Gå til innhold

Hva kan ha skjedd med knærne mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemte meg for å ta meg sammen å gå ned en del kilo. Så begynte å trene, gå og løpe hver dag. Helt til knærne sviktet...

De er veldig vonde når jeg bøyer dem, går opp og ned trapper, i det heletatt når jeg beveger meg. De kjennes ustabile, og når jeg går føles det ut som Det blir bein mot bein på en måte, som gir en kvalmende smerte. I tillegg er det et punkt litt på siden av kneet som jeg ikke kan røre, kjennes ut som om det er noe slags væske (?) inni der.

Får komme meg til legen om det ikke bedrer seg. Men, er det noen som har noen anelse om hva som kan ha skjedd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vann i knærne? Prøver ikke å være tåpelig her altså, men har hørt om det. Kom deg til fysioterapeut asap! De har bedre peiling enn en fastlege som vet "litt" om alt. Fysio har mer peiling på eventuelle slitasjeskader o.l i ledd.

Skrevet

høres ut som det kan være menisken - hør med legen din!!

Skrevet

Tenkte på menisk, ja. Tror jeg tok litt vel hardt i til å være utrenet :-S Har prøvd å se det ann om det skulle gå over, og det har blitt noe bedre, men overhodet ikke bra.

Er det greit å se det ann litt til, eller bør jeg komme meg til lege nå? Liker ikke å gå til legen unødvendig ;-)

Skrevet

Når du som utrent begynner å løpe, er det ikke rart at knærne dine svikter. Jeg som er godt trent, kan ikke løpe noe særlig pga knærne.

Prøv å bytt ut den aktiviteten med sykling og svømming i stedet.

Kom deg til en fysioterapeut (ev. til nimi hvis det er det der du bor) for å få en vurdering og ev. øvelser.

Skrevet

Man kan ødelegge seg ved og starte for hardt. Løping er noe av det verste man begynner med som utrent..Særlig om det foregår på hardt underlag,- asfalt f.eks...

Jeg ville fått det undersøkt. Også anskaffet med en elipsemaskin. SUper substitutt..Jeg bruker bare det hele vinterhalvåret, og når vårens første joggetur står for døra, så er formen så og si som ved joggesesongens slutt på høsten....

Utetrening kan foregå med sykkel, men da MÅ du først finne ut hvorfor det gjør vondt, avhengig av årsaken, så er det ikke sikekrt sykling er det smarteste :o)

Lykke til..ta det som en utfordring,ikke et problem..Var ikke meningen du skulle løpe da vettu :o) Men er du heldig kan du prøve igjen når du er bedre trent, (f.eks til neste vår etter en sommer/Høst og vinter på elipsemaskin)

You go girl

Skrevet

http://www.teammosjon.org/index.php?option=com_content&view=article&id=85&catid=25&Itemid=86

Her kan du lese om mange ulike typer kneskader. Du kan godt oppsøke lege, men som oftest får du bekjed om at kneet er overbelastet og at du må belaste det mindre med den type aktivitet som gjør vondt. Har du en meniskskade kan det hende du blir operert.

Jeg hadde ondt i knærne (langdistansekne) i nesten 10 mnd, og fikk bare beskjed om å hvile hvilket jeg ikke gjorde. Til slutt forsvant smertene etter bruk av stramme knestøtter og en ibuprofenkur over et par uker. Dessuten hjalp sommervarmen på mine knær.

Skrevet

Om du gikk fra null løping til løping hver dag så er de nok i sjokk, stakkars knær:) Man må ikke starte så hardt.

Gå til legen og få hjelp.

Når du starter opp igjen med trening bør du ikke løpe mer en 1-2 ganger i uka i hvertfall et par måneder. Det er veldig belastende trening for alle ledd. Tren også styrke et par ganger i uka, i både bein og overkropp så blir all trening lettere og vektnedgangen går fortere. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...