Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Hei! Jeg har ikke barn men fikk høre om denne siden via bekjente som har:) Jeg er en jente på snart 21 som aldri har brukt prevensjon utenom kondom(har ikke hatt noen langvarige forhold) Høres kanskje spesielt ut, men... Er nå kjæreste med en flott gutt som jeg traff på høgskolen der vi begge studerer. Føler meg trygg på han og vil nå 'ta steget' mtp. P-piller Kondom er vel ikke helt optimalt i lengden, føler jeg ikke har hatt 'ekte sex' selv om jeg så absolutt har det. Problemet er da at jeg er så forferdelig sjenert overfor utenforstående. Har fastlege men jeg var sist til ham for 10 år siden og husker ingenting om hvordan har er osv. Det er vel bare fastleger som kan skrive ut P-piller, ikke sant? Kan dette i så fall gjøres via telefon? Har god allmenntilstand, føler liksom ikke noe tilsier at jeg MÅÅ på diverse undersøkelser før jeg får en resept. Noen som vet og som vil svare en rådløs jente?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 HVORDAN I ALLE DAGER VET DU AT DU HAR GOD ALLMENNTILSTAND OM DU IKKE HAR VÆRT TIL LEGEN PÅ 10 ÅR?? DUMME JENTUNGE!!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 du må nok til legen tror jeg, sjekke blodtrykk?! informasjon om at noen ikke kman ta p piller pga av at feks foreldrene har hatt blodpropp og du da er i risikosonen osv.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Du kan gå til hvilken som helst lege for å få prevensjen, de fleste leger ønske å ha deg inn til en samtale før første resept. Deretter kan du ringe inn å fornye den. Hvis du studerer borte fra fastlegen kan du ringe legevakten å spør om du kan få en time der. Legen vil gjerne ta blodtrykk og høre litt famliehistorikk ang. hjerte og karsykdommer osv.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Vil egentlig anta at du får et nei til svar. Vet at du kan få resept på p-piller på helsestasjon for barn-og ungdom, men aldersgrensen der er vel 21 år? Tror allikevel ikke de nekter deg en time og en resept hvis du tropper opp. Legen måler blodtrykk + spør grunnleggende spørsmål, som videre vil avgjøre om du kan gå på p-piller. Når det er sagt har jeg akkurat fått p-piller over telefon selv, og det uten at legen tok noen undersøkelser. Har nylig byttet legesenter og har tidliger ikke fått utskrevet p-piller på det legesenteret, hos den fastlegen. Ringte allikevel og forklarte situasjonen, videre at jeg har gått på pillemerket en god stund fra før. Legesekretæren spurte om legen min (har vært der noen ganger, bare ikke hatt behov for resept da jeg hadde) nylig hadde tatt blodtrykk av meg, og tilfeldigvis hadde fastlegen det. Er noe usikker på om jeg hadde fått resepten send i posten hvis ikke, ettersom legen tidligere ikke har skrevet ut til meg, og hvis legen da ikke hadde fått målt blodtrykket mitt er jeg mer skeptisk. Forresten, ser ikke hvorfor det skal være et problem å snakke med fastlegen om å få en resept på p-piller. Det er et spørsmål legen får veldig ofte, og er du ikke moden nok til å skaffe deg det, er vel spørsmålet om du er moden nok til å ha sex. Ærlig talt. Dessuten vet du da ikke om allmenntilstanden din er tilstrekkelig god nok for at du skal få resept på p-piller, du sier jo selv at du ikke har vært hos legen på over 10 år. Ta deg sammen og bestill legetime, jente!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #7 Skrevet 7. juli 2010 Noen av svarene du får høres angstbiterske ut. Men dersom du skulle bli gravid på p-piller (er en liten sjanse for det) er jeg redd for at du blir nødt til å møte opp personlig riktig så mange steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå