Gå til innhold

Helt jævlig å stå uten penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev for noen dager siden at jeg er helt blakk til august, nå prøver jeg å selge tingene mine på finn og jeg fikk mye kritikk for å ikke ha vært smart å tenkt på forhånd osv..

Jeg synes det er helt jævlig å stå helt uten penger, og vi har spist knekkebrød i 3 dager nå og har ikke en krone på kontoen, sosialkontoret kan nok ikke hjelpe oss som dere sier heller..

Vet ikke hvordan jeg skal klare meg til august..:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt fælt ut :( Har du flere barn? Dere har ingen venner som kan hjelpe litt til dere får penger da?

Skrevet

Jeg har ikke så nære venninner med "god råd" til å låne meg penger, de fleste er studenter osv, så har spurt familien.. Min søster ga meg faktisk et råd "jobb svart".. Blir helt oppgitt...

Min familie har god råd , masse penger men nekter å låne meg penger siden de er ikke så "glad" i meg etter det ble slutt med meg og BF og jeg ble alenemor.. Mener jeg får klare meg selv.. Og det prøver jeg virklig.. Vet jeg har ikke vært så flink og prøver å skjerpe meg når det gjelder økonomien min.. Min nye kjæreste har akkurat mistet jobben sin og det er dårlig for ham også..

Skrevet

Det er faktisk ikke lov å la noen sulte i hjel i dette landet, så sosialkontoret får bare hjelpe mener jeg. Spesielt hvis man har barn.

Men til neste gang, prøv å tenke litt i forveien.

Får du ikke lånt en hundrelapp av mora di eller en venninne så du kan få kjøpt noe spaghetti og en flaske kethup eller noen nudler? Litt variasjon fra knekkebrød...

Skrevet

Hvor bor du da? Jeg har masse mat i frysa....

Skrevet

Forresten får du vel bidrag eller forskuddsbidrag fra faren til ungene dine? Hvor er han? Synes han det er greit at de lever på knekkebrød?

Synes du skal fortelle familien din at de er noen alvorlige idioter som blir sur på deg for at det blir slutt med BF. De skal liksom støtte DEG.

Skrevet

ta med barna på bærplukking:) ,men nå er det vel kanskje litt tidlig på året da så ikke sikkert det er noe som er modent ennå:S

Skrevet

Ja jeg får forskuddsbidrag, fikk inn 1300 kr på kontoen og det gikk ut i minus da jeg hadde noe på forfall på kontoet mitt.. Men spurte barnefaren han var villig til å ha barnet til jeg fikk orden på økonomien min, men penger ville han ikke gi... Jeg skal få litt pasta osv fra min søster.. Alle har penger untatt meg og det virker som de er sure på meg fordi jeg har kommet i denne situasjonen, og det forstår jeg.. Men jeg forventet virkelig ikke å stå uten penger denne måneden.. Jeg har klart meg fint nok hver måned med de betalingene jeg har fått..

Jeg får jo etterbetalt i august/september, og da får jeg plutslig mye penger.. Men det hjelper jo ikke nå akkurat.. Drittsommer :(

Skrevet

Skjønner godt hvordan du har det, selv om vi ikke står uten helt til august da...

Vi satset på å få utbetalt aksjeutbytte den 25 juni siden vi fikk beskjed om at det skulle være inne på konto da. MEN det har vi ikke sett! Og i påvente av det, så tok vi og fresha opp i hagen, og kjøpte litt ekstra god mat og kosa oss gjennom helga.

Lang historie kort: Aksjepengene er fremdeles ikke inne på konto, jeg har 150 kroner på konto, mannen har 20 kroner på konto, og vi får ikke mer før over helga. KANSKJE på fredag om vi er veldig heldige. Blir litt amputerte middager frem til dess for å si det slik.

Drit i de som skjeller deg ut her, de har tydeligvis ikke peiling på hvordan det er når ting går på tverke. Dessuten virker det som om veldig mange her har ufattelig høye lønninger sånn at de kan legge av et par titusener hver mnd. Sånn funker det faktisk ikke for de fleste av oss, og dermed havner vi i slike dumme situasjoner en gang i blandt.

Føler veldig med deg, om jeg kommer på noe som kan hjelpe skal jeg gi et tips :-)

Skrevet

kan ikke du dra litt på besøk å sånn da? iallefall til familien din? så kan du jo sikkert spise der, eller spør om foreldrene dine kan være barnevakt så får iallefall ungene mat..

Skrevet

Er det Os du venter på?

Altså, NAV kan faktisk ordne en søknad og få den til utbetaling for som bare faen hvis de går inn for det. Jeg ville ringt dem og forklart situasjonen. Ring Nav forvaltning i kommunen/fylket du holder til i.

Har masse mat i fryseren jeg og, hvor i landet bor du?

Skrevet

Lett å si at "sosialkontoret får bare hjelpe" for deg, 11:59, men nå har det seg sånn at de gir ikke ut penger til folk med hus, bil, eller husdyr, fordi det er luksus som de må selge først for å ha rett på noe. Sosialkontoret hjelper kun de som kaster bort penger på dop og alkohol, og gir en god faen i småbarnsfamiliene som har kommet i knipe.

