Gå til innhold

Vanskelige grønnsaker - asparges og avocado -

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det arparges sesong nå? I så tilfelle lurer jeg på hvorfor jeg må betale 40-50 kroner for en bunt.

Hva bruker du arparges til?

Hvordan tilbereder du den?

Kan den spises rå?

Avocado - hvor mange ganger har jeg kommet hjem med en avocado som viser seg å ikke kunne brukes.

Det er ikke alltid lett å se på utsiden hvordan avocadoen er inni.

Og ja, jeg prøver å plukke de beste, akkurat modne nok osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asparges er ekstremt arbeidskrevende å dyrke og holder seg relativt dårlig på lager. Den er derfor dyr. Et typisk luksusprodukt.

Jeg bruker den som regel kokt ved siden av kjøtt.

Avokado er også vansklig som du sier. Den lagrer ganske godt, hvis den bare er passe umoden. Jeg vet ingen annen måte å finne spisemoden avokado på enn å klemme forsiktig på dem for å finne noen som er passe myke.

Skrevet

Hjemmelaget aspargessuppe er rå godt! Lettkokt asparges til biff er nydelig :-)

Kjøp alltid hard avocado, legg den på benken eller på et svalt rom. Ta den når den gir litt etter. Godt i salat.

Skrevet

Vi har asparges i trykkoker og serverer sammen med pasta og fløte. Nydelig!

Avocadoen er et sjansespill ja. Jeg har stort hell med den topakning som kalles spiseklar. Til opplysning finnes det to sorter avokado, en grønn og en brun. Jeg trodde at den grønne bare var umoden jeg, men jeg er jo ikke helt med heller da.

Den ene har mange fler kalorier, men er usikker på om det er den brune eller grønne. Jeg spiser flere avokadoer i uka, så jeg burde kanskje visst det.. pleier oftest å kjøpe den brune, da jeg synes den grønne smaker nøtter.

Skrevet

Hvis du bare får tak i umoden, hard avocado, modner den fortere hvis du legger den sammen med epler. Mange av de som er ferdigmodnet i butikken kan være litt brune inni. Mange som kan "klemme-på" trikset:-)

Skrevet

Asparges og avocado er blant mine favoritter :) Asparges: skjaer av ca 2 cm paa stilken. Kok i fosskokende vann i ca 2 min. Skal vaere al dente. Server med enten en klatt smoer, eller bedre: litt maldonsalt, ein daesj olivenolje og feks spekeskinke. Nydelig forrett! Er ogsaa fantastisk som tilbehoer til feks kokt kveite ( server m hollandaise

-saus!), laks eller oerret. Nydelig til biff, vilt mm. Opplysningskontoret for frukt og groent har sikkert mange oppskrifter. Avocado er nydelig til reker! Skjaer i skiver, legg paa loffen sammen m rekene :) Avocado spiser jeg ogsaa som den er, med salt og pepper paa. Nam! God i salat.

Skrevet

Når du kjøper avocado så skal du se om du kan trykke den brune resten fra stilken inn. Kan du trykke den inn m litt motsand er den helt perfekt. Ellers er apsarges godt å lune litt i stekepanna og ev rulle de inn i spekeskine og m revet parmesanost over + rystede pinjekjerner. Ellers godt til div kjøttretter, la de dammpes i kjele m rist m vann under og litt smør + salt.

Namme nam og kos deg:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...