Gå til innhold

Dette med hodeskjevhet hos babyer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 2 måneder har veldig skjevt hode. Vi har prøvd det meste no, men uansett hva vi gjør snur han seg til "favoritt siden" sin.. Ettersom de ikke skulle ligge på mage og siden, men bare ryggen har jo dette blitt mer vanlig.

Noen som har hatt stor skjevhet med hodet på babyene? Hva gjorde dere med det? Kan man ta de til fysioterapaut? Er så redd dette ikke vil rette seg opp igjen.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan høres ut som torticollis (?), niesen min hadde dette. Ta det opp med helsestasjonen (evt. fastlegen) og få henvisning til fysioterapeut, de har rette behandling og øvelser man skal gjøre. Og det er lettere nå enn om noen måneder da babyen er større og sterkere (niesen min fikk det ikke oppdaget før hun var en 7-8 mnd, og da var det litt plunder å få til øvelsene man skal gjøre hjemme).

Lykke til :) det ordner seg fint med litt kyndig hjelp!

Skrevet

Hadde samme problemet med min eldste datter.

Kontakt hs og be om fysioterapaut.HS har en dere kan bruke.La babyen ligge mest mulig på mage/sidene på dagtid.

Min eldste datter er fortsatt meget skjev i skallen (ho er nå 6 år),men det syns ikke så godt pga håret.

Skrevet

Tusen takk for svar. Har fått tips fra helesøster om øvelser, men når det ikke går, så må vi bare få hjelp av noen andre. Jeg står opp hver halvtime om natten for og snu på hodet hans, og bruker så utrolig masse tid på dette døgnet rundt. -vet jo ikke helt hva jeg skal gjøre heller, så kanskje bedre og få hjelp, før det går for lang tid.

Så lurer jeg på en ting til i farten : Får babyene vondt av dette? Tenker på stiv nakke, eller bare vondt generelt.. Visst noen vet dette da :P

-hi

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at de har stiv nakke eller en kink i nakken.Derfor legger de hodet til den ene siden.

Men datteren min var ikke noen sur baby,så jeg tror ikke det gjorde veldig vondt.

Skrevet

Ok. Gutten vår er så smilende og blid han også, og har får ikke vondt virker det som når vi rører nakken hans, så tror ikke han har vondt. Får ringe til en fysioterapeaut som kan skjekke det:)

Skrevet

Jeg anbefaler deg å få en time hos en manuellterapeut for å sjekke etter låsninger i nakke/rygg. Det trenger ikke å være det, men veldig ofte har de det når de har favorittside. Ellers er det bare å stimulere så han oftest mulig snur hodet mot den andre siden. Det finns en spesiell pute man kan bruke også som gjør at de holder hodet rett når de sover. Vi har ikke prøvd den, men vurderer det hvis ikke hodet til sønnen vår på 3mnd blir rettere etterhvert.

Skrevet

11:01-

dere har samme problemet også? Jeg har også hørt om den puten, men har heller ikke forsøkt den enda. Skal til helsesøster på torsdag, skal få henne til og sende en henvisning.

-hi

Skrevet

Dette hadde mine barn også, og etter behandling hos manuell terapeut ble det bra. Det var en del av symtombildet på KISS hos mine barn (tvillinger). Viktig å gjøre noe med det så tidlig som mulig.

Man trenger ikke henvisning til manuellterapeut, og det er gratis.

Her er en link til behandlere. (Hvis det er det du ønsker å prøve).

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Skrevet

Tenker også KISS. Sjekk nakken hennes. Hodefasongen vil bedre seg med tiden, men hun har nok favorittside fordi det har vært vondt/stramt og ligge til den andre siden. Hvordan gikk ammingen? Ofte har disse ungene et favorittbryst også. Kolikkproblematikk? Gulping? Ja, kontakt manuellterapeut!

