Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Jenta mi på 8 mnd vil omtrent bare ha pupp.. har prøvd mange typer grøt og middag, men hun kniper igjen munnen og rister på hodet. Nå i kveld ga jeg henne en flaske (100 ml) med nan, og det drakk hun utrolig nok opp! Tenkte å prøve å lure oppi litt grøtpulver etterhvert.. Jenta er jo 8 mnd, hun burde vel strengt tatt spsie 3-4 måltider om dagen nå.. Syns dere dette var en dum plan?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 Det var en god plan. Gå gradvis over til fast føde. Bland mm med litt grøtpulver slik at du får "velling" og gradvis øk mengden grøt. Kjempelurt. Husk å fortsette å forsøke annen fast føde som middag og fruktmos :-) Plutselig kan hun snu.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #3 Skrevet 6. juli 2010 Kanskje du kan fikse brødskive i små biter så hun kan plukke og putte i munnen selv. Mange som synes det er stas i den alderen der:)
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #5 Skrevet 6. juli 2010 Med pålegg. Blir mye gris av det, men tar jo ikke så lang tid å vaske opp etterpå. Leverpostei er et godt pålegg å begynne med
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #6 Skrevet 6. juli 2010 Gi henne velling, som er tyntflytende grøt gitt på flaske med stort hull i smokken. Så gjør du den tykkere etter hvert. Prøv også med gulrotpuré f.eks. bananmos osv.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #7 Skrevet 6. juli 2010 Hvor får man kjøpt kjøpt smokk med stort hull? HI
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #8 Skrevet 6. juli 2010 Jeg kjøpte smokketopper med stort hull på barnas hus. NUK tror jeg det var.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #9 Skrevet 6. juli 2010 ok.. det er ikke Barnas Hus her, men jeg skal se på Reflex
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #10 Skrevet 6. juli 2010 i sverige selger de vellings flasker.. på euro cash blant annet.. og de er jo store fine i hullene sef.. ellers er det bare å snitte et lite hul i en vanlig avent flaske.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #11 Skrevet 6. juli 2010 Du kan jo også skjære/klippe til større hull på smokkene selv. Da sparer du tid og penger:)
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #12 Skrevet 6. juli 2010 Tvillingene mine ville ikke ha annet enn pupp til de var 11 mnd. Det gikk helt fint det, bare veldig slitsomt. Smart med velling, jeg ville prøvd det og mange andre ting før brødbiter i hvert fall. Mine startet med most banan og most avocado, de ville ikke ha grøt.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #13 Skrevet 6. juli 2010 Hva slags blandingsforhold skal jeg bruke? Og hvilken grøttype? HI
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #14 Skrevet 6. juli 2010 Ikke dumt i det hele tatt, blir jo velling av det når du heller i mer og mer. Frøken her var likedan, brukte lang tid på å venne henne til grøt men plutselig spiste hun det en dag som om hun ikke hadde gjort noe annet. Ikke gi opp Jeg putter i litt fruktmos for å få litt forskjellig smak på grøten.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #15 Skrevet 6. juli 2010 Dere som har laget velling.. Hva slags grøttype har dere brukt?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #16 Skrevet 6. juli 2010 Det er mange unger som går rett fra pupp til brødbiter. Ikke noe galt i det! Er bitene små så er det bare stas å ha i munnen og rotere med. En og annen vil forsvinne nedover i halsen og etterhvert forstår hun at det er en fin måte å bli mett på. Velling er tynn grøt. Lag gjerne av mais eller ris mel siden du ikke har fått vennet henne til gluten så langt. Du kan jo tilsette smak hvis du vil, men små barn har ikke nødvendigvis behov for smak, det er det vi voksne som lærer dem. Mild fruktpure (f.eks fra Hipp) kan jo også være noe å prøve å fortynne. For å få sans for smaken... Ikke gi opp, dette går fint!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2010 #17 Skrevet 6. juli 2010 Hvis du søker på nettbutikker, så finner du garantert vellingsflasker. Enkelt å få ting rett hjem fremfor å dra på ymse butikker og få masse rare råd fra ansatte der. På nettet kan du lese selv..
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #19 Skrevet 7. juli 2010 Syns ikke du har gjort noe dumt. Tror sikkert dere finner ut av det. Hva med mos/knøttmå biter av banan, avokado, potet, brokkoli? Evt blandet med en melkeskvett til passende konsistens?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #20 Skrevet 7. juli 2010 mini her i huset hadde tilvenning til grøt etter brødskiver han.. Han taklet ikke grøt. SNudde seg vekk eller brakk seg.. Under en middag fikk han en skalk i handa..den slukte han bra fort. Neste dag prøvde vi på brødbiter med pålegg, og gutten spiste som aldri før.. Vi klarte til slutt å få i ham grøt (ønsket det fordi det var raskere å fore ham på grøt enn skive).. men det spiste han i bare 2 mndr.. Han er fortsatt ingen grøtgutt i dag.. 2,5 år gammel
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #21 Skrevet 7. juli 2010 Jeg fant faktisk Avent flaskesmokker med stort hull på SparKjøp i dag! var bare innom der for å se på noe helt annet, og 'ramla' over dem. Heldig med den! Så da tester vi velling i kveld. Dessuten var det - 25% på Tom og Trine ullundertøy, bare synd de ikke hadde riktig størrelse.. ikke fullt så heldig med den.. men men
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #22 Skrevet 7. juli 2010 Alle mine tre har blitt tilvendt velling før grøt. Vi brukte vellingsmukk fra Avent til vanlige aventflasker. tror vi startet med en skje grøtpulver til 50 ml mm og økte etterhvert. Ellers har de også fått fruktmos før de ble tilvendt grøt.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #24 Skrevet 7. juli 2010 Må bare spørre om en ting til.. Hva slags grøt kan man blande med MME? de fleste grøtene skal jo blandes med vann, og da er det vel ikke helt heøldig å bruke MMe på dem??? Jeg ammer jo, men jeg får ut veldig lite når jeg pumper så MM er utelukket. Hun har fått ferdigblandet Nan av og til så jeg vet hun drikker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå