Gå til innhold

Når tok trassalderen SLUTT hos ditt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stålsetter meg til at det tar litt tid, men hva er erfaringen til de erfarne mødre?

Jentungen min er bare 2,5 men trallalla hvilken trass det er i den kroppen for tida.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om barnet begynner å få egne meninger er ikke jeg en stor fan av ordet TRASS. De må jo få lov til å bestemme de små også - iallefall må de få lov til å tro at de bestemmer. Her begynte småen å forandre seg veldig ved 3år. De sterke meningene kommer frem annenhver dag og har vart i 3mnd. Ser ikke til å forandre seg med det første. Han har forstått regelen om at hyl og skrik ikke gir noen form for oppmerksomhet - og det hjelper noe.

Skrevet

Når en 2-2,5 år gammel unge hyler av full hals i 1,5- 2 timer og dunker hodet i gulvet selv om den vet at vi ikke gir etter vil jeg kalle det trass i allefall.

Slik var vår som nå er 5 år og fortsatt trassette.

Tror ikke de slutter før de flytter ut.

Skrevet

Jeg tror ikke trassalderen slutter noensinne..

Jeg er 18 år, og mamma sier jeg fortsatt er i trassalderen ;)

Skrevet

Tja, jeg har en som blir 8 år i høst og er skikkelig pre-tenåring for tiden. Er jo en annen type trass enn en 2-3 åring har, men fortsatt trass. Slitsomt til tider ja, men absolutt et sunnhetstegn, så heller trass enn ikke trass tross alt ;-)

Skrevet

hyle, brøle, spinne rundt på gulvet-trassen sluttet ved 2,5 år med nr 1..

Har roet seg veldig etter 2,5 år med nr 2 også.. men han er ikke helt ferdig enda..

Skrevet

Mine to eldste barn er 19 og 21 år, og de er faen meg fortsatt i trassalderen.

"Hver alder har sin sjarm" er et ordtak jeg har hørt. Sjarm og sjarm... Vet ikke helt hvor sjarmerende jeg synes det er når 21-åringen hyler og skriker fordi PCn klikker litt ;)

Skrevet

hehe godt å høre at de trasser til de er voksne, men var mer denne barnetrassen jeg var interessert i ;) Den som skal slutte mellom 2,5 og 5 en gan, og da lurer jeg (fortsatt) på hvor lenge den varte for deg ...

(men takk til deg sfinxn).

Skrevet

Altså, det er jo bare at den antar ulik form.

Eksempel på 3 åringen:

Han får beskjed om å ta på seg skoene fordi vi skal gå ut. Han vil ikke, verken ta på sko eller gå ut. Jeg sier at joda, vi skal ut. Han hyyyyyler "Nei, vil ikke" og sparker/kaster gjerne skoene langt vekk og gjentar "ne-ei" med høy stemme, evt går det over til både gråting og hyling om jeg henter skoene, tar dem på og drar ham med ut.

Lignende eksempel på han som snart er 8 år:

Han får beskjed om å kle på seg fordi vi skal gå. Han svarer at han har ikke lyst og vil ikke kle på seg. Jeg forklarer at joda, vi skal gå og han får ikke være alene igjen hjemme. Han svarer at han nekter å gå, med høy stemme, og legger til at jeg ikke kan tvinge ham. Jeg svarer at det kan jeg faktisk siden jeg er mammaen hans og har lov til å bestemme over ham. Han hyler at jeg er verdens verste mamma og ikke bryr meg om følelsene hans, så legger han gjerne til "jeg skal gå ut jeg, bare gå og dø, og så kan du se hvor lei deg du blir!", mens han smokker på seg skoene, går ut og smeller igjen døren så hele huset rister. Jeg etter for å si hva jeg mener om slik oppførsel og så er vi igang.

Helt ærlig så synes jeg 2-3 års trassen er ganske søt og enkel i forhold til pre-tenårings-trassen ;-)

Skrevet

Her har vi heldigvis ikke noe vi kaller trass. Synes det er noe negativt foreldre kommer opp med fordi de ikke forstår ungene sine. Ikke misforstå, det hender at vi ikke er på bølgelengde her også. Men da finner jeg heller frem en god bok om barneoppdragelse, så finner jeg fort ut hva jeg har gjort galt.

Skrevet

Hmmm dette var interessant. Så trass er kun hos foreldre som ikke forstår barna ...ehmm. Kan du utdype hva du gjør for å unngå slike situasjoner?

Skrevet

Hmmm dette var interessant. Så trass er kun hos foreldre som ikke forstår barna ...ehmm. Kan du utdype hva du gjør for å unngå slike situasjoner?

Skrevet

Å herregud!!!

Hvor mange barn har du og hvor gammel??

Tipper du kommer til å få deg noen nesestyvere ;-)

ha ha ha.... må bare le litt altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...