Min jente fikk også litt skjevt hode, men jeg pleide og legge noe under skulderen på den siden hun hadde hodet vendt mot, sånn at hun ble liggende i halvt sideleie. Da vil tyngden på hodet gjøre det slik at hodet vendes mot den andre siden. Jeg gjorde det når hun hadde sovnet og var helt avslappet.

Skrevet

tusen tusen takk for link! Skal prøve dette..:)

Skrevet

Jeg festet en ball på den sida som ikke var favoritt, det var bare en gammel lekeball fra Go-Boken. Men helt tydelig ble hun etter hvert glad i denne ballen, og da jeg la henne fra meg fikk hun et ubeskrivelig uttrykk i ansiktet mens hun grep med hånda for å kjenne på ballen. Litt sånn "Åååå, gode ballen miin" :-)

Tror nok det hadde vært mye verre hvis jeg ikke ammet. Har hatt lite melk, men har ammet fast og det gir jo endel gratis i forhold til vridning av hodet.

Skrevet

Uff, dessverre ser jeg en del resultater av dette. Gjør dere selv en tjeneste, bygg opp med puter og håndkler mens dere enda kan få han til å ligge på en bestemt side, for når han blir mer mobil, har dere ingen sjans!

Har sett noen groteske eksempler på hodeskjevhet, hodeskallen blir hardere for hver dag som går, og skjevheter retter seg ikke av seg selv.

Skrevet

Tror dere må gå til en profesjonell og få hjelp der jeg. De ordner opp i det, skal du se. De groteske eksemplene er vel få og finne. Så slapp av, og oppsøk en som kan hjelpe!

Skrevet

De kunne godt nevnt dette til høygravide, for det er ikke så lett å komme på i tide at det er noe galt med babyens hodestilling. Babyen ser jo så søt og harmonisk ut der den ligger og sover, og man kommer ikke alltid på at den ligger for mye på samme side.

Skrevet

Fra 11:37 (som la ved link):

Hvis barnet har ligget i seteleie, ved kompliserte fødsler, keisersnitt eller at en er tvillling, så kan en få symptomer på KISS. Typisk da er skjevstilling, barnet kan ligge i bananstilling med hodet bakover, urolig m.m. Barna mine er tvillinger, var i seteleie og ble født med keisersnitt...altså mange risikofaktorer. Så begge hadde nakkelåsninger som manuellterapeuten ordnet.

Før jeg hørte om manuellterapi og KISS prøvde jeg alle mulige ting ut for å få de til å ligge "riktig". Men lite hjalp, det var årsaken som måtte fjernes. De er helt friske nå (og har fine hoder :-)

Skrevet

Dere som sier groteske tilfeller, tenker vel kanskje på craniosynostose? Det er en tilstand der sømmene i skallen gror sammen for tidlig og gjir deformert skalle. Tror meg, ujevnhetene vil rette seg ut så fort babyen blir strek nok til å flytte hodet selv og snu seg. Venninnen min sin gutt var så flat som ei bok i bakhodet, så nesten ut som om bakerste del manglet, men han er rund og fin nå. 3 år gammel.

Skrevet

som flere har nevnt over, få henvisning til barnefysio, de vil raskt finne ut om det er pga låsninger...(ikke uvanlig at de får det under fødsel ble jeg fortalt) min hadde også favoritt side og ble skjev, vi ble henvist til fysio da han var 6 mnd siden det vi gjorde ikke hjalp nok. og fysio ba oss ta ham med til kiropraktor. Vi var der tilsammen 4 ganger, det var ikke svære låsningene, men de som var hindret ham i utviklingen, det er nå ca 5 måneder siden første behandling og nå begynner hodet å bli mye bedre og vi så tydlig bedring på det motoriske etter behandlingene. Hver behandling tok bare noen få minutter så er ikke svære behandlingene det er snakk om heller før ting blir bedre.

men det beste er å ta det med proffene siden det er flere ting som gjøre at barnet har favorittside

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...