Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Hvilken aldersforskjell har dere på ungene, og hvordan har det fungert synes dere? Hva er fordeler og ulemper med ulike aldersforskjeller slik dere ser det? Vi har en liten gutt på 14 måneder, og har lyst på en til, men vet ikke helt NÅR vi skal gjøre det. Enten prøver vi nå, og lillegutt er to år + når nestemann kommer, eller vi venter en stund (f.eks et år)... Jeg må innrømme at svangerskap, fødsel og barseltid ikke frister veldig, og jeg har på en måte lyst til å få det unnagjort.. Dessuten er det jo en fordel å bli ferdig med bleier og alt som hører med små barn litt tidligere enn hvis vi venter. Selvfølgelig tenker jeg på at det blir mer slitsomt med to års aldersforskjell enn f.eks tre års forskjell, men det kan vel være en fordel også? I fremtiden vil de vel få mer glede av hverandre? og, er det så slitsomt at man neeesten dør å ha to såpass tette?? Hva tenker dere?
Vannmann83 Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Jeg har desverre ingen erfaringer å komme med, for lillebror kommer om et par uker. Men storesøster er nå snart 17 måneder gammel. Har hørt masse meninger om det å få det tett. Kan bli litt slitsomt det første året, men de kommer til å få mye større glede av hverandre tidlig, noe som kommer foreldrene til gode. Mange sier også at det blir mindre sjalusi i og med at eldstemann husker lite av hvordan det var å være alene. Vi er veldig opptatt av at de skal leke godt sammen, og at når vi velger helgeaktiviteter/ferier o.l vil det være enklere da de har mer like interesser enn om det hadde vært 3-4 år mellom. Så vi har hoppet i det, og gleder oss masse!! Lykke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 Jeg har en på 18 mnd, og vil ha minst 2,5 år mellom,helst bortimot 3. Men helst ikke mer enn 3 år. 2 tette er uaktuelt her hvertfall. Vi har slitt med nattesøvnen til nå, og har ikke noe håp om snarlig bedring heller. Jeg føler meg pr i dag ikke i god nok form til å bli gravid. Er sliten etter lang tid med dårlig nattesøvn. Og gutten vår er ellers aktiv og krevende. Har foreløpig ikke barnehageplass og vet ikke om vi får det til høsten heller. Jeg hadde et kjempefint svangerskap sist, uten en eneste plage og var i toppform til siste dag. Men det er jo ingen garanti for at det blir sånn neste gang. Så jeg ser det som et skrekkscenario å bli gravid, være i dårlig form og ha en aktiv 2 åring hjemme. Også er jeg litt skremt av det en nabo går i gjennom. De fikk baby i mars, og har en som ble 2 år nå i juni. Det er jo ikke noen uvasnlig aldersforskjell, men denne gutten er også veldig aktiv, og har etter at den nye babyen kom tatt helt av. Det virker som han er inne i trassalderen allerede. Han slår seg vrang for den minste ting flere ganger for dag, og hyler og skriker i timesvis(han er heller ikke i barnehage). Ser ofte moren helt fortvilt på jakt etter den krakilske guttungen, han har det nemlig med å stikke av når han får disse anfallene sine. Også får jeg så vondt av den lille babyen som må være oppi den støyen hele dagen. Ofte ligger han ute å skriker i vognen, mens moren har mer enn nok med den eldste. Jeg har mang en gang tenkt for meg selv; aldri om jeg skal ha to tette. Ikke at det er bare enkelt når de er 3 år heller, men de er ofte greiere å ha med å gjøre på den måten at de har bedre språk og man kan kommunisere bedre med de, de kan involveres mer, hjelpe til med stell og annet. Det er mine tanker hvertfall.
Vannmann83 Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Nå skal det sies at eldstejenta mi har vært en engel fra dag 1. En skikkelig blid og aktiv jente, men ikke noe vi blir slitne av. Og nattesøvnen har det heller ikke vært noe å si på. Legger henne mellom 7 og 8, og hun sover til halv 9-9. Men vi har barnehageplass til henne da. Hadde nok ikke vært aktuelt å hatt 2 små hjemme hele dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå