Gå til innhold

Gifte seg på vinteren! Ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå bestemt oss for å gifte oss neste år, i desember (da har vi vært sammen i ti år og forlovet i fem, så det er vel kanskje på tide ;) )

Jeg har lenge drømt om vinterbryllup, og skal så smått begynne å planlegge etterhvert.. Jippi!

Jeg tenker litt trolsk/magisk stemning.. Masse levende lys, gifte seg i skumringstiden med masse fakler utenfor kirka.. Har noen ideer om hvordan jeg vil ha det, men jeg lurte på om det er noen fantasifulle mennesker her som vil hjelpe meg med å komme på noen ideer til pynt, farge på blomster, etc etc.. litt brainstorming, som vi hadde i gamledager på skolen ;)

Har lyst på en avslappet stemning, ikke stivt i det hele tatt. Vi har liten familie begge to, så det blir en del venner som fyller opp resten.

Er det harry med hvit pels (falsk!!) cape?? Til å ha på bilder og sånn? Kan man f.eks ta bilder før kirka hvis det blir for mørkt etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å ta det siste først. Sånn falsk pels er ikke harry på vinterbryllup spør du meg. Høres fantastisk ut å gjøre det på vintern og sånn like før jul er jo de fleste i godt humør og er lette gjester :)

Fakler utenfor og kanskje langs veien opp til kirketrappa hørtes knallfint ut.

Det blir jo gjerne mørkt ganske tidlig i desember.

Lilla blomster er jo fint og spesielt i adventstiden. Orkideer, kala, hydrangea, eller vanda feks? Nå aner ikke jeg priser og om det evn må bestilles i utlandet altså.. (og jeg kan ingenting om blomster, men googla litt nå for å finne det jeg hadde i hodet)

St. Paulia kan man jo bruke til å pynte kirka med. Tror ikke de er så dyre nemlig og de kommer jo vel oftest i potte og kan sendes med hjem med gjestene etterpå feks. Evn lage noe artig utav pottene, om dere vil og har tid.

Man kan ta bilder når man vil, så lenge man bestiller i god tid. Gjerne før kirka, så slipper dere å la gjestene vente for lenge på dere etter kirka og før festen.

Ikke la det gå så mange timer mellom vielse og fest. Jeg var i et bryllup i fjor der brudeparet og forlovere tok seg en times tid for seg selv etter kirke og fotografering og det endte opp med at gjestene sto å tørrprata og kikka på klokka, mens de fire hadde det utstyrtelig artig med champis i en leilighet like ved. Det er jo brudeparet man er kommet for, og vil gjerne tilbringe tid med og se på.

Ble litt dumt og middagen ble forsinket, siden vi kom så sent i gang, så kaffegjestene måtte sitte å vente utenfor festlokalet.. Ble ganske kjip stemning faktisk. Man skulle tro gjestene kunne være litt rundhåndet/fleksible, men det er alltid noen som ikke er det.

Skal dere ha nattmat er jo sodd evn en god lapskaus en god varmer på vintern. Det roer også drikkinga litt, om det er noe å tenke på.

Hva med noen snøball-lykter utenfor kirka? Kanskje noen unge gjester kan hjelpe til med dette, mens dere tar bilder?

Nå tok hjernen min en lur, håper jeg kan komme sterkere tilbake med tips til deg.

hilsen ei som ikke har gifta seg, men som har det litt i hodet :)

Lykke til så lenge!

Skrevet

Hei! Giftet oss i Januar i fjor, nydelig tid å ta det på... En god idé å ta bilder før kirken! Og bruk penger på fotograf... Vi fikk ikke tak i fotograf og har ikke akkurat mange bilder som er gode fra dagen! Mye mørke bilder osv.... Og nesten ikke snø, så drømmen om bilder ute i snøen ble ikke så bra som planlagt.......Lykke til og kos deg med planlegging!

Skrevet

Lilla ja, tenkte på bleklilla, hvitt og sølv som fargetema.. Men hadde ikke tenkt på at lilla også er adventsfarge!

Jeg elsker førjulstiden, synes det er årets beste tid, så det er perfekt for oss å gifte oss da! Alle er også i feststemning generelt, så det blir nok bra!

