Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Når lot dere han ta med seg nurket alene i timer og netter? I dette tilfellet har bf sett nurket ca 2 uker til sammen på 5-6 mnd, nå har han sett småen noen timer på 5uker og kommer og vil ha småen med seg. Da han var innom de timene og holdt småen var småen bare sur og grinete. Noe han vanligvis ikke er her hjemme, den siste tiden har han begynt reagere på mennesker han ikke kjenner. Til og med mine besteforeldre som vi er hos flere ganger i uken vil han ikke være hos. Jeg sa derfor til han da han ville ha småen med seg at jeg ikke ønsket sende han alene enda men jeg kunne være med så kunne jeg heller gå en liten tur ut så han og familien kunne være alene med han. Jeg sa også at det var hyggelig at han ville ta han med seg men jeg synest han skal være litt mer med han før han tar han med seg alene. Da ble han sur og jeg fikk mld tilbake om hva det gjorde? Det var jo bare noen timer. Jeg vet ikke hva jeg skal si, man leverer jo ikke barnet til hvem som helst. At han er bio-far betyr ikke at barnet vet det er han som er pappaen. Hva tror dere? (jeg har sikkert mange skrivefeil, så vær snill ikke komenter)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Min baby er snart 9 måneder og pappa har ikke fått ha ham alene enda. Pappa er her og besøker ham ca. 3 ganger i uken (annen hver dag), men likevel er de ikke så trygge på hverandre enda.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 Anonym over her igjen.. Skulle bare si at pappaen til sønnen min ønsker ikke å ha ham alene heller, bare for å være alene mens gutte føler seg utrygg og griner. Han tenker vel mest på babyens beste enn seg selv. Skjønner ikke pappaer som driter i at babyen trenger en fast person å knytte seg til, og som kan få trøst hos. Vil bare ha de alene og kanskje vise frem til venner hva de har lagd!!!!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Her var bf hjemme hos meg de første 3 mnd 3 ganger i uken. ca 2 timer. Så tok han henne med seg de 2 timene (fordi han bare skjelte meg ut når han var her), pga amming var det ikke lenger. Det har gått fint. Når hun var 7 mnd fikk han grøt med til hun, så han skulle øve seg på å gi henne mat. I dag er hun 9 mnd og nekter fortsatt å spise hos han. Han vil ha overnatting før 1 år. Jeg håper jeg kan klare å argumentere for at han ikke får ha henne på overnatting før over året, og selfølgelig må hun jo begynne å spise hos han. Skulle gjerne vite hva som er vanlig praksis??? Når begynner vanligvis med overnatting? Og når fortsette med 2 overnattinger.?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Hva om du ber faren om å trappe opp samværet (med deg tilstede) frem til barnet er tryggere på ham? Så kan han etterhvert ha barnet alene? Til å begynne med kan du bare gå ut av rommet, ta en lang dusj eller hvile en time i et annet rom. Gå på butikken! Viktig for deg å se at han forplikter seg over tid. Samvær flere timer av gangen med lang tid mellom hvert samvær er jo ikke anbefalt. Be eventuelt om en time på familievernkontoret hvis dere ikke blir enige. Jeg har aldri vært sammen med bf, og så ham ikke i svangerskapet. Men da barnet kom var han flink til å besøke, 2-4 ganger pr uke. Babyen sovnet ofte på brystet hans og lot til å føle seg trygg, derfor lot jeg de ta de første korte trilleturene da barnet var ca 2 mnd gammel. 1-2 timer. Da var det også mere forutsigbart i fht amming bl.a. Etterhvert brukte de mye Babybjørn på tur og tror de koste seg, selv om jeg var redd for for mange inntrykk da pappaen absolutt ville bære barnet utovervendt... Men synes det var viktig å gi de tid og rom for tilknytning og. Idag er barnet 3 år og ser pappaen annenhver lørdag og onsdag. H*n synes det er fint å være sammen med pappa, men enda bedre å komme hjem til mamma igjen :-) Bra at vi har fått en fast ramme for samværet. Lykke til! Ikke lett å dele det kjæreste man har med en man samarbeider dårlig med... Klem til deg :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #6 Skrevet 7. juli 2010 han kommer ikke til å få med seg ungen så mye som en halvtime engang alene før h*n er minst ett år og jeg ser h*n er trygg på faren. men det er fordu faren er utrolig umoden og jeg stoler null på han. tror ting kommer mye an på både ungen og faren. men familievernkontoret anbefaler faktisk ikke overnatting før barnet er 1.5år og da bare en natt om gangen. det er DITT ansvar at barnet har det bra og er trygg, og er du i tvil så er det uansvarlig å sende barnet fra seg er min mening
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #7 Skrevet 9. juli 2010 Til Anonym 21:30 Det høres ut som vi har vært i en ganske lik situasjon, -ikke vært sammen med bf og ikke sett han underveis i svangerskapet. Jeg skulle veldig gjerne snakket med noen som har vært der og har litt erfaring. Her er baby bare få måneder, og far snakker stadig om samvær og overnatting.
