livet at sykepleiere og leger skulle klare å redde ham.

Skrevet

Ikke spesielt rart eller skremmende. I en håpløs situasjon lar man vel all tvil komme en høyere makt til gode. Konfrontert med sin egen dødelighet tenker man antakelig annerledes enn man gjør i en trygg situasjon. Jeg tror ikke på noen gud, men har flere ganger i virkelig vanskelige og vonde situasjoner ønsket at jeg kunne. Kanskje hadde jeg ønsket så sterkt at jeg for en stund hadde tillatt meg selv å tro dersom det verste skjedde?

Skrevet

Leste om undersøkelsen i et blad i et venterom.

Tror det var magasinutgave av Time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...