Gå til innhold

Barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags avtale om bidrag har dere? Kan dere fortelle litt om type avtale, hvordan man går frem, og hvordan det fungerer i praksis? Når man går inn på en privat avtale, kan betalingen gå gjennom NAV/ Statens innkrevingssentral? Hvem av de er det? Er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem og hva som er best.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går vi gjennom nav, og siden bf går på sosialen er det ikke mye, får vel det som er det laveste. 1350 kr ca...

Ville ikke hatt en privat avtale fordi at det er så lett for dem og skli unna. men om jeg skulle, hadde jeg nok tatt det gjennom advokat eller noe.

Slik som med bf til ungen ei veninne av meg, når han fikk penger ijen på skatten så ble alt tatt av nav fordi han var skyldig penger( eller staten som tok pengene)

Men om du vet han er en sikker betaler så ville jeg kansje hatt privat avtale.

Skrevet

Jeg har (jeg..barnet mitt??!!) alt gjennom nav (og bidraget blir trukket av lønna til bf), han betaler ca 2000,- i mnd. Enkelt, greit og ikkeno mas... slipper å purre på penger...

Skrevet

Du kan gå gjennom NAV. Anbefaler dette, da de har mer "makt" om han ikke betaler.

Og ved å ta det gjennom NAV, så kan du ha rett på bidragsforskudd om han ikke betaler en måned.

Dere kan lage en privat avtale, og be NAV kreve det inn. Dette koster ingenting.

Dere kan også be NAV regne det ut og også kreve det inn. Da koster det ca 800 pr pers. i engangsgebyr. Har du lav inntekt, eller bare OS, så kan du be om å slippe engangsgebyret.

Om dere lager en privat avtale, så anbefaler jeg at dere bruker bidragsveilederen på NAV.no for å finne et mest mulig rettferdig beløp å sette som bidrag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...