Skrevet

la ungen være litt med pappaen sin også da, viktigeste er jo at han/hun får mat. så får du tenke på deg selv i andre rekke:) ,forstår dette er vanskli, men alle må ta ansvar for egen økonomi, det er ikke rett at familien din skal forsørge deg når du er blakk, men de kunne kanskje hjelpt deg litt med mat (ikke penger)

Skrevet

Takk, snakket med Nav nå det r ca 4 mnds behandlingstid og det er vanskelig å få saken hastet sa dem, om jege r uten penger må jeg bare prøve meg på sosialkontoret.. jeg har søkt lånekasen men må først betale semesteravgiftet da..

Jeg befiinner meg i Bergen

Skrevet

Hva med Frelsesarmeen? Deler ikke de ut mat til trengende?

Skrevet

Hvor i Bergen holder du til? Vi har også mye mat i fryseren...

Skulle egentlig til å skrive at jeg visste hvordan du har det, siden jeg har levd uten bankkort kun en liten uke.. Det skammer jeg meg over!!!

Kan ikke forestille meg hvordan du har det. Dagene må gå voldsomt tregt frem til august=/

Men, ja, hvor bor du? :)

Skrevet

Har du litt penger ville jeg ha kjøpt first price kneip, det er billigere enn knekkebrød. Ta de skiver du trenger og ta resten i fryseren, så bliver det ikke tørt.

First price pasta og ketchup, kan kanskje blive til et par "luksus" middage istedet for knekkebrødet?

Har du flasker du kan pante? gå/sykle en tur og plukk opp alle flasker du finner, der ligger faktisk mange i naturen.

Skrevet

Får du ikke sånt sosialt lån hos NAV heller? Vet ikke hvordan det der funker, jeg.. Sikkert andre her som kan forklare bedre.

Var det forresten du som skulle i bryllup til besteveninna di?

Skrevet

Huff nå sitter jeg her og gråter, dere er snille som vil donere mat til meg, trodde aldri jeg skulle havne i en sånn situasjon.. Jeg skal prøve å høre med typen min om han kan gi meg et lite lån.. Selv om det er skammelig flaut, han vet ikke så mye om min økonomiske situasjon..

Skrevet

bruker barnet ditt bleier eller andre ting du mangler til barnet?

jeg har en del tørr varer som jeg kan sende i en smart box. men vil gjerne vite hva annet du trenger som bleier, såper, do papir o.l??

Skrevet

Har du søkt på sosialkontoret eller har du tatt info herfra som fakta? Gå på sosialen og prøv igjen. Dere kan jo ikke leve på luft heller...

Skrevet

Har du snakket med sosialkontoret? En ting er at de antagelig ikke vil gi deg noe fast hvis du strengt tatt har "for mye" til å kvalifisere for sosialstønad - med de har egne satser for krisehjelp. Et visst antall kroner for hver dag. Og det får du hvis det er helt krise - når du er helt skrapa og ikke har råd til mat. Til og med sosialkontoret skjønner vanligvis at det er litt overilt å kvitte seg med hjem og bil og andre store utgifter hvis krisen er forbigående. Og dersom det er sånn at du venter på overgangsstønad vil du sannsynligvis kunne få hjelp i mellomtiden. Enten som krisehjelp (kanskje det i første omgang) eller i form av et lån fram til du får pengene dine.

De lar deg ikke sulte - spesielt ikke om du har barn å ta deg av. Fett lever du ikke på den krisehjelpa, men du overlever. Men ikke ring dem - hvis du greier det så gå dit uten å ha noen avtale på forhånd. Det er mye lettere å komme inn til en saksbehandler dersom du står der og trygler om hjelp, enn å få gjort en avtale med dem over telefon. Og kommer du inn til en saksbehandler og får krisehjelp, så vil du sannsynligvis enten få penger eller matkuponger i hånden når du går derfra, ingen ventetid.

Og når du får de skarve kronene; kjøp deg mel og gjær, bak eget brød. Mye billigere enn både knekkebrød og kneip - og da kan du bake noe som det faktisk er mat i. Og tenk igjennom påleggssorter osv, velg noe som metter og som det er litt næring i. Jeg har levd lenge på brød og leverpostei i trange tider som student, og det både metter og er ikke så verst sunt. Og tenk igjennom middagene på samme måte - hva kan du kjøpe som metter og som det er litt næring i? Kanskje er det greit med posesuppe med grovt brød til noen dager og så en litt skikkelig middag som koster litt mer innimellom? Og ofte blir det mye billigere om du lager ting fra grunnen av.

Men aller først: sosialkontoret. Så fort som fy! Husk å ta med kontoutskrifter for de siste tre mnd - eller nettbankinnloggingsdings så du får skrevet ut der - og all mulig annen dokumentasjon på inntekter og utgifter og hvorfor økonomien din akkurat nå er så skakkjørt som den er. Det ordner seg nok :)

Skrevet

Har du type...? Hvorfor kan ikke han hjelpe deg ut?

Skrevet

Jeg husker denne tråden.

Dette har du stelt i stand selv. Du får lære av dette og ta deg av barnet ditt på best mulige måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...