Gjest eelis+kian Skrevet 19. juli 2010 #8 Skrevet 19. juli 2010 Her tok det ikke særlig lang tid før bf fikk ha småen alene. Han var vel kanskje 3 mnd, eller 2? Husker ikke helt, men jeg var borte i 30-40 min av gangen i begynnelsen. Som regel hylte ungen fra jeg gikk til jeg kom tilbake. Etter hvert som han ble større og tryggere på bf fikk de mer og mer tid sammen, selv om det alltid endte med at han skrek. Han skrek fordi bf ikke skjønte at babyen var sulten, trøtt etc. Først når jeg begynte å gi klare beskjeder (han skal sove kl. da og spise kl. da, han skal sove så og så lenge, og han skal spise det og det), gikk det bedre. Men bf klarer/tør enda ikke å ta vare på småen alene, han emigrerer alltid til sin mor under samværet. Babyen er nå 9 mnd, og er hos pappaen sin 4-5 timer i uka. Det må sies at før de fikk være alene, hadde bf vært på besøk hos oss opp til 4 dager i uka, så de var godt kjent.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #9 Skrevet 19. juli 2010 Fikk ha henne alene fra hun var 3 uker. Trilletur osv. Overnattet første gang når hun var 5-6 mnd. Annen hver helg fra 1 år. Nå er hun 7 år og er der annenhver helg fortsatt.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #10 Skrevet 20. juli 2010 Hva med å ta en tur på Familievernkontoret. Veldig greit å få hjelp til å sette opp en samværsavtale, og bra for barnefaren å høre fra en utenforstående, objektiv person hva som er bra og ikke bra for barnet. Barn er jo så forskjellige, snuppa her har aldri vært skeptisk til pappa'n sin (dvs, hun hadde en kort periode hvur hun gråt hvis han tok henne opp med én gang han kom inn, men det gikk raskt over), de har vært alene på ettermiddagssamvær siden hun var to/tre måneder, og nå som hun er åtte mnd viser hun tydelig glede over å se pappa'n sin. Faste overnattinger, én natt annenhver uke, begynner vi med når snuppa er mellom 1 og 1 1/2 år. Så blir dette gradvis utvidet. Han ønsker 50/50, men dette er ikke aktuelt før hun ihvertfall er mellom 3 og fem år. Må hele tiden justere samværsordingen i forhold til hvordan hun har det. Det kan være at babyen din er inne i den skeptiske perioden, og da vil jo alle andre enn dem han ser hver dag bli "skumle", dvs alle andre enn hovedomsorgspersonen/e (i ditt tilfelle er det kun deg). Og det er jo viktig at babyen føler seg trygg, så forstår godt bekymringen din.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Må bare si her inne at jeg synes det er litt rart det der med at ungen må være over 1,5 før overnatting og slikt. Hvis de ser pappaen jevnlig og er trygg på han og amminga er over, hvorfor ikke før? Besteforeldre passer jo ofte barnebarna sine før den tid og det er vel ikke noe annerledes? Ungen min overnattet hos besteforeldra sine en hel helg når han var 10 måneder uten noe problem. Det eneste som kan være lurt er å sove over der sammen med barnet noen ganger på forhånd. Sånn at barnet blir vant til stedet med deg tilstede.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #12 Skrevet 24. juli 2010 jeg skjønner ikke helt problemet jeg... spesielt du over her som sier at barnet ditt ikke spiser når hun er hos faren. 9 mnd og ikke kan spise grøt eller noe? hun spiser nok når hun blir sulten. et barn skal jo ikkeha så mye makt at hun ikke spiser mat uten at det er mamma som putter den i munnen på henne
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #13 Skrevet 25. juli 2010 Til annie 14.41 Du må gjerne synes det er rart, men det forandrer ikke det faktum at det er det beste for barnet. Det er ikke her snakk om barnevakt i ny og ne, men regelmessig overnatting, altså én natt annenhver helg, som etterhvert utvides til to netter osv. Pappa'n til babyen min har også hatt henne på overnatting, men det har vært unntaket, ikke regelen. Det kan jo også diskuteres hvor bra det er for en litwn baby å være borte fra mamma'n (eller mamma'n og pappa'n der de bor sammen) så lenge som en helg. Følgene, som nevnt i et annet innlegg, vil ikke synes med en gang, for eksempel at barnet får separasjonsangst eller probemer med tilknytning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå