Gå til innhold

Må jeg legge på meg?


iok med sønn <3

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har vel stort sett bare magen som stikker ut, sier de som vet... hehe... I dag var jeg på kontroll hos legen, og hun sa at jeg godt kunne prøve å spise litt mer...? Det har jeg ikke tenkt til! Jeg spiser det som jeg orker, hverken mer eller mindre... Hun syne jeg skal ha gått opp 10kg til jeg skal føde, men det er jo ennå 5 uker igjen, og en mulighet for at det skjer uten at jeg spiser noe særlig mer...

 

Det var ikke noe krise sa hun, men det var greit å ha litt å gå på... hmmm... men jeg har høy forbrenning, og det må jeg vel være glad for? Eller?? :P Tror jeg er litt for opptatt av vekta også da, men jeg trener aldri, og spiser ikke "riktig" heller... men uvant å gå opp så mange kg på så kort tid liksom :P Så når jeg hadde gått opp 1 1/2 kg på 20 dager.. ser jeg jo at det stiger liskom... Tror ikke det blir noe stress jeg :)

 

Noen legger på seg mye, andre lite... sånn er det bare! Å sikkert noen som kanskje synes det er irriteredes at jeg kriver dette når de kanskje trener å tår på, og har gått opp MYE! Men jeg lover dere... er dere godt trent så går de nok fort av igjen :) Har en venninne som trente MYE og hun la på seg 23 kg, de er nesten borte nå. 2 mnd etter fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I første svangerskap da jeg gikk med sønn min la jeg på meg 2 kilo bare, å 3 dager etter ks veide jeg 8 kilo under det jeg veide før jeg ble gravid. Men det pga at jeg spiste minimalt i slutten for hadde konstante gallesteinsanfall og galleblærebetennelse.

 

Nå er jeg 31+4 uker på vei med tvillinger å har lagt på meg 4 kilo. Fikk næringstett "shake" av legen for med tvillinger burde jeg ha lagt på meg rundt 14-18 kilo nå. Har gått på det i over 1 mnd men uten resultater. Det er ikke bra å ikke legge på seg, tvilling 2 har sluttet å vokse siden uke 18, og tvilling 1 har begynt å gå nedover den å nå, så mulig det blir prematur fødsel. Jeg vil oppfordre deg til å forsøke slike næringstette drikker for du har godt av noen ekstra kilo, å det å få vite at barnet inni deg ikke har det bra å ikke vokser, er lite moro :( masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta er vel så og si et problem om den er for liten eller for stor.. Har selv gått opp 16 kg med tvillinger og er uke 32 nå.. De siste seks kiloene har kommet raskt på og jeg tror mye av det er vann.. Tv1 er 9% mindre enn normalen og tv2 er 17%, dvs de er små (har hele veien hatt god tilgang til mat og har hver sin morkake)..

 

Kanksje tenker du for mye på vekta di? Det vil være tøft i ettertid og amme og mange mister mange kilo i den kampen.. Da vil man helst ikke ta av overskuddslageret man hadde før graviditet, da dette fettet inneholder en del giftstoffer i forhold til det du har lagt på deg i graviditeten..

 

Men stakkars, sier jo ikke at du skal sette deg på "ræva å ede junk" resten av svangerskapet.. Om du har en jevn vekst og et sunt kosthold er det jo det som er det viktigste.. Lykke til vaffal =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke sånn at jeg ikke har lagt på meg da :P Å kidden er stor, så ikke noe fare der liksom... Så jeg er oppi 7 kg, og synes ikke man skal "spise for to" for å si det slik. Jeg spiser helt normalt, til jeg er mett... og noen ganger litt til om det er noe ektra godt!! Så jeg er nok ikke slik som dere som har tvillinger nei... Da hadde jeg nok tatt til meg litt mere, eller fått noe av legen ja.. Hun var ikke akkurat bekymret... men om jeg greide det kunne jeg spise ei skive ekstra...

 

Jeg er bare 3 kg fra vekta hun ønsker jeg skal ha, og det tror jeg at jeg kommer oppi uten å spise mer enn normalt ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet har det bra, så er ikke det så nøye. Men når du går så lite opp, så tar barnet av alle dine reserver og av din energi. Selv er jeg i uke 34 nå, og har også bare gått opp 2kg fra jeg ble gravid. Men jenta mi er stor, og kraftig, og har det som plommen i egget der inne. Så er egentlig kun meg som er sliten og har lite energi å gå på. Og det er ikke nødvendigvis farlig eller uforsvarlig for barnet.

 

Med sønnen min la jeg på meg 12kg, og han var mindre enn henne under svangerskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese innlegget en gang til iok, og da syns jeg ikke 7 kg var så fryktelig lite å gå opp egentlig.. Må jo si at 2 kg høres ganske slitsomt ut, med tanke på energien ja.. Har selv ikke tenkt på at jeg må spise for to (eller tre), det er det heller ikke plass til.. Spiser generelt mindre enn tidligere, noe som ikke er meningen.. Kan da ikke skjønne at man i dag skal høre setningen "spise for to".. Er ikke denne avleggs? Tenker på at den siste tiden, som du er inne i, legger mor ofte på seg i form av vann i kroppen og dette spiller vel generelt ikke noen positiv rolle på vekta?

