Gå til innhold

Vurderer å snart begynne å prøve på neste mann....

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillegutt er bare 5 mnd. Noen erfaringer med "to tette"?

Tenker jeg kanskje skal bli ferdig med det da det frister lite å bli helt fin igjen i et par år og så bli dårlig av svangerskapet en gang til.

Kanskje det er bedre å hive seg ut i det og bli ferdig..? Vi skal nok bare ha 2 barn.

Hva syns dere?

Greier ikke helt å bestemme meg! Samboeren er klar for begge deler, meg det står på (og min helse).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke mine så tette som det dine kanskje blir om du prøver nå.. Men er 1 år og 8 mnd mellom mine da.

Også er jo minste bare 6 uker, så har ikke all verdens erfaring heller!

MEN det som er slitsomt, er å være mye våken på natta, og da må du uansett stå opp tidlig fordi førstemann er våken! Med Iris kunne vi jo ligge til 12 om hun var våken mye om natta. Men det kan vi ikke nå, for Iris vil jo opp å leke =)

Og det å komme seg ut av huset med 2.. Gruer meg litt til vinteren når det er masse klær!

Men som sagt, har liksom ikke mer negativt å si om det. Jeg synes det er kjempekoselig å ha baby i hus, og storesøster er veldig stolt!

Fordelen er jo at hun sikkert ikke husker at hun har vært alene lenger..

Og at man blir ferdig med bleiebarn så si på 3-4 år. (Det blir man jo uansett, men man slipper å ha et bleiebarn, også bleiefri, for så å begynne på nytt med bleiebarn igjen!)

Og en ting til, alle sa at bekkenløsninga kom til å bli verre med nr.2. Det stemte IKKE her! Fikk den i uke 6, men så jobba jeg gjennom manpower og fikk en annen arbeidsplass, og bekkenløsninga stabiliserte seg! Så jeg ble ikke sykemeldt før i uke 32/33, da var jo magen diger og upraktisk å jobbe i BHG med så stor mage. Mye vondt i rygg etter bæring osv.

Kjør på om du orker! Det kommer nok til å bli litt slit kjenner jeg.. =P Men kommer sikkert til å bli mere kos =))

Skrevet

Ja, to bleiebarn er nok litt styr...!

Har ikke hatt våkenetter med babyen jeg har nå da + at vi står opp tidlig allerede, så der tror jeg ikke det blir det store problemet.

Det jeg tenkte mest på er som du sier bekkenløsninga! Hmmmm

Har god tid til å bestemme meg hvertfall.

Takk for ærlig svar! :)

Skrevet

Kjenn etter om du orker det OM nestemann blir en unge med kolikk eller mye nattevåk.

For det kan man jo aldri vite på forhånd...

Skrevet

Hadde ikke våkennetter med Iris vi heller. Hun sov og sover fortsatt natta gjennom, var og er enkel å legge osv.

Denne babyen vil helst ikke sove alene, og sover ganske lite på dagtid. Har mye vondt i magen, noe Iris ikke hadde!

Iris går jo i bhg, sånn egentlig, men første 2 ukene etter at Lily ble født var det jo streik, så fikk hun ørebetennelse, også var hun i bhg i en uke før ferien. Har ikke fått tid til å slappe så mye av akkurat! =P

Ble en litt tøffere start på livet som 2- barnsmor enn jeg hadde håpet på. Men det som ikke dreper deg gjør deg sterkere sier dem ;)

Har lært mye på de siste 6 ukene ja!! Er ikke bare-bare å ha 2 barn. Men satser på at det går seg til før de flytter hjemmefra =D

Nå virker det som det BARE er negative ting med å ha de så tett, men det tror jeg ikke det er! =D Jeg bare fikk meg et lite sjokk da ingenting ble som "planlagt" da Lily ble født! =)

Foressten, å gå gravid + en 1.5 åring som nekta å gå alene, var også litt tøft, men hun ble "tvingt" til å gå selv, så da gikk det bra =) (hun kunne å gå altså, bare nekta når vi var ute)

Nei, bare peise på, bli ferdig med det ;)

Skrevet

For nr 2 ja, men blir ikke 2 unger som skal nattevåkes. Huff, det kan vel ikke bare være negative sider med 2 tette...med det som blir skrevet begynner jeg å lure på hvordan noen orker 2 stk id et hele tatt??

