St.Sunniva Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Fant akkurat ut at jeg faktisk har isofix-fester i bilen og vurderer Cybex,men ei venninne av meg har det med isofix og fikk beskjed om at isofix kun skulle brukes da bilen sto i ro. Hva er da poenget å betale 1000 kr ekstra for isofix?? Stemmer dette? Bilens setebelte er jo det som blir brukt uansett. Hvilket sete anbefaler dere fra 15 kg og oppover??
BlåBlå Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Hæ ? Isofix er genialt på disse setene, for da står setet fast også ved en kollisjon der setet ikke er i bruk. Pluss at det er mer stabilt ved sidekollisjon.
St.Sunniva Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. juli 2010 Jeg syntes også det har merkelig å si noe sånn, men jeg vet jo ikke 100 % selv, så jeg tenkte å sjekke først. En bakdel ved setet er visstnok at hodetlf til DVD spilleren ikke kan brukes med dette setet uten at barnet må sitte fremover med hodet
St.Sunniva Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2010 Nå har jeg faktisk vært i to forskjellige butikker som da sier det samme om Isofix kontra ikke isofix (Babyshop og Bilextra) Isofix for fremovervendte barneseter er ikke sikrere enn de som er uten isofix. De gjør at setet sitter fast hele tiden, selv når man ikke kjører, eller barnet ikke er med i bilen. De sa nøyaktig det samme i begge butikkene jeg var, og den ene hadde akkurat vært på kurs ang bilstoler, og fått høre mye deriblandt om Cybex. Derfor endte jeg med å kjøpe uten Isofix, fordi det da faktisk ble 1000,- billigere også. Jeg setter selvfølgelig sikkerhet foran pris, men om den isofixen ikke har andre funksjoner enn det, så kan jeg fint klare meg uten det.
Gjest datatyven Skrevet 10. juli 2010 #5 Skrevet 10. juli 2010 Vi holder på med dette nytt bilsete styret nå. Den infoen vi har fått fra barnashus er angående booster seter med rygg og vanlig setebelte er: isofix er det sikreste, og har man ikke isofix er det bedre dess lettere selve setet er. Kommer man ut for en ulykke, kraftig bremsing med et slikt sete som ikke har isofix må ikke barenet bare ta støyten av sin egen vekt, men også vekten av setet ettersom setet ikke er fast i bilen. Dette hørtes egentlig logisk ut for meg, jeg forsto ikke den logikken om at isofix ikke var sikkert ved fremovervendte seter, jeg forsto heller ikke hvorfor isofix bare skulle brukes når bilen sto i ro, eller uten barn i eller hva det nå var snakk om. Vi har ikke kjøpt seter enda så all info mottas med stor takk. Litt desperat her, ettersom ungene er blitt for store til fempunktssele setene, eller er i ferd med å bli, men særlig minste er enda for liten til booster setene.
St.Sunniva Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. juli 2010 De sa ikke at isofix ikke var sikkert, men at det ikke var noe sikrere enn uten isofix. Men er det snakk om bakovervendt stol, så er det jo selvfølgelig ikke et spørsmål engang :-) Det de sier er at isofix for disse setene (fra 15 kg og oppover) mest fungerer for å holde setet på plass slik at det ikke slenger frem og tilbake da det ikke sitter barn i det. Ei venninne av meg fikk også beskjed om at det ikke var nødvendig å sette isofixen på når man kjørte (men man gidder jo selvfølgelig ikke ta den av og på ettersom om man kjører eller ikke). Regner jo med at det er riktig info siden jeg har fått det fra to uavhengige (og selgere vil vel ofte selge det som er sikrest....noen sikkert også det dyreste).
Gjest datatyven Skrevet 10. juli 2010 #7 Skrevet 10. juli 2010 Vi kjøpte uten isofix sist, da var det bakovervendt det dreide seg om, for de besafe setene var like sikre, best i test og jeg vet ikke hva. Men de neste setene nå kan brukes både med og uten isofix sa de. Barnashus sa til meg det var klart sikrest med isofix. Barnashus sa at vi ikke kunne sette minste i booster sete, men på den andre butikken mente de at det var sikrere med et sånt for henne, enn med et fempunktssete som begynte å bli for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå