Gå til innhold

hjelp!!ang oppkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det flere enn meg som sliter med å stå??

kjørelæreren var helt sikker på jeg klarte det med glans men den gang ei....

prøvde å ta den da jeg var 18,men strøyk da flere ganger og ga opp...

er i gang igjen og strøyk like før jul....

men jeg må ha den...

noen gode råd??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Nå er det lenge siden jeg tok lappen, men dog.....jkører du opp i by? Hva om du drar ut på landet og tar oppkjøringa? Skalø visstnok være enklere. Ellers får du bare trene og trene. Finn ut hva du stryker på - trafikkregler? Nøler du i ulike situasjoner? Klarer du ikke bakkestarte? Osv. Be om ordentlig vurdering så du vet hva du kan bli bedre på. Og finn en venn som du kan prøvekjøre med som kan pese deg litt udnerveis. Lykke til! Det går nok veien neste gang :)

Skrevet

det er rett og slett nervøsiteten jeg sliter med,jeg gjør ingen av disse feilene ellers når jeg kjører,så det erså veeeeldig irriterende at jeg klarer å få til så dumme ting akkurat når det gjelder som mest.

Ja jeg kjører i by,har vært inne på tanken å få oppkjøring ett annet sted men må jo klare seg i by og hvis man tilfeldigvis må dit...

Jeg bor ikke i by gudskjelov da hehe

Har bare helt mista troen på det,men jeg må ha den med to barn somskal hit og dit...

Skrevet

Gode tips:

Øv så mye du kan med kjøreskolens bil! (ikke annen bil da du må være trygg på den bilen du kjører opp i)

Bruk speil og sjekk blindsone, veldig viktig! Sjekk også speilene i ny og ne for å vise at du følger med på hva som skjer rundt deg. Men ikke se for lenge.

Prøv å være så rolig og behersket som mulig

Sier sensor at du skal parkere, ja da gjør du det på den enkleste måten. Ingen regel at du må rygge så lenge han sier bare "Parker der borte".

Enkle er ofte det beste!

Lær deg service på bilen og funksjoner. Alltid ved oppstart vil du få kontrollspørsmål.

Når du setter deg i bilen, still inn stolen, ta på beltet. Når du starter bilen så kjører du noen meter og trør inn bremsen - gir beskjed at du sjekker at bremsen virker FØR du kommer ut på veien.

Husk å legge deg alltid i riktig fil, bruk blinklys.

Når du skal bremse ned f.eks for å gå inn på en ny vei - sjekk speil, blink, brems.

Du vil nok og få en ryggetest, så pass på at du kan dette. (Min gikk litt skeis, men bestod såvividt..hehe, på en smal landevei og måtte inn i et kryss...jippi).

Lær deg fartsreglene - f.eks står det slutt på 60 sone på landevei er det 80.

På motorveien der det er 90 sone skal du bruke 6 gir (alltid på nyere biler), ikke 5te gir som du kanskje er vandt til.

Hmmmmm, var det jeg kom på i farten!

Skrevet

Ha ha, da spørs det om Sobrilen er det beste tipset ;) Men du, det går an å få hjelp for nervøsitet. Finn en terapeut eller coach som kan lose deg gjennom det som trigger nervøsiteten, de kan f.eks lære deg enkle puste-og visualiseringsteknikker. Det trenger ikke ta lang tid. Og så, når du føler at du har kontroll over det nervøse og det ikke lenger kontrollerer deg, da prøver du å kjøre opp igjen. Og igjen, dersom du trenger flere forsøk. Stå på. Kjør i vei ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...