Skrevet

Nei, men barna vekker ofte hverandre her hvertfall, selv om den ene er 1 år og den andre snart 4. Og han eldste ble litt sjalu og begynte å våkne om natta og kreve å få sove hos oss.. Og minste hadde kolikk og skreik 12 timer i døgnet leeeenge. Først n¨å når hun er over 11 måneder hun sover hele natta...

Vi er helt sikre på at to er mer enn nok for å si det sånn.

Dette er ting man ikke kan vite på forhånd da. Det kan skje eller det kan la være å skje:)

Skrevet

Jeg har 17 mnd mellom mine to (altså eldste var 8 mnd da jeg ble gravid).

Ja, det er kos med to barn, ja de begynner å få litt utbytte og glede av hverandre (de er 1 1/2 og 3 år nå) og dette blir nok bare bedre.

MEN

Å gå gravid med liten baby hjemme er noe helt annet enn å være gravid første gangen. Klarer du å løfte eldste opp i matestol, stellebord, vogn osv med diger mage og kanskje bekkenløsning?

Å skulle trøste og mate mens du henger over do og er kvalm?

Hva med våking hele kvelden og natta når dere har en som er våken hele morgenen og dagen?

Med andremann er det ikke bare å ta seg en hvil når du trenger det, da må du hvile når storesøsken tillater det.

Jeg sier alltid at om man er skikkelig motivert og ønser to tette for alt i verden og er forberedt på MASSE slit og arbeid er det bare å kjøre på.

Jeg ville heller fokusert på å nyte det barnet dere nettopp har fått mens han enda er liten baby, få med dere utviklingen og nyt å ha tid til å vie barnet deres fulle oppmerksomhet, lag koselige babyalbum om kvelden når han sover. Også begynn prøvingen på neste når dere har tid og overskudd til å gi lillesøskenet mye av den samme oppmerksomheten (da storerbror/søster begynner å bli mer selvhjulpen).

Med to små går hele dagene med til å skifte bleier, hjelpe med mating, løfte opp, legge ned. Det blir veldig lite tid igjen til kos og kvalitetstid.

Mine begynner nå å bli såpass store at det går an å gjøre ting sammen med dem. Vi kan sitte og lese sammen alle tre, eldste går på do selv så det blir mindre stell og vi kan spise samtidig alle fire og ikke mate ungene først og spise selv etterpå.

Så i mine øyne er det definitivt best med noen år imellom, men for dem som elsker å ha "hendene fulle" med babyer er såklart to tette det ideelle ;-) Jeg angrer ikke på ungene mine (minste var en real overraskelse som vi gladelig ønsket velkommen), men om vi hadde bestemt selv når de skulle bli født hadde vi valgt annerledes.

Skrevet

Jeg ble gravid da eldstemor var 15 mnder. Passet meg perfekt, og kroppen fikk "samlet" seg litt uten at den var "perfekt" før jeg ble gravid igjen.

Skrevet

Hadde nok blitt prøving rundt starten av neste år i såfall, men ser her at de fleste sier at det er et SLIT og kav uten like.

Noen av disse tingene som blir nevnt er jo ikke bare for når barna er tette - her er det snakk om storesøsken og småsøsken..gjør meg litt skeptisk til hvordan det må være med 2 også med noen få års aldersforskjell?

Noen av tingene som det å spise etter ungen(e) det er noe vi gjør allerede, da småen legger seg på ettermiddagen.

Men ikke alle unger er like, så sant dere sier kan vi ende opp med en unge med kolikk, en unge som ikke sover rundt osv osv.

Tror jeg skulle greid det med kvalme og mage ja, og blir ikke bekkenløsninga så ille neste gang så er det nok ikke så ille.

Men blir som sagt veldig skeptisk til å vente kortere enn 5-6 år når jeg ser hva andre har erfart! :P

Ok, kommer nok til å slå fra meg tanken om to tette. Litt redd for at vi kanskje ender opp med kun 1 - pga frykt for nytt tøft svangerskap.

Ikke lett når jeg vet at jeg uansett vil være vond.

Skrevet

Ikke bokstavelig ment blåblå! :)

Er vel litt dialekt..