Skal satse på KORT tid mellom vielsen og mottagelsen. Var også i ett bryllup i fjor der brudeparet tok seg altfor god tid ute. Og på en fremmed liten plass, der gjestene ikke fikk lov til å oppholde seg inne i lokalet, var det kjedelig å spasere rundt i nabolagt i to timer. I penklær og høye hæler :P

Nattmat er en god ide, for det blir nok en fest uti de små timer :) Men vi er mer pølse-mennesker enn lapskaus! Hehe. Tror uansett hva en serverer, så blir det populært.

Vet ikke hvor mye snø som er på denne tiden, men snøballlykter er en god ide hvis det er snø. Tenkte også som velkomst drink å servere gløgg med og uten rødvin og varm sjokolade til de som ikke liker gløgg. Teit?? Skal kikke på et herredshus å ha selskapet i, tror det er veldig fint der. Og det beste er at vi kjøper alt av alkohol og mat/kokk og ordner med servering selv. Det blir mye billigere! Vi må prøve å holde oss til en forholsvis rimelig pris, bryllup kan jo ta litt av når det kommer til pris..

Nå skal jeg tenke masse videre, tusen takk for tips :)

Skrevet

Ja, fotograf er viktig. Tror vi skal å for å ta bilder før kirka, så sparer vi mye tid der også. Me har lyst til å ha noen i mørket også. Kan jo høre med fotografen om det er mulig..

Skrevet

Vi giftet oss 31.12.2007

Vi tok bilder før kirken for vielsen startet ikke før kl. 17

jeg hadde hvit cape. var jo kaldt ute :)

Ellers hadde jeg pyntet lokalet i hvitt sammen med sølv. hadde kjøpt snøkrystaller . Ble veldig pent sammen med sølv lysestakene.

Håper dere får et magisk bryllup og kos deg med planlegging :)

Skrevet

Åh, nå begynner jeg å glede meg :) Rart å tenke snø/vinter detaljer nå. Bor i Singapore for øyeblikket, og her er det konstant HETT... Gleder meg til høst og vinter :)

Fargene blir nok bleklilla, sølv og hvitt..

Gleder meg til å sette alle planene ut i live. Er jo halvannet år til, men greit å begynne så smått med ting. Vi skal prøve å begrense pengebruken, og da kan det sikkert være greit å ha god tid for å finne rimeligere, men allikevel stilige ting. Vil ikke at det skal være spes synlig at vi har spart litt.. (bolig- og mulig bilkjøp til høsten, pluss barn og halv jobbstilling på meg tilsier ikke ett 100 000-kr bryllup!)

Tips til dette mottas også med glede :)

Skrevet

Første tipset mitt er å kikke på e-bay for å finne dekor og sånne gjestegavebokser osv:-)

(Jeg kjøpe akkurat en ivory bryllupsveske til 49 kr der;-) I norge kostet en nesten lik over 500 kr:-o )

Så så jeg noen som hadde fryst en rose nedi vann, å de hadde flere slike kubber utenfor kirken:-)

Hun Hilde Hummelvold giftet seg på vinteren;-) Du kan jo google etter bilder derifra?

Hadde jeg tenkt litt lenger før vi bestemte dato til vårt bryllup, hadde vi skulle giftet oss på nyttårsaften:-D Men nå gleder jeg meg bare til augustbryllupet mitt:-D

Martha Steward(?) har også masse gjørdetselv ideer på sine hjemmesider:-)

Skrevet

Vi skal også ta bilder før kirken:-) Må få til en litt sånn fin "mannen se kjolen for første gang" ting likevell da;-)

Skrevet

Vi giftet oss 19 desember. Var så perfekt med vinterbryllup. Ble kjempefine bilder ute med snøen i bakgrunnen. Vi brukte mørkerødt som en farge som gikk igjen i detaljer.. Jeg hadde kjole med mørkerøde detaljer på, mannen og forloveren hans hadde rødt slips, jenta vår og forloveren min hadde mørkerød kjole. Røde roser på bordet og masse levende lyd. Skikkelig romantisk:)

Vi hadde også fakkelbokser utenfor der vi skulle ha selskapet. Etter kirken før maten fikk alle gløgg med eller uten vin. Godt å ha noe varmt å drikke.

Jeg brukte ikke cape men et tykt sjal som hørte med kjolen. Syns ikke det ble kaldt. Ville vise frem kjolen også.

Skrevet

Forresten, jeg hadde ikke rosebuketter på bordene men jeg klipte de så de kanskje var 4-5 cm lange og tok de i forskjellige glass og skåler med litt vann i. Ble stilig:) Brukte vinglass, konjakkglass og skåler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...