Nå spørs det jo hvordan du var før, men syns ikke 7 kg var så ille og du har jo noen uker igjen også hvor vekta til babyen skal stige litt og da vil jo din også komme seg oppover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ikke sant. Så har jeg fint blodtrykk og ikke noe mangel på energi eller noe, så jeg sjønner ikke hvorfor jeg skal måtte prøve å stappe i meg noe mere da...

 

Er litt forskjell med 2 kg liksom. Den sjønner jeg godt. Å pesielt når man venter tvillinger... Men jeg føler meg helt fin, og baby har det bra, så da spiser jeg slik jeg alltid gjør :)

Er jo ofte sånn at du kanskje spiser mer når du begynner å amme da, har jeg hørt? Så da gjør jeg vel sikkert det da, så jeg tror ikke det er noe fare akkurat..

 

Og når vi snakker om vekta så er det ikke så rart at jeg er litt opptatt av den.. for det er jo det folk kommenterer på meg hele tiden. Hvor mye har du gått opp nå? Å du er heldig, du har jo bare magen... Sjønner? Nesten så du føler presset for å holde deg til det de sier. Hva hadde de sagt om jeg var full av vann i kroppen? Og hvorfor må de fortelle hva de veide, og at de var mye mindre enn meg/ evt større... Det er ikke noe konkuranse akkurat, men fakta er at vi og alle rundt oss er opptatt av vekta, også under svangerskap... å det smitter jo over å du kan bli det selv også...

 

Ingen som har spurt om vekta i dag da :P deilig d... For nå er det ei anna på jobb som er gravid, og de har allerede begynt å si: Du kommer ikke til å bli stor, du kommer ikke til å legge på deg så mye... Tenk om hun gjør det da? Så føler du deg bare SYKT mye verre... :( Off... jaja... Må kanskje bare lære å si ifra at det blir litt mye fokus på vekt og str....

 

Hehe.. mye rart jeg hadde på hjerte pluttselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel få en del cravings når man ammer ja, har hørt om de ;p

 

Syns det er utrolig kjedelig at med en gang man blir gravid så er det fullt lovlig for alle å kommentere hva du spiser, hvor mye du spiser og hva din vekt er.. Først sier de at du er kjempeflott gravid som ikke har annet enn magen, for i neste øyeblikk å gi deg kallenavnet "tjukka".. Og så kommenterer de at du kanskje ikke burde spise ditt og datt.. Jeg blir helt frustrert og skjønner ikke hvorfor folk må si ifra om alt.. Jeg hadde et mål da jeg ble gravid og det var å ikke gå opp 30 kg, og det har jeg klart.. Jeg spiser ikke bare sunt, men det meste er relativt bra for kroppen.. Og jeg har ikke likt verken godteri, junk el brus så har vært heldig der.. Selv om folk sier at "du har jo ikke gått opp annet enn magen" så sårer det litt.. For jeg har jo ikke kunnet bruke mine egne bukser siden uke 9..

 

Folk er bare rare, kan de ikke la være med å kommentere alt?

Tenker også litt på hva som er plass til i magen av mat, kjenner selv at jeg må spise mange små porsjoner fordi det rett og slett ikke er plass.. Men det er jo grenser for hvor mange småporsjoner det er plass til også ;p ei ekstra skive til om dagen, ja det går jo.. men hadde ikke selv følt det var nødvendig med mindre jeg var underernært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra vi er enige doble <3<3 :D

Lykke til me twins da <3 Skal du føde vaginalt eller ks? Når er termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig vaginalt, ingen som har snakket om noe anna ennå =) Begge ligger i hodeleie så det skal gå fint.. Har termin 3. september så er litt "ulovlig" her inne i augustklubben.. til mitt forsvar så kommer de ikke senere enn uke 39 da og det er jo august.. Når har du termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lagt på meg 6 kilo hittil i svangerskapet, og er nå over 36 uker på vei. Var i utgangspunktet helt normalvektig, med en høyde på 178 og 72 kg. Jeg spiser akuratt det jeg har lyst på. MEN.. Jeg går tur hver eneste dag. Og jeg tar i såpass at jeg svetter skikkelig. Tror nok det er det som er grunnen til at jeg ikke går opp noe. Vekta har stått still siste måneden. Folk ser jo at det bare er mage på meg, derfor får jeg mange spørsmål om hvor mye jeg har lagt på meg. Og folk synes jo det er helt utrolig. Vet jeg ikke kommer til å bikke 10 kilo, og jeg synes det er helt greit. JM har sagt at vektøkningen er fin, blodtrykket er bra, og alt av andre prøver er bra:) Så jeg bare koser meg men tanken på at buksene kommer til å passe etter bare noen dager!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 14 august, så det nærmer seg :) Ja, de kommer vel sikkert i august ja. Så spennende da :D Var det gutter? Jeg venter en rabbagast her :P hehe... Sambo håper han ikke tar etter han i oppførsel, for han var litt turbo som liten. Meg derimot, var rolig å behagelig ;) hehe... så det blir spennende å se da :) Min lillegutt blir halvt vietnameser, så det er spesielt spennende å se fargene hans synes jeg :) Sikkert det samme for alle andre da, men... :P Vi får bare glede oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...