Gjest Yunie
Skrevet

Vel.. Vi har 2.5 år mellom våre og det er jo ikke SÅ tett men det var et helvete fordet. Nestemann trenger ikke være så enkel om du får den nå eller om ti år. For vår del skulle vi nok ønske vi hadde fått de fortere så vi hadde husket litt hvordan det var. Selv om det ble et levende helvete emd tvillinger med kolikk

Skrevet

Tvillinger med kolikk - uff Yunie!

Skrevet

Når jeg ser hvordan eldste er nå som han er 3 år blir jeg mer og mer overbevist om at den "perfekte" aldersforskjell må være 3-5 år.

Da er de nokså selvstendige, rutiner er i boks, de er "innkjørt" i barnehage har sluttet med bleier osv. Det er med andre ord en helt annen type arbeid med så store barn (slutt på arbeidet blir det vel aldri ...)

Da kan eldste være med på endel av jobben med minste i stedet for at en selv må jobbe dobbelt opp.

Ha litt is i magen, se an hvordan det første året går og nyt tida dere er midt inne i ;-) Jeg anbefaler deg absolutt å få flere barn, for det er alldeles fantastisk ... men gi det i hvertfall et års tid før du hiver deg uti det på nytt.

Det anbefales også at man gir kroppen et år å komme seg på før man blir gravid på ny, for det tærer på kroppen å gå og ruge!

Lykke til med valget :-)

Skrevet

Er skilnad på nestemann og neste mann ;-)

Eg kan ikkje svare på spørsmålet enno, er spent på korleis det vert med 17 mnd mellom vesleguten og nyebabyen, men vel å vere optimistisk at dette går fint!

Skrevet

Akkurat det med nattevåk og tidlig morgener trenger vel ikke være verst, og bleiebytte er ikke den verste jobben med småbarn.:o)

Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde vi fått de litt tettere...

Altså, nummer en sov lite og var tidlig oppe om morgenen..Vi ventet til hun var passert 3 før vi prøvde på nummer 2...FOrdi jeg syntes småbarn var slitsomme, og hun da begynte og vise tegn til å sove litt lenger om morgenen.....

SÅ fikk vi nummer 2 rett før storesøster ble 4 år, og fikk en unge som heller ikke sov mye.Som prøvde og starte dagen mellom 0100 og 0200 HVER natt (med få unntak)i 2,5 år!!!! Samtidig som han MÅTTE opp før klokka 0600..Hjalp ikke at storesøster kunne ligge til 0700 da :o)

Bare sånn for å sette prikken over i en, SÅ har minsten, som nå straks blir 3 vært MYE syk de siste 2-3 mndene......SÅ når han endelig begynte og sove på natta,- (og har ikke vært syk en dag nesten før nå..T.o.m ikke ved barnehagestart) så finner han ut han skal bli syk...Forkjøla med feber i over ei uke. Så blir han frisk, også får storesøster et par uker med mage/tarmroblem og våkennetter, også blir lillegutt smittet av omgangen, KRAFTIG og ligger en uke nesten uten og innta noe mer enn absolutt minimum av væske, så blir han fokjøla, blir bra, forkjøla igen (begge gang med flere dager høy feber)Og nå, denne uka. akutt forsoppelse, som har ført til feber, dårlig matlyst, mye sutter og timer på potta/varmt bad/do for å prøve og bæsje......

Lei nå, gitt.....Vi har nesten 7 år uten skikkelig nattesøvn:o) Men, det går da :o) Så som sagt,- min erfaring er at det kunne vært like greit og "bli ferdig" med det ja..Ikke spre alle "vondtene" over mange, mange år..:o) Lykke til med valget da :o)

Skrevet

Men også husk på at din lille er bare 5 mnd. Jeg hadde ikke nattevåk med min før han ble 9 mnd, og da varte det i over ett år.. med nattevåk og morgener som startet kl 0500. Så man vet aldri, disse små kan endre seg hele tiden.

Personlig ville jeg ikke hatt to så tette, siden jeg igrunn har hatt mer enn nok med mini siden han har styret så mye på nettene etc.har vært veldig utslitt til tider, fatter ikke hvordan jeg skulle taklet en baby i tillegg. Men barn er jo så forskjellige, og man vet aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...