Gå til innhold

Krevende jobb VS rolig jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står midt i et dilemma for tiden og lurer på om det er noen der ute som kan gi noen gode råd.

Har muligheten til å få en nokså krevende jobb ( salg og markedsføring ) innenfor en stor norsk bedrift. Hvis jeg går for jobben vet jeg at jeg til tider må priorietere jobben en del fremover. Jeg vil nok selv ha det som plommen i egget for jeg elsker utfordringer.

Men nå har gulesider også en nokså utfordrende jobb og jeg tenker mye på om det vil være riktig ovenfor familie, venner og aktiviteter at vi begge skal ha en slik jobb.

I prinsippet kan jeg ta meg en rolig jobb og kun jobbe 50% om jeg vil. Da vil jeg kunne støtte både barn og mann. Jeg vil naturligvis finne andre ting å engasjere meg i men vil ikke bli likt en jobb på linje med gulesider.

Er det noen der ute hvor begge har krevende jobber? Erfarer dere at tiden strekker til og at dere er nok tilstede for barna?

Noen som kanskje valgte en rolig jobb i en periode hvor barna var små til fordel for familielivet som ikke har angret på dette?

Hadde vært kjekt å få noen erfaringer fra dere andre på dette ;)

Varm sommerhilsen fra vinglepetter ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har "krevende" jobber begge 2. Jeg er innen markedsføring og desing og har mye å gjøre hele året. Men jobben min er perfekt da jeg kan være på kontoret "når jeg vil". Så jeg er ikke på kontoret 8 timer daglig, men kanskje 6 timer ca og resten jobbes som hjemmekontor etter at barna er i sengs. For meg er dette perfekt løsning da jeg ha drømmejobben + masse tid til barna mine.

Karriere er viktig for meg å ha selv om jeg er småbarnsmor, så hvis du er litt som meg og liker utfordringer og en krevende jobb så går du for det!

Skrevet

Selv om jeg har jobber i en helt annen kategori, kan jeg jo likevel svare på hvordan jeg hadde det. Jeg gikk for en krevende og hektisk jobb og så på utfordringene som noe positivt. Men for meg ble det rett og slett for mye, og jeg ble nødt til å prioritere annerledes. Så jeg byttet jobb og har aldri angret. Det er deilig å kunne bruke mer tid sammen med ungene når de er små, og jeg ser for meg at jeg kan konsentrere meg skikkelig om en annen jobb når de blir større. På jobben var tankene mine hjemme og hjemme var tankene mine på jobben og jeg følte ikke at jeg strakk til noen av stedene. Det var ikke en god følelse. Men folk er forskjellige, kan jo godt hende at du klarer det.

Skrevet

zitara: ja det er jo slik at også i denne jobben er det en del hjemmekontor og papirarbeid kan gjøres på kvelden og i helger så på en slik måte kan det kanskje kombineres ;) takk for svar ;)

Skrevet

Står som arbeidssøker så har vel ikke så mange valgmuligheter egentlig: Men her har mannen regnskapsjobb med overtid deler av året pluss onnearbeid fra morgen til sen kveld både vår og høst. Er derfor "alene" om å ta fatt på barn og husholdning deler av året og en fulltidsjobb+ er ikke realistisk nå som ungene er små. Har høyere utdannelse, kan godt tenke meg en jobb og vokse i, men er ikke laget slik at jeg higer etter å klatre på karriere-stigen.

Det hele kommer vel an på personlighet, overskudd, ressurspersoner som kan trå til. Blir det du som sliter deg ut, eller kommer dere til å dele likt på arbeidsoppgavene hjemme? Noen ordner seg med vaskehjelp / au-pair

Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem der både min mor og min far har hatt ekstremt krevende jobber av type 200 reisedøgn i året til sammen omtrent. Vi barna klarte oss alene, og har sikkert dratt fordel av det på sett og vis, men da vi ble henholdsvis 8 og 10 år, bestemte mamma seg for å trappe ned. Hun har aldri angret. "Karrieren" kan man alltids fokusere på de mange, mange årene man ikke har småbarn. Men når man har småbarn, er det bare dårlig gjort dersom ingen av foreldrene er tilstede omtrent til enhver tid. Mye som skal følges opp i forhold til skole, fritidsaktiveter o.l.

Men samtidig kunne kanskje pappaen vurdert en mindre hektisk jobb? Er liksom alltid sånn at moren skal trappe ned sitt yrkesliv dersom en av foreldrene må/bør det... Ikke at jeg tror du får mannen din med på det!

Skrevet

Jeg heller vel kanskje mer mot det å ta meg en rolig jobb om jeg skal følge magen og hjertet.

Fornuften sier at om jeg tar meg en rolig jobb vil jeg trekke organisatoriske ting etterhvert til meg og få flere utfordringer uansett...

Men er litt usikker på om den tilværelsen vil få meg til å flippe fordi jeg har hatt jobber hvor det lett har blitt 60 timer i uka. Så blir det jo litt sånn at man lever på mannen og synes bare det kan virke vanskelig når jeg i tidligere forhold har vært likestilt ang inntekt da ;)

Solunger: Om du hadde fått deg jobb nå ville det da vært en deltidsjobb?

Skrevet

Vi har begge jobber som ikke krever oss døgnet rundt og hvor vi kan jobbe redusert. En viktig årsak er at vi har et barn som vi vil ta vare på og være sammen som familie. Vi tjener mer enn nok for å få hjulene til å gå rundt og vi har interessante jobber.

Skrevet

Er nokså enig med deg Clumsy:)

Når den ene tjener 3 x så mye som den andre så er valget litt enkelt på hvem som skal trappe ned kniiiis :) Tror faktisk gulesider hadde tent på ideen men det hadde blitt litt annerledes økonomisk ;)

Men hvem vet i fremtiden...

hvordan går det med loverboy forresten?

Skrevet

Mamma var veldig opptatt av at hun, dersom pappa forlot oss, skulle klare å forsørge oss selv, så hun ville aldri være økonomisk avhengig av pappa. Men vet det er sånn hos mange, kanskje ikke at man er direkte avhengig, men at mannens inntekt gjør at man har friere spillerom med tanke på hva man kan ta seg råd til.

Alt bra med Loverboy, han skal snart en uke til syden på treningsleir skråstrek guttetur, kommer til å savne han noe vakent. Men vi har akkurat vært på spahotell i noen dager, så fikk tatt igjen noe av det vi kommer til å miste av tid sammen der, hehe. Alt bra med deg? Blitt noe mer soling i Frognerparken? :-) Og ikke kom her og si at du IKKE er brun nå, altså!

Skrevet

I dag har jeg slikket sol i 3 timer og fikk nok hehe. Og nei jeg er et av de eksemplarene som rett og slett ikke blir brun;)

Kondisen derimot går det bedre med. Trener en del og skal løpe i Maridalen i morgen :)

Treningsleir/guttetur hører jo med med en kjæreste med den tilværelsen. Sukk...du kan jo kose deg selv da 1 uke ;) Og deilig med spa da :) Vi har tenkt oss 2-3 dager til Stavanger til helgen om alt klaffer og da håper jeg det blir en natt på et deilig hotell....

Skrevet

Kondisen her også er på topp, er det ikke helt herlig å kjenne at kroppen fungerer? Løp et løp her i hjembyen for halvannen uke siden og kom på 8. plass av noenogsytti totalt, så det var jeg veldig fornøyd med. Har tenkt å melde meg på Oslo Maraton, men vet ikke om jeg tør=p Løper du slike ting?

Spa er herlig, og spesielt på det spahotellet. Nydelig utsikt, nydelig mat, nydelig alt=p

3 timer!? Det var lenge. Så lenge holder jeg nesten aldri ut, eller gjør kanskje det, men bader hele tiden, så...

Skrevet

haha jeg badet 2 ganger hvis ikke hadde jeg ikke holdt ut....

jo maraton er noe jeg har tenkt på men da halvmaraton....steike du må være den første jeg har støtt på her på dib som løper ;) Grattis med en god plassering... jeg er ennå ikke i beste form... har det ennå tungt på intervalltreningene og trenger en del av dem for å få opp o2opptaket og forbedre hastigheten ja...

men drømmer om å løpe oslo maraton ;) men er også der at jeg ikke vet om jeg tør hihi.... det er jo ikke så mange plasser igjen har jeg forstått ;)

hvor langt løp du da på det løpet og hva ble tiden...? gulesider løper jo også men å trene med han blir jo for han bare en spasertur haha....

Skrevet

Jeg elsker å bade. Må ta med meg Loverboy ned på stranden her hele tiden, han blir mildt sagt lei... Ikke tør han å bade heller, noe som blir ganske ensomt for meg i lengden. Men jeg fikk lurt han til morgenbad i går eller når det var, og det var jo bra.

Jeg løper ikke sånn seriøst, er egentlig ikke løping jeg trener, men mye kondisjon på sånne Spenst-timer med høypuls og masse løping, jogging, hopping osv. Så det løpet var bare noe jeg ville gjøre for moro skyld, løp bare 5 km, fikk grei nok tid, husker ikke i farten, parogtyveminutter eller noe. Skulle egentlig løpe 10 km, men meldte meg på feil (av alle ting, var overbevist om at jeg hadde meldt meg på 10 inntil jeg kom den dagen).

Jeg hadde aldri løp hele Oslo-maraton tror jeg. Men jeg vil tørre å løpe halvt!! Har noen kompiser som driver og maser men ja, er det så fullt allerede??

Skrevet

Been there - done that - not doing it again.

Dårlig samvittighet både overfor jobb og barn hele tiden, noe som medførte i lite søvn. Stillingen var i utgangspunktet helt topp, men fant til slutt ut at det ikke var verdt det.

Har bestemt meg for å nyte barna mine, og har gitt f i karriere. Det finnes så mye annet som er viktigere her i verden. Det er ikke akkurat det om man valgte en karriere/bra jobb som er det man kommer til å angre mest på. Jeg mener og tror at man kommer til å angre mer på all den tiden man "kastet bort" på dette istedetfor å være med de man er glad i.

Kommer ALDRI igjen til å ta en jobb med så mye ansvar at det krever at man ikke kan slutte halv fire - fire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...