Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste et innlegg inne på anonymforum der jeg så at noen var overbevvist om at ul terminen kan bomme med 1,5 og opptil 3 mnd!

Må si jeg humret meg igjennom lesinga. Gidder ikke spørre på anonymforum, men. Har et spm til dere.

- Er det slik at dere tror dette?

- har du selv opplevd eller kjenner noen som har opplevd at de bommer med så mye?

2uker +\- er jo helt normalt. men 3 uker har jeg blitt fortalt er veldig sjeldent.

så at HI på andre tråden ikke hadde fått noe særlig respons.

:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehh, kan vel ikke si helt at jeg klarer å tro på noe sånt. Ikke at en lege/jordmor klarer å bomme med mer enn 2-3 uker... Noe som jeg også synes er litt drøyt.

En bekjent av en bekjent av meg tok en hjemmetest to dager før hun fødte da. Ehh, var ikke akkurat lang tid til å forberede seg.

Sånn går det når man ikke vet man er gravid før de 9 mndene er gått...

Skrevet

3 mnd har jeg ikke helt troa på, men de bomma med over 3 uker på meg....

Skrevet

Hvordan vet du at de bommet egentlig?

Uuh, blir så forvirret av å tenke på dette! :P

Skrevet

Ja, det lurer jeg og på!

Trodde hele poenget med UL var å finne ut når barnet burde bli født.

Et menneske går gravid i 9 mnd.

Så om du har overstemmelser fra ultralyd uke 12 og uke 18, hvordan finner man da ut at barnet er født 3 uker forseint ?

eller kanskje 5 uker forseint, om man går 2 uker på overtid?

Man ser jo fort om et barn er prematurt.

Hyggelig at folk svarer her inne såfall :)

Skrevet

3 mnd har jeg store problemer med å tro på, men da jeg var på (min første) ordnære ultralyd ble terminen skøvet så mye at jeg måtte ha blitt gravid flere dager etter at jeg testet positivt (drøyt fire uker altså).

Fikk ny ul eller to uker, de flytta de terminen 4 dager i forhold til mensterminen ;o) Hva hun første jordmora dreiv med aner jeg ikke :-D

Skrevet

De bommet med over 2 uker på meg, noe som ville betydd at jeg ble gravid nesten en uke ETTER at jeg testet positivt (testet 3-4 dager før ventet mens).

Var også på ul et par dager etter den positive testen fordi jeg hadde time hos legen min da og han har ul maskin. Da stemte mensterminen min :)

På ordinær ul x 2 ble altså terminen flyttet, men jenta kom på menstermindagen hun ;)

Jeg VISSTE også hvilken dag hun ble unnfanget så jeg var ikke mye i tvil om at jeg hadde rett egentlig.

Skrevet

Jeg visste det fordi mannen min var på jobbreise i 2 mnd. Han var hjemme i to dager. Ikke vanskelig å vite når jeg ble gravid da.

Men legen insisterte på at jeg ble gravid nesten en mnd etter jeg ble det... Hadde jeg hatt en misstenksom mann, hadde jeg kanske hatt ett problem :)

Kunne i dette tilfellet risikert å gå 5 uker over min termin, og det er jo ikke bra. Jenta kom 4 uker før UL terminen. Altså 1 uke før min termin. Hun var 3700g, og ikke akkurat prematur :D

Skrevet

Jeg VIL! wow! dette synes jeg er spennende! Legen insisterte faktisk. Var det en gyn. du gikk til.. er jo stor forskjell på 18 uker gammelt foster og et 14 uker gammelt..

Så ikke legen dette på UL ?

Hørt om mange som har stort sprik fra sin menstermin og UL termin de første ukene av svangerskapet, men dette retter seg opp ved 18 uker kontrollen. Samt mange som har forsinket eggløsning osv.

Jeg har selv født en gutt 4 uker før termin og han var før termin for å si det sånn. men jenta di hadde jo en vekt å forvente til et barn født til termin.

takker for svar :))

Skrevet

Var på ul på sykehus i uke 18 (min uke 18). Når jeg sa at hans termin på ingen måte kunne stemme, sa han at jo, det var slik. Viste seg jo at det ikke var slik :) Har ikke hørt om noen andre som har bomma så ille da, kanskje jenta vår var vrien og ikke ville vise hvor stor hun egentlig var :D

Skrevet

Jøssenavn, må tørre å påstå at denne legen ikke akkurat visste sine saker da. Om man er i tvil på alderen på fosteret burde han ha bed deg komme inn en senere gang slik at han med sikkerhet kunne fastslått en dato for fødsel.

Enda godt jenta di skjønte selv når hun skulle ut! :) Hører det er vannskelig å "krangle" seg frem til at barnet ikke skal ligge over termin pga misstanke om feil dato for fødsel.

Jeg har en venninne som studerer medisin. Hun forteller meg at det er registrert noen sjeldne tilfeller på verdensbasis der fosteret faktisk har sluttet å vokse i 2 uker for å så vokse igjen. Jeg fortalte henne om embryo i dvale, det hadde de aldri lært om på studiet visst nok.

Men, spennende er det lell! :) Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...