april*82 Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Har man krav på fri fra jobb når man skal på svangerskapskontroller og timer/gruppetreff hos jordmor i arbeidstiden?
Sognerosa Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Jeg jobber som lærer, og skal begynne i ny jobb i august. Fikk jobben før jeg var gravid. Jeg har fått beskjed om at jeg selvfølgelig får fri med lønn når jeg skal på svangerskapskontroller. De ser ikke på det som noe problem i det hele tatt. Dette er i offentlig sektor. Om det er slik alle steder er jeg ikke sikker på. Har en venninde som også er gravid, men som jobber som kundeveileder på en opplysningsentral. Hun er redd for at de der kommer til å tvinge henne til å endre/forskyve vakter for å gå på svangerskapskontroller.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Jeg jobber i privat sektor og har fått beskjed om at sv.skapskontroller regnes som arbeidstid. Imidlertid har jeg forsøkt å legge mine kontroller til morgen eller ettermiddag slik at jobben berøres minst mulig. Har en hyggelig arb.giver og vil være hyggelig tilbake i den grad det er gjennomførbart
Kerridwen-fødeklar Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Vi har krav på lønn når vi går til SV kontroll. Men vi er IA- bedrift.
Pumba78 Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Vi får fri til kontroller som har med graviditet å gjøre - men jeg tror det kanskje er fordi de er greie, ikke fordi vi har krav på det.
Nisand Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Ja, du har krav på fri for å gå på svangerskapskontroller. Dette reguleres av arbeidsmiljølovens § 12-1: § 12-1. Svangerskapskontroll Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden. Gruppetreff hos jordmor vet jeg ikke helt om går under kategorien svangerskapskontroll, men du kan jo høre med din arbeidsgiver om du får fri med lønn til det også. Mange arbeidsgivere strekker seg litt utover det man har krav på i henhold til arbeidsmiljøloven.
april*82 Skrevet 9. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. juli 2010 Takk for svar, greit å vite! Jeg har det veldig fritt på jobb. Ingen som andre enn meg selv som vet om jeg jobber timene mine eller ikke. Sånn sett er det mest for min egen samvittighetens skyld jeg lurte på dette. Ang gruppetreffet får jeg se det litt an, kanskje jeg jobber litt ekstra en annen dag eller noe for å være grei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå