Gå til innhold

en liten oppmuntring til de med 3 åringer og bleieslutt :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på 3 1/2 år som aldri var særlig interessert i hverken å sitte på potte eller do. Ingenting funket, ikke klistermerker eller annen belønning. Når vi holdt på med klistermerker så ville hun riktignok sitte på potte, men gjorde ingenting og satt der bare for å få et klistermerke hehe.

Når vi forsøkte uten bleie og hun hadde uhell i buksa så var det tydeligvis veldig kjedelig for henne, da nektet hun å ha på noe annet enn bleie.

Så en søndag for 2 1/2 uke siden var det fint og varmt vær, jeg tok på henne kjole og truse og sa til henne at i dag går vi uten bleie. Og det fungerte utmerket :-) Noen uhell selvfølgelig, men ikke værre enn at vi bare vasket litt og bytta truse.

På mandagen så spurte jeg henne om vi skulle ta på "trusebleie" (up n go), nei mamma sa hun, jeg vil ha på bare stor jente truse jeg :-) Så da gikk hun stolt avgårde til bhg uten bleie og har siden vært bleiefri på dagtid :-)

Så for 1 uke siden så ville hun også sove uten bleie, hadde uhell første natten, etter det har hun ropt når hun må på do om natten og ingen flere uhell :-)

Tydelig at hun nå fant ut selv at hun ville slutte med bleie, hun får selvsagt masse ros dagen lang om hvor flink hun er. og jeg ser hvor stolt hun blir av seg selv hver gang :-)

Så selv om de ikke viser så stor interesse for dotrening så er det håp :-) Jeg trodde en stund at hun kom til å bruke bleie lenge etter alle andre på hennes alder hadde sluttet :-)

Men på bare 2 1/2 uke har hun blitt bleiefri både på dagtid og på natten helt på eget initiativ :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink jente! Gratulerer med bleiefri sommer! :)

Skrevet

Så flink hun er - gratulerer med bleifri jente:-) har en jente som snart fyller 3 som er litt som din. Hun syns det er stas å tisse på do og får da klistremerke, men hun har aldri bæsjet på do. Tror det rett og slett går på at hun ikke gidder...er vel litt for lettvint med bleie. Har prøbd å la henne gå uten flere ganger, men det blir bare uhell, og da vil hun ikke mer. Får vel ta det som det kommer, og håper at hun blir bleiefri i sommer.

Skrevet

Sønnen min også, på 2år og 20 mndr begynte med at han fikk "vondt i tissen"...VI skjønte ikke dette helt, men han fikk gå på do da..Og jammen, han tisset gitt...Hendte et par ganger om dagen i noen få dager,- også begynte vi og se at bleien var jo tørre jo. Og "vondt i tissen" er byttet med "må på do":...Så vi bruker trusebleie og truse litt om hverandre, men alltid bleie på natta. Men også der har vi hatt flere morgener med tørr bleie :o)

Vi tør ikke "slippe helt" opp med bare truse enda, men vi må vel bare trå til:o) Hadde nå bare vært sommer her, men varmen lar vente på seg, selv om vi hadde et blaff i helga.

Nå begynner han derimot og ha "aua magen";- da må han ha drikke...Blir litt skeptisk til "aua'er",- men siden aua tissen betød tissetrengt, så lurer jeg på om aua magen betyr tørst, rett og slett? Selv om DET ikke kjennes i magen..

UAnsett.. vi har håp om bleiefri gutt i løpet av sommeren. Vi skal satse for fullt når ferien begynner. Med kun truse:o)

Lykke til med jenta di forresten:o) Jeg har også fått tro på at ungene "Ordner det selv",- ang tissinga. Men tror ikke det samme gjelder smukka...

Skrevet

Så flink hun er:)

Min 3-åring sluttet også nettopp med bleie, men bare på dagtid da.

Jeg måtte bare droppe alle råd jeg hadde fått. Vi prøvde å øve på potta, sette henne der til faste tider, la dokka få potte, kjøpe kule truser osv. Ingenting fungerte. Det hendte hun satte seg på potta men hun tisset aldri. Hun holdt seg heller, og ventet til bleia var på igjen.

Nå i juni tok jeg av bleia og hun hadde uhell i tre dager. Så fant hun ut at det gikk fint å holde seg. Da tok vi fram potta og gav henne noe å drikke mens hun satt der hvis det var lenge siden hun hadde tisset. Da kom det alltid noe. Det tok vel en uke før hun skjønte hvordan hun skulle tissa på eget initiativ. Hun gikk også fra å være null interessert til å bli tørr på dagtid på en uke, og det var ikke så veldig mange uhell heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...