Gå til innhold

Dere som har hatt 32 ukers ultralyd.. hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært der i dag...er 32+3 i dag og ble satt opp på ny time om 14 dager for å sjekke veksten til lillemor.. hun hadde vist en vekstprosent som er 8% lavere enn snittet.. har tre barn fra før som henholdsvis var 3740,4080,4075 ved fødsel.

Hun here har en BPD på 82 og en MAD på 87,5..

Kjenner det er urolig inni magen min og jeg er redd det kan være npe galt.. hva er deres opplevelser rundt dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8 prosent + eller- er ikke mye. Godt de velger å følge opp da.

Skrevet

Jeg hadde jevnlige ultralyder fra uke 20 og opp til fødsel og har badre gode er faringer.

Ble fulgt opp pga svangerskapsforgitfning og litt dårlig vekst.

Gjennomsnittlig fødselsvekt var vel den gangen omtrent 3600 eller noe sånt og vårt barn var 2900 ved fullgått svangerskap. Altså endel under gjennomsnittet, men ikke farlig lavt:)

På UL sjekket de alltid blodgjennomstrømingen i navlestrenger for å se at denne var bra.

Hva er du redd for kan være galt da?

Hvis du har smerter i magen eller dårlig med liv, må du selvfølgelig kontakte føden.

Du skal ha oppfølging om 14 dager. Det må jo bety at legene ikke regner met at det er noe alvorlig galt med fosteret. Ellers ville du nok bli bedt om å komme tilbake raskere enn det!

Skrevet

Det er ikke mye.. men siden jeg tidligere har fått "gigant" babyer, der faren faktisk er mindre av vekst enn han som er pappan til dette, så uroer det meg nok ekstra... og ja.. godt de følger det opp! Er bare 2 grusomme uker å vente...

Hadde håpet noen hadde vært i samme situasjon og kunne berolige litt;)

Skrevet

ALT er i tipp topp utenom akkurat dette.. fine blodprøver, urin er bra, masse deilig liv, og SF mål som er etter skjema.. så jeg sier til meg selv at alt selvfølgelig er bra... er bare litt rart å sitte her etter en UL og være usikker.. en ekkel følelse..!! Men har jp fortsatt mest tro på at alt er normalt da..:) Skulle egentlig ikke sjekket det opp før uke 37, men så lenge hadde jeg ikke lyst til å vente, og det forsto jordmor, så hun satte opp en time litt tidligere enn det! Takk for det:)

Men pga det hun sa, sitter jeg nå og leter litt rundt på nettet da vet du.. etter flere muligheter til å bli enda et lite hakk roligere..

Skrevet

Foreldrenes vekt har ikke nødvendigvis noe å si for barnet fødselsvekt da:)

Skrevet

Dine tidligere barn er jo absolutt ingen giganger ved fødsel!

helsevesenet sjekker opp om alt er som det skal for å se om det er noe som påvirker barnets vekt. Hvis alle prøver er fine, så er ikke en vekt 8% under gjennomsnittet noe å uroe seg for. For at man i det hele tatt skal kunne har et gjennomsnitt, så må jo noen være over og noen under "streken"

Skrevet

Flere med erfaringer her tro??

Skrevet

Min lille gutt var 2 kg ved fødsel (innen termin) og lå i nederste percentil . Frisk og fin men veksten avtok mot slutten av svangerskapet. Hadde tette kontroller (2 ganger i uken) og ble satt i gang 3 uker før fødsel. Legen som undersøkte sa at evt neste baby gjerne ville ha normalvekt. Noen babyer bare er mindre i størrelse uten at de finner noen grunn. Alle tester de tok kom ut med normale verdier.

Godt at du får god oppfølging. Grunnen til at jeg fikk så mange var at legene ville sikre seg om at ikke næringstilførselen ble dårligere. Dette sa de er noe som ikke plutselig skjer, men gradvis. De har derfor god kontroll på når det er på tide å hente babyen ut slik at den kan få litt mer mat:)

Jeg skrev ned alt jeg lurte på og spurte de på neste kontroll. Er så dumt å gå å lure på noe hvis de kan gi deg gode svar.

Lykke til videre:)

Skrevet

8% er INGENTING!!!

Selv er jeg i uke 35... Med beibis på vekstavvik på -22%... Først da begynner det å bli en del!

8% er ikke snakk om mer enn 200-400 gr.. Ingenting å urolig deg for :)

Skrevet

Takk for svar! Det beroliger:)

Skrevet

Jeg skjønner nesten ikke hvorfor dette skal sjekkes opp igjen om 2 uker dersom det er pga et vekstavvik på -8 %. Det er ingenting.

Sa de på ultralyden noe om at de andre målene var på større avvik?

Jeg var på vekstestimering uke 30+5 og da var fosteret 2000 gram, altså ganske stort avvik, bare i andre retningen;)

Du har nok ingenting å uroe deg over, men det er jo fint at de sjekker bebissen da:) Kanskje det de er mest urolige for er at fosteret begynner å ta til seg mindre næring nå mot slutten og da er det greit å se om fosteret fremdeles ligger jevnt på sin "vekstskala".

Lykke til:)

Skrevet

Skjønner at 8 % er ganske lite.. kanksje det er pga av at de andre barna har vært så mye større at de velger å sjekke det opp?? Hodet var også en del mindre enn magemålet... så kanskje derfor? Jeg vet ikke... men uansett godt å se hvordan det står til om 2 uker.. hadde aldri kost meg med resten av svangerskapet om jeg kun hadde fått vite dette, men fått beskjed om bare å vente å se.. så er glad for etterkontrollen:) Er jo selv en høy jente på 1.84, så det er er kanskje derfor de også undersøker ekstra? Håper alt er bra i alle fall! Takk for oppbyggende svar jenter! Jeg krysser fingra:)

Skrevet

Jeg hadde avvik på 13% omtrent på den tiden. Det endret seg til 7-8% 2 uker etterpå.

Fikk et lite barn ja, men ikke skummelt lite. 2800 og 50 cm. Født til termin.

Skrevet

Vår hadde 5% lavere fødselsvekt ved ultralyd, så ble vi satt opp på ny time, da hadde han 10% lavere fødselsvekt, Han var 49 cm og veide 3650 gram da han ble født, så han veide faktisk litt over gjennomsnittet, så det der er ingenting å bekymre seg over. Ei venninne av meg fikk høre at jenta var 10 % over i vekt ved ultralyd, hun veide 3500 og var 50 cm da hun ble født, så det der må du bare ta med ei klype salt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...