kisso Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Jeg jobber som helsepersonell og har bare ikke sjans til å orke stelle noen nå som jeg er så vanvittig kvalm, er i uke 8 og følte det tok seg så kraftig opp så i morgen må jeg bønnfalle legen min om hvertfall to ukers sykemelding for å håpe det går litt på hell etterpå. Regner med det hadde det slik forrige svangerskap også. Legene idag er jo så veldig vanskelige med sykemelding men det er jo ikke akkurat som jeg renner døra ned og blir sykemeldt heller.... Det er liksom så mote nå at vi gravide skal være superwoman...altså graviditet er ingen sykdom nei, men det er jammen mye annet...konstant fyllesyk kjennes det ut som jeg er for tiden...må ha hvile bare må ha det;)
Gjest Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Jeg har gått aktiv sykemeldt siden uke 6, er uke 10+5 nå. Jobber i matbutikk med ferskvaredisk og jeg klarer ikke gå i den matosen hele dagen.
kisso Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. juli 2010 godt å se det ikke bare er meg, matos er heller ikke godt nei, off reagerer egentlig på det meste.... god bedring!!
Gjest Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Takk det samme! Har vært å kjøpt meg sånn seaband i dag, så får vi se om det hjelper
shewolf og 2 valper Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Jeg ble i forrige svangerskap sykemeldt 100% fra uke 7 og helt frem til fødselen. Så jeg tror det har veldig mye med hvilken lege du kommer borti. For jeg tror ikke alle har erfaring med hvor vanvittig vanskelig det er å gjøre noe fornuftig når det eneste man tenker på er å kaste opp. Det var en artikkel enten på BIM eller DIB, der de nå hadde forsket litt på svangerskapskvalme. Der sammenlignet de middels svangerskapskvalme med bivirkningene du får etter en hard cellegiftkur, bare for å sette det litt i perspektiv. Du finner ikke mange leger som sender sine kreftpasienter på jobb etter en cellegiftkur, men de samme legene kan nok ha vansker med å sykemelde gravide pga kvalme. Så jeg tror det er litt uvitenhet blant legene også. Ønsker deg masse lykke til, og håper kvalmen snart forsvinner. Ingefærtabletter og seaband hadde litt effekt på meg i perioder, så du kan jo forsøke dette.
3 is the new 2 Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har diagnosen hyperemesis gravidarum som betyr ekstrem svangerskapskvalme. Har det nå for tredje svangerskap på rad, og jeg slipper ikke unna etter de berømte første 12 ukene, men har det HELE svangerskapet. Jeg har vært innlagt flere ganger for å få intravinøs væske og næring, men får nå heldigvis samme "påfyllinga" på legekontoret på dagtid slik at jeg slipper sykehus. Fikk gradert sykemelding etter eget ønske fra uke 7, men ved uke 10 gikk jeg over til full sykemelding da jeg hadde blitt dehydrert. Etter sykehusbesøk og oppstart med væskebehandling ble jeg sykemeldt 100% frem til termin. Følte det som en nedtur der og da, men skjønner jo nå at jeg har en fornuftig lege og jordmor. Håper du slipper å gå kvalm like lenge som meg, men uansett; intens kvalme og oppkast burde helt klart gi full sykemelding! Tror bare de som har opplevd det kan forstå hvor invalidiserende det er. Har aldri hatt suksess med verken kvalmestillende middel, akupunktur eller gode råd, men salt potetgull og walnøtter er ikke så dumt som det høres ut som - prøv det! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå